Dualboot menu-skærm?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Flabbergaster

Dualboot menu-skærm?

Indlæg af Flabbergaster »

Hej

Da jeg skal bruge Windows for at køre et specielt statistik program, har jeg installeret XP på min computer ved siden af Lucid. Eller det vil sige. Jeg har faktisk ryddet op, formateret hele harddisken, installeret XP - opdateret drivere osv. og så installeret Lucid igen ved siden af.
Det fungerer egentlig upåklageligt. Men nu, hvor jeg er kommet så langt, vil jeg også lige have det sidste med: Den der bootmenu, hvor jeg vælger styresystem - den generer altså'min forfængelighed lidt. Den er ret grim - sådan sort, hvis "vil du køre window i fejlsikrettilstand"agtig. Jeg er sikker på, at man selv kan ændre det, men jeg ved bare ikke hvordan?
Er der nogen, der kan hjælpe.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Dualboot menu-skærm?

Indlæg af zob »

Jeg ved præcis hvad du skal bruge: BURG.
(Bemærk grub stavet baglæns).

Prøv at gøre hvad der står her på siden: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/07/burg ... nager-app/
Hvis du er i tvivl så spørg.

Husk hvis du senere skal have hjælp til problemer i forbindelse med opstart, så skal du lige nævne at du bruger burg og ikke grub for konfigurationsfilerne ligger forskellige steder. Men ellers er det nøjagtig det samme. Det ser bare MEGET bedre ud.
Flabbergaster

Fedt! Det var lige, hvad jeg skulle bruge.

En anden ting. Første gang jeg startede op efter installationen af Lucid, kunne jeg vælge mellem 1) 2.6.32-21-generic, 2) 2.6.32-21-generic <recovery mode> og 3) XP.
Så kørte jeg opdateringer og alt det der.. og 2. gang jeg bootede, og nu i det hele taget, var og er der 5 valgmuligheder:
1) 2.6.32-24-generic
2) 2.6.32-24-generic <recovery mode>
3) 2.6.32-21-generic
4) 2.6.32-21-generic <recovery mode>
5) XP.....

Så... hvorfor har nu to versioner af ubuntu? (og har jeg det?). Kan jeg enten afinstallere den ene (hvis altså den findes), eller i hvert lave bootmenuen om, så jeg kun har to muligheder Ubuntu og XP.

Det sidste kan jeg sikkert godt, hvis jeg kigger lidt mere på BRUG, så det vil jeg gøre, men jeg vil ikke lave noget om, før jeg ved, hvad de to forskellige ubuntu versioner dækker over.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det er ikke to forskellige versioner af ubuntu men to forskellige kernel-releases. Kernen bliver opdateret i ny og næ for at rette bugs og lappe evt. sikkerhedsbrister. Kernen er ret central for hvordan systemet kører. Derfor kan det ske at du efter en kernel-opdateringer opdager et problem du ikke havde før. Derfor er det indrettet på den måde at gamle kerner ikke afinstalleres automatisk, således at du kan boote på en tidligere version af kernen hvis du får problemer. Jeg plejer altid at lade de sidste 2-3 versioner af kernen blive liggende til test formål, hvis jeg pludselig opdager problemer.
De kan afinstalleres men det er bestemt ikke vigtig med mindre du har pladsmangel. Så du behøver ikke tænke på det lige nu.

Den nyeste (og formodentlig bedste) kerne er altid den øverste (længst til venstre i BURG - ofte) eller den med det seneste versionsnummer.

Nu kører jeg ikke lige BURG ved den maskine jeg sidder ved. Men jeg mener helt bestemt der var en mulighed i indstillingerne for kun at vise seneste kernel sammen med andre styresystemer.

F1 / h - Help
F2 / t - Change theme
F3 / r - Change resolution
F5 / ctrl-x - Finish edit
F6 - Next window
F7 - Show folded items
F8 - Toggle between text and graphic mode
F9 - Shutdown
F10 - Reboot
f - Toggle between folded and unfolded mode
c - Open terminal
2 - Open two terminals
e - Eit current comand
q - Quit graphic mode
i - Show theme information
n - Next item with the same class
w - Next windows item
u - Next ubuntu item
ESC - Exit from windows or menu

Prøv f.eks. at taste 'f' næste godt du booter.
Flabbergaster

Mange tak for opdateringen, man lærer noget hele tiden.

Programmet ser ud til at virke fint nok i øvrigt, men der sker stadig ikke noget ved opstart. Jeg har stadig den kedelige bootmenu. Når jeg trykker burg-emu i brugerfladen, virker det fint nok, og jeg får det theme, jeg har valgt. Men i den komandopromt, der kører bagved får jeg følgende besked:
error: can't open `boot/burg/themes/custom/"et eller andet theme"
error: unknown command ´vmenu'.

Jeg har ellers installeret et par themes ved at dobbeltklikke dem i brugerfladen.
Kan det være fordi jeg ikke har GRUB2 installeret? Skal man det?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja, GRUB2 som hedder 1.97 eller noget i den stil.

Hvilken ubuntu-version kører du da?
Flabbergaster

10.04

Jeg har installeret det nu, men det har ikke løst problemet.

Når jeg starter op står der "GNU GRUB version 1.98-1ubuntu7" foroven i den 'grimme' menu.

Kan det have noget at gøre med det der BUC, som kører i baggrunden? Hvis jeg åbner det beder den mig på italiensk og engelsk om at lokalisere en *.mc fil. Det format kender jeg ikke, og på deres wiki'side står alt på italiensk!?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Prøv også at vælge et andet tema. Den fejlmelding du får, går på noget med at et tema ikke kan åbnes eller noget...

Se også denne tråd:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1371288
Og denne side:
https://help.ubuntu.com/community/Burg

Et eller andet sted i processen skal du vel også have kørt:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Jeg har desværre ikke lige tid til at teste i dag.
Men du HAR GRUB2. Jeg kan ikke forklare versionsnummereringen.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

GRUB 1 hade version 0.97 da grub 2 udkom fik den version 1.97 for at illustrer at den hade de samme features's som 0.97 men var en ny udgave.