GNOME vækker/starter externe hdd's op uden grund [LØST]

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

GNOME vækker/starter externe hdd's op uden grund [LØST]

Indlæg af NickyThomassen »

Hej folkens

Vigtigst først: Den version af GNOME jeg bruger er 2.22, så den er nogle år gammel nu. Jeg har desværre ikke umiddelbart mulighed for at teste om det her stadig er et problem i de nyere udgaver, så jeg håbede at der var en af jer der kendte til det her, og forhåbenligt, kender en løsning :D

Jeg har to eksterne harddiske her på min computer, og jeg har skrevet dem ind i fstab så de bliver monteret under opstarten i de mapper jeg har lavet til dem. Efter nogle minutter uden aktivitet skifter de til strømsparer og stopper derfor med at kører. Åbner man den ene af dem starter GNOME disken fint op igen på omkring 10 sekunder. Og her starter mit problem så, for i GNOME's navigeringsvunduer har jeg en række henvisninger i den venstre kollonne, b.la. andet til de to hdd'er, og nogen gange når jeg navigere mit filsystem vælger GNOME så at starte de to harddiske op, en efter en. Også selvom at jeg ikke har musen i nærheden af deres henvisninger i menuen.

Jeg ved ikke helt hvad det er jeg beder om hjælp til, men er der en funktion i GNOME hvor man kan sige at den ikke skal følge henvisninger, uden at man klikker på dem først eller på anden aktivere dem?

---
Efter at have læst mit indlæg igennem kan jeg godt se at det er lidt rodet, det beklager jeg, og skriv endelig hvis der er noget der ikke giver mening.

Hilsen Nicky
Senest rettet af NickyThomassen 12. sep 2010, 14:50, rettet i alt 1 gang.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: GNOME vækker/starter externe hdd's op uden grund

Indlæg af soundpartner »

TitanusEramius skrev:Hej folkens

Vigtigst først: Den version af GNOME jeg bruger er 2.22, så den er nogle år gammel nu. Jeg har desværre ikke umiddelbart mulighed for at teste om det her stadig er et problem i de nyere udgaver, så jeg håbede at der var en af jer der kendte til det her, og forhåbenligt, kender en løsning :D

Jeg har to eksterne harddiske her på min computer, og jeg har skrevet dem ind i fstab så de bliver monteret under opstarten i de mapper jeg har lavet til dem. Efter nogle minutter uden aktivitet skifter de til strømsparer og stopper derfor med at kører. Åbner man den ene af dem starter GNOME disken fint op igen på omkring 10 sekunder. Og her starter mit problem så, for i GNOME's navigeringsvunduer har jeg en række henvisninger i den venstre kollonne, b.la. andet til de to hdd'er, og nogen gange når jeg navigere mit filsystem vælger GNOME så at starte de to harddiske op, en efter en. Også selvom at jeg ikke har musen i nærheden af deres henvisninger i menuen.

Jeg ved ikke helt hvad det er jeg beder om hjælp til, men er der en funktion i GNOME hvor man kan sige at den ikke skal følge henvisninger, uden at man klikker på dem først eller på anden aktivere dem?

---
Efter at have læst mit indlæg igennem kan jeg godt se at det er lidt rodet, det beklager jeg, og skriv endelig hvis der er noget der ikke giver mening.

Hilsen Nicky

hvis du mounter dem i fstab så er der ikke noget at gøre ved det for det skal nemlig ske...

husk at filsystemet er en del anderledes end man er vand til fra windows... i windows der er hvert drev en seperat enhed med sit eget filsystem. mens i ubuntu der er der et stort filsystem, og de eksterne diske er bare en mappe på dette filsystem. det betyder at når du ser på en mappe som er over dine diske i nautilus så vil dine diske automatisk blive vækket da de jo bliver indekseret som undermapper.

eneste mulighed er at unmounte diskene når du ikke bruger dem. dette er rimelig simpelt da du i nautilus ude i siden har sådan en eject knap på drevet. ønsker du senere at mounte igen så er det bare at klikke på disken der ude i siden igen og så vil den igen blive mounted
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: GNOME vækker/starter externe hdd's op uden grund [LØST]

Indlæg af NickyThomassen »

de eksterne diske er bare en mappe på dette filsystem. det betyder at når du ser på en mappe som er over dine diske i nautilus så vil dine diske automatisk blive vækket da de jo bliver indekseret som undermapper. (soundpartner)

Ahh, se dét giver mening :D
Jeg har ellers over flere gange prøvet at finde oplysninger om det her, men uden held. Løsningen med ikke at automontere eller afmontere efter brug lyder god og simpel, så det bliver nok en blanding af det jeg bruger.

Tak for det soundpartner
Hilsen Nicky