Har faaet mig noget af et problem, efter at jeg har proevet at installer tilp2, et program til at forbinde TI lommeregnere til computeren med, paa min computer.
Jeg begyndte at installere programet, med alle dependencies manuelt, hvilket viste sig at vaere en enormt daarlig ide. Jeg kunne ikke faa det til at virke ordenligt, et af libariesne ville ikke compile, men saa fandt jeg ud af, at der rent faktisk var en deb package i reposetories *doh*.
Efter at have installeret tilp2 fra repos, proevede jeg at koere det, men fik en fejl besked. Jeg kan self'lgelig ikke huske hvad der stod, men det var noget med et udefineret symbol i en eller anden fil, tror nok symbolet var vist nok noget i retningen af malloc *underscore* g eller saadan noget. bruger et amerikansk tastatur layout, saa ved ikke hvor underscore er... baade gtk og X11 var vidst i stien og jeg tror at det var en .o fil.
Jeg brugte computeren lidt tid efter det, og opdagede enligt ikke rigtig nogle problemer, men jeg tror det har vaeret fordi jeg ikke har proevet at aabne nogle nye vinduer. Lidt tid efter, var der i hvert fald stort set intet der virkede, sa jeg slukkede computeren, men da jeg ville taende den igen, blev den ved med at staa paa den der lilla boot skaerm med ubuntu logoet.
Jeg skriver det her fra en live CD med ubuntu 9.10
Nogle af de libaries jeg husker at have installeret er
libticalc2 version et eller andet
libticonv version et eller andet
gettext fra repos
libusb
libusb *bindestreg* dev fra repos
GLib2 ikke fra repos, tror ikke den er i repos
Det eneste jeg kan forestille mig kan skyldtes problemet er GLib 2 Der skulle vaere et libary brugt af GNOME istedet for STL eller saadan noget.
Er der nogle der har nogle forslag?
hvis ikke der nogle der kan f[ det til at virke igen, er der s[ nogle der ved hvordan jeg fra live cd'en kan flytte en mappe jeg ikke har permissions til, over paa en extern harddisk?
Ubuntu 10.04 vil ikke starte [semi-LØST]
-
Ubuntu 10.04 vil ikke starte [semi-LØST]
Senest rettet af ismetteren 12. aug 2010, 15:19, rettet i alt 1 gang.
-
Re: Ubuntu 10.04 vil ikke starte
Er der ikke en måde hvorpå jeg kan få root access til min harddisk, fra live-cd'en, når jeg kan koden til en bruger der har sudo på harddiskens ubuntu, der ikke vil starte?
edit:
Nu har jeg fået den til at starte, men jeg har ingen anelse om, om jeg har fået fixed problemet ordenligt, og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gjorde, men jeg vil alligevel prøve at skrive det:
Jeg fandt ud af, at man burde kunne logge ind, uden den grafiske bruger grænseflade, vis man trykkede ctrl+alt+f7. Det virkede vidst ikke rigtig, men jeg prøvede en masse kombinationer af ctrl+alt og f kanpper og tilsidst spurgte den efter mit kode ord og mit bruger navn og jeg fik åbnet en terminal. i /usr/local/lib hvor der var blevet installeret en masse ting, efter jeg havde prøvet at installere TiLP, slettede jeg en masse ting.
Da jeg prøvede at lukke computeren for at se om jeg nu kunne starte den op med GUI, kom der en failsafe mode box-ting frem, der gav mig nogle forskellige mugligheder. Først prøvede jeg at køre failsafeX, og jeg kom igennem nogle dialog boxe og så tilbage til faildafe box-tingen. Derefter kørte jeg dpkg.
Da jeg lukkede computere og åbnede den igen, virkede det....
edit:
Nu har jeg fået den til at starte, men jeg har ingen anelse om, om jeg har fået fixed problemet ordenligt, og jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gjorde, men jeg vil alligevel prøve at skrive det:
Jeg fandt ud af, at man burde kunne logge ind, uden den grafiske bruger grænseflade, vis man trykkede ctrl+alt+f7. Det virkede vidst ikke rigtig, men jeg prøvede en masse kombinationer af ctrl+alt og f kanpper og tilsidst spurgte den efter mit kode ord og mit bruger navn og jeg fik åbnet en terminal. i /usr/local/lib hvor der var blevet installeret en masse ting, efter jeg havde prøvet at installere TiLP, slettede jeg en masse ting.
Da jeg prøvede at lukke computeren for at se om jeg nu kunne starte den op med GUI, kom der en failsafe mode box-ting frem, der gav mig nogle forskellige mugligheder. Først prøvede jeg at køre failsafeX, og jeg kom igennem nogle dialog boxe og så tilbage til faildafe box-tingen. Derefter kørte jeg dpkg.
Da jeg lukkede computere og åbnede den igen, virkede det....