Hej
Forleden dag bad min PC om at opdatere ubunto, hvilket jeg igangsatte. Da den havde stået og opdateret i godt 1½ time, afbrød jeg den, da jeg af andre grunde ikke ville vente længere på at den blev færdig.
Da jeg næste dag ville starte PC´en op igen, gik den "i stå" midt under initialisering af opsætningen, endnu inden at skrivebordet kommer frem.
Den skriver (jeg kan desværre ikke lave en skærmdump), da jeg jo ikke kan bruge PCén:
Starting up...
mount:mounting none on /dev failed: No such device
udevd (876):error getting socket: Invalid argument
error initializing netlink socket
libudev: edev_monitor_new_from_netlink:error getting socket: Invalid argument
Segmentation fault
Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat/proc/cmdline)
- Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
- Check root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules 8cat/proc/modules; Is/dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/a876be02-7884-4b56-af64-c48a3a27b2aa does not exist. Dropping to a shell!
Busybox v1.13 /Ubunti 1:1.13.3-1ubuntu11) build-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
(initramfs) _ (curser blinker)
pft for et svar
Fejl under opstart af PC, efter afbrydelse uder Ubuntu opdat
-
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fejl under opstart af PC, efter afbrydelse uder Ubuntu opdat
VBH skrev:Hej
Forleden dag bad min PC om at opdatere ubunto, hvilket jeg igangsatte. Da den havde stået og opdateret i godt 1½ time, afbrød jeg den, da jeg af andre grunde ikke ville vente længere på at den blev færdig.
Da jeg næste dag ville starte PC´en op igen, gik den "i stå" midt under initialisering af opsætningen, endnu inden at skrivebordet kommer frem.
Den skriver (jeg kan desværre ikke lave en skærmdump), da jeg jo ikke kan bruge PCén:
Starting up...
mount:mounting none on /dev failed: No such device
udevd (876):error getting socket: Invalid argument
error initializing netlink socket
libudev: edev_monitor_new_from_netlink:error getting socket: Invalid argument
Segmentation fault
Gave up waiting for root device. Common problems:
- Boot args (cat/proc/cmdline)
- Check rootdelay= (did the system wait long enough?)
- Check root= (did the system wait for the right device?)
- Missing modules 8cat/proc/modules; Is/dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/a876be02-7884-4b56-af64-c48a3a27b2aa does not exist. Dropping to a shell!
Busybox v1.13 /Ubunti 1:1.13.3-1ubuntu11) build-in shell (ash)
Enter "help" for a list of built-in commands.
(initramfs) _ (curser blinker)
pft for et svar
til at starte med vil jeg orientere dig om at det er 110% selvforskyldt, og derfor detsværre ikke er noget du kan beskylde ubuntu for. det du har gjort er nok det værste du kan gøre.
når maskinen opdaterer (da du siger den kørte i over 1½ time vil jeg gætte på at det var en upgrade fra 9.10 til 10.04 eller lignende) så skal alle systemfiler udskiftes, og dette har du afbrudt, og nu sidder du med en halv 9.10 og en halv 10.04 og disse 2 halvdele snakker ikke sammen.
mit råd til dig er følgende hvis du ikke har en anden computer så besøg en kamerat og få downloadet og lavet en livecd med ubuntu 10.04 (usb stick hvis det er til en maskine uden cd-drev)
boot fra denne og lav en komplet backup af alt din data.
installer helt forfra.
dette er den nemmeste måde, og nok også den hurtigeste måde at få din maskine op igen. Det er måske muligt at få repareret systemet, men det er ret langhåret og ender hurtigt med at tage en del længere tid end en ny installation
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Fejl under opstart af PC, efter afbrydelse uder Ubuntu opdat
Jeg er enig med Sound, du har selv (mere eller mindre ubebevist) ødelagt din install, og der er ikke andet at gøre en at lave en helt ny
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing