Hej.
Jeg har gennem længere tid haft problemer med at min 10.04 ikke vil vise en ordentligt boot screen under opstart af Ubuntu.
Billedet ser sådan her ud:
I morges da jeg prøvede at lukke computeren ned, kunne jeg se at der kom en fejlmeddelse, men da teksten stadig stod på samme måde som på billedet, så kunne jeg ikke læse det. Jeg kunne bare se at der stod noget og blinkede og computeren ikke lukkede ned.
Jeg har prøvet at uninstalle/reinstalle noget, som jeg mener hed plymouth-theme-ubuntu eller noget lignende (er ikke i Ubuntu lige nu) uden at det hjalp noget.
Har også prøvet at stille på opløsningen i opstartshåndtering. Jeg fandt en opløsning som virkede på et tidspunkt, men da det var den laveste opløsning, så så det ud af helvede til og jeg har siden ikke kunne finde ud af at få billedet normalt igen.
Er der nogen der kan hjælpe mig til at løse dette problem?
Boot skærm vises ikke korrekt [Løst]
-
- IRC nickname: Wrelbyrd
Boot skærm vises ikke korrekt [Løst]
Senest rettet af Wrelbyrd 4. sep 2010, 08:58, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Boot skærm vises ikke korrekt
Wrelbyrd skrev:Hej.
Jeg har gennem længere tid haft problemer med at min 10.04 ikke vil vise en ordentligt boot screen under opstart af Ubuntu.
Billedet ser sådan her ud:
I morges da jeg prøvede at lukke computeren ned, kunne jeg se at der kom en fejlmeddelse, men da teksten stadig stod på samme måde som på billedet, så kunne jeg ikke læse det. Jeg kunne bare se at der stod noget og blinkede og computeren ikke lukkede ned.
Jeg har prøvet at uninstalle/reinstalle noget, som jeg mener hed plymouth-theme-ubuntu eller noget lignende (er ikke i Ubuntu lige nu) uden at det hjalp noget.
Har også prøvet at stille på opløsningen i opstartshåndtering. Jeg fandt en opløsning som virkede på et tidspunkt, men da det var den laveste opløsning, så så det ud af helvede til og jeg har siden ikke kunne finde ud af at få billedet normalt igen.
Er der nogen der kan hjælpe mig til at løse dette problem?
Du vil nok finde dette link interessant: https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting
Derudover er der et tekst-konsol (tryk evt på CTRL+ALT+F1 taste kombinationen og log ind) program der kan nulstille X opsætning til nogle standard værdier - men selvfølgelig kan jeg ikke huske hvad det program hedder lige nu hvor jeg har brug at huske dets navn.
Navn?: xserver-xorg-postinst?, eller dexconf?
xdebfconfigurator: http://manpages.ubuntu.com/manpages/har ... tor.8.html ser lovende ud.
Det sidste er gætteri, så jeg kan ikke love at det vil virke, eller bliver bedre.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Geografisk sted: Køge
Hvilket videokort har du i din maskine?
Kode: Vælg alt
lspci |grep VGA
-
lath: Tak for hjælpen, men den troubleshooting gjorde mig vist bare endnu mere forvirret.
AI: 01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RV770 [Radeon HD 4850] [1002:9442]
Mit næste kort bliver helt klart et nvidia kort, da jeg har forstået at det er bedre understøttet i Linux.
Overvejer at overgive mig og geninstallere Ubuntu, da det efterhånden har så mange små fejl, at jeg har mere brug for en ubuntu-guru her, end at jeg orker at udrede/rette det hele igen. Desværre kender jeg ingen andre i min omgangskreds der bruger Ubuntu/linux.
AI: 01:00.0 VGA compatible controller [0300]: ATI Technologies Inc RV770 [Radeon HD 4850] [1002:9442]
Mit næste kort bliver helt klart et nvidia kort, da jeg har forstået at det er bedre understøttet i Linux.
Overvejer at overgive mig og geninstallere Ubuntu, da det efterhånden har så mange små fejl, at jeg har mere brug for en ubuntu-guru her, end at jeg orker at udrede/rette det hele igen. Desværre kender jeg ingen andre i min omgangskreds der bruger Ubuntu/linux.
-
- Geografisk sted: Køge
Hvis du bruger ATI (duer også for nvidia restricted drivers) restricted driver, prøv dette: http://news.softpedia.com/news/How-to-F ... 0810.shtml
-
Artificial Intelligence skrev:Hvis du bruger ATI (duer også for nvidia restricted drivers) restricted driver, prøv dette: http://news.softpedia.com/news/How-to-F ... 0810.shtml
Tak! Det virkede.