USB Booting

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
tenshis

USB Booting

Indlæg af tenshis »

hej alle.. jeg har en operativ system som .iso og så har jeg et usb stick .. hvordan får jeg "mountet" det på så jeg kan boote fra usb'en og installere det OS som jeg gerne vil ha?
p.s. jeg bruger Ubuntu 10.04 LTS - the Lucid Lynx
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: USB Booting

Indlæg af zob »

Du kan bruge et indbygget program.
System-Administration-Oprettelse af Startdisk.
I den øverste del af brugerfladen skal du vælge din ISO (Kildeaftryk, står der).
Nederst skal du vælge din usb-pind. Her er det meget vigtig at du vælger den rigtige, da indholdet bliver slettet på den enhed du har valgt.
Klik en enkelt gang på "slet disken" hvis disken ikke er formateret i forvejen. (Og dobbelttjek at den rigtige usb-enhed er valgt).

Til allersidst kan du vælge om du vil vil have plads til at gemme dokumenter, browserhistorik og lignende på din usb-pind. Jeg plejer at vælge det helt fra hvis det bare er meningen at jeg skal bruge den til at installere fra.

Tryk "opret startdisk". Du skal nok få besked når den er færdig. Det tager et stykke tid.
tenshis

Indlæg af tenshis »

tak for svaret...
jeg har et lille problem da programmet vil ikke genkende .iso filen.. SKAL det være en Ubuntu OS for at lave den der startup ting eller hvad? for min .iso hedder
Windows XP Pro SP3 X86 Performance Edition Eng
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ingen kommentarer.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

jeg er ret sikker på at man ikke med et linux baseret system kan lave en xp boot usb. jeg har prøvet flere gange og har aldrig fået det til at virke. Der findes vist et windowsværktøj der kan.
det er noget med at alle de linuxbaserede loadere er grub baseret og dette kan ikke umidelbart virke med xp uden at chainboote
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
tenshis

Indlæg af tenshis »

hvad foreslår du så soundpartner?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

tenshis skrev:hvad foreslår du så soundpartner?

tag et kig her: http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb
forøvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på at dette er et ubuntu forum og at vi ikke som sådan yder windows support, og at dette er et windows spørgsmål.

jeg vil også gøre opmærksom på at det er ulovligt at downloade et windows image på nettet og installere denne. OGSÅ selv om du ejer en eller anden windows licens.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
tenshis

Indlæg af tenshis »

okay det vidste jeg ikke jeg har ellers købt og betalt et licens.. men så må jeg jo bare installere det originale windows og ikke performance edition... men sorry hvis i ikk gider hjælpe mig med at komme tilbage til windows.. det er lidt dødvande for mig lige nu da jeg skal tilbage til windows og min cd-rom virker ikke
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

tenshis skrev:okay det vidste jeg ikke jeg har ellers købt og betalt et licens.. men så må jeg jo bare installere det originale windows og ikke performance edition... men sorry hvis i ikk gider hjælpe mig med at komme tilbage til windows.. det er lidt dødvande for mig lige nu da jeg skal tilbage til windows og min cd-rom virker ikke

se på det på den her måde, for du har muligvis lige redet din egen røv fra noget så skidt atdu ikke anede det skete...

facts er følgende. 9 ud af 10 af de windows versioner der kan hentes fra diverse torrentsites de er customised på en eller anden måde. det der denne custumization der gør dem til ultimate edition, performance edition osv, for disse editions de kommer ikke fra microsoft selv.
med andre ord så har nogen været inde og rode i systemet, slettet programmer som personen ikke syntes du havde brug for, og tilføjet prog rammer som personen mener du har brug for.
vi lader lige den tanke stå i et kort øjeblik, for den er ikke just god.

statistikken siger også at 8 ud af 10 af de windowsversioner der findes på nettet til download de er fodret med diverse mallware. det er ikke så meeget virus og keyloggers, men nærmere rootkits osv som er næsten umulige for et antivirusprogram at spore da de ligger sig ind og kontrollerer hele filsystemet og derfor i sidste ende også kontrollerer hvor antivirusprogrammet får lov at kigge efter virus.
det vil sige at installerer du din "falske" windows så får du da en fin funktionel windows... måske enda en windows der virker bedre end alm windows, men du har 80% chance for lige at komme med i et botnet oven i købet.
den tanke lader vi også stå lidt...

rent juridisk så har du ingen rettigheder til et program du køber... faktisk er det så grelt at du slet ikke køber programmet. det du køber det er et lille stykke papir med ca 25 tal og tegn. med i købet har du så fået en lille bog og en cd med noget software. Disse tal og tegn er din kode der kan aktivere softwaren der er på den medfølgende cd, og så længe du kan holde fast på denne cd og din kode så må du bruge den software som du egentlig baare låner af dem der har lavet den. du ejer ikke denne software.
køber du windows xp-dk må du benytte dig af windows xp-dk, men kommer der en windows xp-dk sp2 så har du ingen ret til også at få denne. microsoft plejer at være flink og sende den ud som alm opdatering også i kundeplejens navn, men i virkeligheden så har de sin fulde ret til at kalde dette en opdatering som kræver at der skal betales igen ved kasse et. ligeledes så giver et køb af windows xp-dk ikke ret til at bruge windows xp på andre sprog, eller andre udgaver. det er kun den version du har købt licens til som du har ret til at bruge.
on når dette er sagt så er der OEM versionerne. microsoft har de normale windows versioner som vist nok kan installeres på op til 5 maskiner (men man må kun bruge det på en maskine ad gangen) denne version koster vist omkring 2-3.000 kroner. køber man denne og så skrotter sin computer og bygger/køber en ny så må man stadig installere sin købte windows. køber man en OEM version så binder den sig til hardware. det vil sige at den må kun installeres på en maskine. Den er en del billigere (ca 700 kroner som jeg husker det) men til gengæld så kan den kun installeres på en maskine. den tager et "aftryk" af maskinen og ser på serienummer på motherboard, ram, grafikkort, harddisk osv, og tillader så små ændringer (mener det i sin tid var 5 ændringspoint) hvor ændring af mængde ram=1 point, ændring af grafikkort =1 point skift af motherboard (samme type men andet serienummer) =2 point, nyt motherboard (anden type)=3 point, anden cpu=3 point osv så bytter du motherboard og processor f.eks så kan og må du pludselig ikke bruge din oem windows mere, men skal ud og købe dig en ny.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
zerben

Indlæg af zerben »

Hej.For meget lang tid siden havde jeg en oem af xp og da jeg skiftede lyd,grafig og netkort virkede den ikke mere.Jeg var tvunget til at kontakte support og give dem min nøgle og fik derefter en ny og noget længere nøgle der dog kun virkede på en geninstallering.Hver gang man formaterede var det med et nyt opkald til support.Derefter var det først Fedora,Suse og til slut Ubuntu.Jeg har aldrig fortrudt mit skifte i 2006 (måske lidt en gang i mellem)