En af mine computere har ubuntu 9.10 og windows XP installeret side om side
som dualboot med grub 1.97 beta 4.
Jeg ønsker opgradere til ubuntu 10.04 og bibeholde dual boot, og jeg har meget lidt lyst til en
omgang grub komplikationer, som jeg hermed forsøger at komme i forkøbet.
Kan jeg kan opgradere med sindsro - hvilke forholdsregler kan jeg fortage foruden backup?
Mener at grub 1.97 beta 4 har oprindelse i en cleaninstall af 9.10, men er ikke 100 % sikker.
opgradering af ubuntu 9.10 og grub 1.97 Beta 4
-
- Geografisk sted: Århus C
opgradering af ubuntu 9.10 og grub 1.97 Beta 4
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: opgradering af ubuntu 9.10 og grub 1.97 Beta 4
Peter K skrev:En af mine computere har ubuntu 9.10 og windows XP installeret side om side
som dualboot med grub 1.97 beta 4.
Jeg ønsker opgradere til ubuntu 10.04 og bibeholde dual boot, og jeg har meget lidt lyst til en
omgang grub komplikationer, som jeg hermed forsøger at komme i forkøbet.
Kan jeg kan opgradere med sindsro - hvilke forholdsregler kan jeg fortage foruden backup?
Mener at grub 1.97 beta 4 har oprindelse i en cleaninstall af 9.10, men er ikke 100 % sikker.
med forbehold for eventuelt hardware der kan drille i 10.04 (især ældre grafikkort) så burde du fint kunne opdatere. jeg vil dog alligevel opfordre dig til at downloade en 10.04.1 cd og så lave en clean install oven i din 9.10. det går dels meget hurtigere og så får du mulighed for under live session inden du installerer at teste om der er hardware der driller.
en anden fordel er at det rydder en smule op i mange af de ting der er rodet med i din 9.10 og det vil derfor ofte være en smule mere stabilt med en ren install, og ofte en my hurtigere
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvad sker der med programmer han har installeret i 9.10? Og er det ikke lidt risikabelt hvis han kommer til at formater under instalationen.
Jeg har ikke ikke oplevet problemer med grub ved opdateringer fra 9.10 til 10.04. Rimelig konsekvent oplever jeg at det nye tema ikke bliver aktiveret, men det kan fikses ved bare at vælge det fra udseende under indstilinger, nogle gange har jeg oplevet at metacit/compiz (den øverste del af vinduerne mangler) ikke selv starter efter opdateringen, men det er rimelig nemt ar rette, igen fra udseene panelet.
Jeg er enig med Soundpartner i at det kunne være en god ide at reste om alt virker, ved at prøve at starte op fra en live cd eller usb.
Jeg har ikke ikke oplevet problemer med grub ved opdateringer fra 9.10 til 10.04. Rimelig konsekvent oplever jeg at det nye tema ikke bliver aktiveret, men det kan fikses ved bare at vælge det fra udseende under indstilinger, nogle gange har jeg oplevet at metacit/compiz (den øverste del af vinduerne mangler) ikke selv starter efter opdateringen, men det er rimelig nemt ar rette, igen fra udseene panelet.
Jeg er enig med Soundpartner i at det kunne være en god ide at reste om alt virker, ved at prøve at starte op fra en live cd eller usb.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
AJenbo skrev:Hvad sker der med programmer han har installeret i 9.10? Og er det ikke lidt risikabelt hvis han kommer til at formater under instalationen.
nogle af de programmer der er installeret vil aligevel ikke virke efter en opdatering, så disse skal alligevel installeres forfra. det er især programmer i wine der driller på den front, men også andre programmer. andre ting opdateres ikke efter hensikten. du nevner selv temaer og compiz der driller. andre ting kan f.eks være andre programmer som bare ikke opdaterer rigtigt. sidst men ikke mindst så disables de fleste af de softwarekilder som man selv har lagt ind under en opdatering, så efrter at have brugt måske 2 timer på en opdatering så skal man ind og rede med softwarekilder og opdatere flere ting.
jeg siger på ingen måde at det er skidt at opdatere sig mellem distributioner, men siger bare at man ofte får et bedre resultat, og (hvis man ved hvad man laver) også oftest at det går hurtigere med en ny install hvor man genbruger hjemmemappen
-
- Geografisk sted: Århus C
Tak for svarene, jeg har, hvad jeg skal bruge
opgradering - og eller nyinstall, det finder jeg nok ud af: det vigtigste er at grub holder vand,
og jeg ikke mister adgangen til XP på den computer.
opgradering - og eller nyinstall, det finder jeg nok ud af: det vigtigste er at grub holder vand,
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Peter K skrev:Tak for svarene, jeg har, hvad jeg skal bruge
Husk at tage backup, så bliver det ikke bliver alt for surt hvis, der går knas i GRUB2, og XP installationen ikke kan reddes.
Jeg anbefaler også at du tager backup af dine data på din ubuntu installation.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Selv hvis grub skulle gå ned med flaget er det relativt let at geninstallere den oprindelige windows bootloader, eller geninstallere grub for den sags skyld. Windows skulle ligge sikkert på sin partision som opdateringe, og grub, ikke rør ved.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
AJenbo skrev:Selv hvis grub skulle gå ned med flaget er det relativt let at geninstallere den oprindelige windows bootloader, eller geninstallere grub for den sags skyld. Windows skulle ligge sikkert på sin partision som opdateringe, og grub, ikke rør ved.
Der er altid den menneskelige faktor - og mennesker begår af og til fejl i det de laver.
Dertil kommer at med Windows OEM installationer skal man have fat i en Windows Installations-CD. Sådan en CD følger ikke med OEM installationer af Windows.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
man kan hvis hente en reperations cd til windows fra nero, men ja man får lidt svære ved det hvis man skal til at gen installere.