Upgrade-jammer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
agger

Upgrade-jammer

Indlæg af agger »

Jeg ved ikke, om dette er det forkerte sted at oprette en tråd, men vi prøver.

Dette er ikke en forespørgsel efter hjælp, det er en hulkehistorie.

Jeg er den lykkelige ejer af en MSI S271 MegaBook med internt lydkort og grafikkort og naturligvis også et netkort (henholdsvis ATI IXP SB4x0, Radeon Xpress 1100 IGP og Realtek RTL8111/8168B). Denne computer kørte indtil fornylig 8.04, hvilket den gjorde upåklageligt.

Indtil jeg en dag besluttede, at efter to års stabil drift med Hardy var det tid at vippe den op på næste LTS. Jeg sætter følgelig update-manageren til at spinne. Det viser sig dog, at der mangler ca. 2 GB plads på min rod-partition, for at der er plads til begge versioner på én gang. Damn.

Altså tager jeg en Lucid 10.04-installations-USB og beslutter at lave en frisk installation, idet jeg beholder mit /home. På den måde er det kun programmerne, der skal geninstalleres. Tyve minutter senere har jeg et perfekt Lucid-system. Men ak! Lucids kerne fungerer ikke med grafik-kortet. Jeg plejer at bruge en proprietær driver, der ikke findes til den kerne. OK, fint nok. Men Lucid fryser stabilt, uafvendeligt, ca. fem minutter efter opstart, og den gør det hver gang. Der er noget ved mit grafikkort, der slår 2.6.32-kernen ihjel, må jeg konkludere.

Jeg orker ikke at begynde at rode med custom-kerner og beslutter derfor, at detnæst bedste må være at opgradere til Karmic i stedet - så kan jeg senere i ro og mag hoppe op på Maverick, når den kommer. Så jeg laver en ny frisk installation, denne gang af Ubuntu 9.10.

Efter nogle dage må jeg dog konstatere, at det ikke er lykkedes mig særligt godt: Grafikkortet virker nu upåklageligt, men lydkortet gør knuder. Først er der kun lyd i Java (?), så dør lydkortet fuldstændig og lader sig ikke genoplive. En søgning de sædvanlige steder afslører, at det er noget med kernen, og at man kan downloade og compilere alle mulige underlige drivere.

Nå. Men Så kan Ubuntu da også bare rende og hoppe, kan det: Jeg læser lige et sted, at Debian er mere venligt over for lidt ældre hardware (min bærbare er fra 2007). Jeg har en gammel CD liggende med Debian Lenny, så den installerer jeg. Igen en frisk installation oven på det stadig intakte /home.

Og det fungerer sådan sent fint, men ... stadig ingen lyd. Men det var da også bare rigtig træls. Men Lenny er jo også lidt gammel. Jeg beslutter at opgradere til Squeeze, som snart vil blive den officielle Debian-version og som versions-mæssigt svarer til Lucid. Og det fungerer igen fint. Dog: De venlige Debian-udviklere har besluttet, at brugerne naturligvis ikke ønsker ufri firmware i deres kerne - så det har de været så venlige at fjerne. Det vil sige, at der mangler firmware til mit netkort Realtek RTL8111/8168B.

Oay, det viser sig, at der er en pakke i backports med diverse firmware. Men lige præcis ikke til mit netkort. Squeeze virker dog fint ... hvis jeg booter ind i kernen fra Lenny. Men så er der ingen lyd. Efter forskellig fitlen frem og tilbage finder jeg ud af, at Debian (som ellers ligner Ubuntu på en prik, sikkert i høj grad på grund af mine private indstillinger, som er bevaret) nok ikke er svaret på mine bønner.

Men ... Linux Mint, da? Linux Mint er så og så poleret og codec-includerende og hardware-understøttende, og så bygger det hele på Ubuntu. Jeg downloader Mint Isidora og laver en installations-USB ... men må konstatere, at installations-USB'en fryser, når jeg booter den som live-CD. Damn - grafikkortet, men måske man bare kan slå grafiske effekter fra. Jeg booter i stedet i compatibility mode. Som crasher.

Resultatet af hele denne odyssé er, at jeg er kommet full circle: Det eneste, jeg umiddelbart har kunnet få til at virke, er 8.04, som jeg nu har geninstalleret. Det siger noget om stabiliteten af Ubuntus installationsproces, at jeg har gjort det uden at tage backup af mit /home, og at mine data på intet tidspunkt har været i fare.

Men ... hele processen siger altså også noget om, at der kan ske underlige ting med hardware-understøttelsen og systemets stabilitet i det hele taget. Det er lidt grimt, at support for både grafik- og lydkort sådan bare kan udgå i en nyere version. I det mindste er 8.04 et godt system, som jeg sagtens kan leve med indtil supporten for det udgår til april. Herefter håber jeg, at Maverick eller Natty har taget sig alvorligt sammen og er begyndt at understøtte et system, hvor alting virkede perfekt til og med Hardy ...
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.
agger

Re: Upgrade-jammer

Indlæg af agger »

agger skrev: ... Det siger noget om stabiliteten af Ubuntus installationsproces, at jeg har gjort det uden at tage backup af mit /home, og at mine data på intet tidspunkt har været i fare.

Don't try this at home, kids :-)
http://www.modspil.dk/itogtech - Ubuntu, fri software, gadgets, programmer mm
http://www.modspil.dk/itpolitik - IT-politik, ophavsret, "piratkopiering" m.m.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Ja, sådan en historie rammer hovdet på sømmet når man snakker Linux :? Om man så skal græde eller grine er altid det store spørgsmål, men så længe at man har tiden, lære noget og ikke taber data hælder jeg lidt til den sjove side.

Jeg endte forresten selv med at bruge 3 måneder på at strikke en kerne sammen, som overraskende nok, stadig funker :wink:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ja desvære er ATI stoppet med at supporte deres gamle kort. Vi må bare håbe at den fri ATI driver bliver ved med at blive bedere og mere dækkende, desvære er de mobile xpress udgaver ikke så godt dokumenteret. Held og lykke :)
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Det er og bliver den samme historie.

Hardwaren er og bliver enhver computers akilleshæl.

Jeg har oplevet flere bærbare der er umulige at installere Ubuntu på - og da jeg bagefter skulle genoprette windows og have de nyeste windowsdrivere på gik det lige så galt. Kun de gamle drivers fungerede. En enkelt acer kunne kun køre igen ved at geninstallere det oprindelige system - alt der var nyere fik det til at bryde sammen.

Det har gjort mig mere opmærksom på hardwaren når jeg selv køber og råder andre til at købe. Amd er et no-no i min verden. Intel er og bliver min foretrukne hardware - det er måske ikke det bedste, men det virker.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Helt enig thj.

Har man en gang prøvet at købe en samlet pc som kun tilnærmelsesvis virker i sin originale form, så vænner man sig til at læse lidt op på hardware inden man opgradere næste gang. Ellers virker det jo simpelthen ikke ordentligt. Og selv da risikerer man en tur som agger har fået sig.

Og egentlig er det en skam, for meget hardware er jo faktisk glimrende (f.eks AMD), men når det kun kan bruges i bestemte sammenhænge er det ikke meget værd i længden.

Nt
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

TitanusEramius skrev:Helt enig thj.

Har man en gang prøvet at købe en samlet pc som kun tilnærmelsesvis virker i sin originale form, så vænner man sig til at læse lidt op på hardware inden man opgradere næste gang. Ellers virker det jo simpelthen ikke ordentligt. Og selv da risikerer man en tur som agger har fået sig.

Og egentlig er det en skam, for meget hardware er jo faktisk glimrende (f.eks AMD), men når det kun kan bruges i bestemte sammenhænge er det ikke meget værd i længden.

Nt

problemet her er bare at det jo ikke er hverken windows skyld at det virker i windows, ligelede er det ikke ubuntus eller linux'es skyld at tingene ikke virker i disse syystemer.
Den store synder er selve hardwarefabrikanterne der på den ene side ikke gider at bruge tid eller penge på at lave drivers til andet end windows (og mange gange kun nyeste windows), og på den anden side så vil de ikke dele de sparsomme informationer som eventuelle opensource udviklere har brug for at vide for at kreere en gratis driver til hardwaren.

Grunden til ikke at ville offentliggøre info om hardwaren påstår de er af konkurrence hensyn (så konkurrenterne ikke får detaljeret info om hardwaren) men den store taber er i sidste ende ikke kun forbrugeren men også selve hardwareproducenten.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Soundpartner

Er enig. Men årsagen til at jeg netop foretrækker Intel frem for noget andet til bærbare er netop deres fortrinlige samarbejde med OpenSource verdenen. Kender ingen andre produkter der virker lige så straight out of the box som deres, når det drejer sig om bærbare.

Er det stationære computere er det hele jo heldigvis meget lettere!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Bruger normalt NVIDIA i stationære til spil, men Intel i bærbar og ikke spil computere.

Er dog begyndt at synes bedre om ATI i takt med at den åbne driver der til bliver bedre og beder.