Jeg har downloadet 10.04 fra http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download og lavet mig en CD.
Når jeg så vil installere/afprøve 10.04 med CD'en så får jeg ikke mulighed for at vælge om jeg vil prøve eller installere.
I stedet mødes jeg af muligheden for at logge ind. Desværre ikke med det login/kodeord som jeg ellers skal bruge til min pc
Er der nogle som har en ide til hvad er gået galt
Jeg bruger 9.04
Password / installation af 10.04
-
- IRC nickname: jens præst
- Geografisk sted: Nakskov
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Password / installation af 10.04
JensPræst skrev:Jeg har downloadet 10.04 fra http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download og lavet mig en CD.
Når jeg så vil installere/afprøve 10.04 med CD'en så får jeg ikke mulighed for at vælge om jeg vil prøve eller installere.
I stedet mødes jeg af muligheden for at logge ind. Desværre ikke med det login/kodeord som jeg ellers skal bruge til min pc
Er der nogle som har en ide til hvad er gået galt
Jeg bruger 9.04
For at afprøve eller installere skal du indstille BIOS til at boote et styresystem fra et drev. BIOS er et program der er indbygget i din computers hardware. Du starter BIOSs konfigurationsprogram ved at taste på en bestemt tast, imens BIOS tester om din hardware er OK - som hedder POST. Du skal evt taste på tasten mærket Esc eller ligende før du kan taste på den tast der starter konfigurationsdelen af BIOS, når POST er færdig.
Nogle BIOS indeholder også en mulighed for at taste på en anden tast, og så vælge hviklet drev der skal startes fra.
Du skal indstille en boot rækkefølge.
Du er ude efter at BIOS skal at finde et styresystem den kan starte i følgende rækkefølge: CD/DVD-drev -> Harddisk
Har du abslut ingen ide om hvad du skal gøre oplys fabrikant og model af din computer, og er det en special konfigureret maskine, så oplys producent af bundkortet, og dets navn incl. HW ver (Hardware versionsnummer).
Iøvrigt før du fortsætter:
Tag Backup - nu!
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Hvis nu du sammeligner med f.eks. denne guide (fra overskriften "Live CD og installation"), hvor er det så mere præcist at kæden hopper af for din LiveCD? http://www.mdegn.dk/linux-install.htm
Eller denne her: viewtopic.php?f=11&t=10399
Kommer du ikke til det der ville svare til punkt 8?
Du skulle helst ikke have behov for at logge ind med kodeord. Det lyder næsten som om at du bare har bootet din gamle installation, men ok, hvis du siger det ikke er den samme kode...
Du skulle helst ikke have behov for at logge ind med kodeord. Det lyder næsten som om at du bare har bootet din gamle installation, men ok, hvis du siger det ikke er den samme kode...
-
- IRC nickname: jens præst
- Geografisk sted: Nakskov
lath skrev:Du skal indstille en boot rækkefølge.
Du er ude efter at BIOS skal at finde et styresystem den kan starte i følgende rækkefølge: CD/DVD-drev -> Harddisk
Den booter fra CD'en
zob skrev:Hvis nu du sammeligner med f.eks. denne guide (fra overskriften "Live CD og installation"), hvor er det så mere præcist at kæden hopper af for din LiveCD? http://www.mdegn.dk/linux-install.htm
Den hopper af efter punkt 5. Linux kernen bliver fundet, derefter opfører den sig som om den var installeret, men starter fra CD'en.
På intet tidspunkt får jeg mulighed for at vælge sprog og installation
zob skrev:Du skulle helst ikke have behov for at logge ind med kodeord. Det lyder næsten som om at du bare har bootet din gamle installation, men ok, hvis du siger det ikke er den samme kode...
Det var også min første tanke.
Men nu har jeg da noget fornuftigt at lave på mit "find et job kursus". Jeg vil se hvad den bærbare på kurset siger til min CD
Efter kursus
Jeg fik ikke helt set hvad resultatet ville blive, da jeg 'kun' havde 10 minutter på pc, og på de 10 minutter kom jeg aldrig forbi de 5 prikker i opstarten.
Jeg tror jeg vil downloade iso filen igen, evt anden kanal, og brænde igen, når jeg kommer i besiddelse af en tom cdrom. Min pc understøtter ikke opstart fra usb.
12.04