Ubuntu 10.04 på ældre bærbar
-
- IRC nickname: Murphy
Ubuntu 10.04 på ældre bærbar
Kære venner
Først vil jeg lige sige, at jeg som gammel windows bruger er vildt begejstret for ubuntu. Jeg har installeret ubuntu 9.10 på en IBM thinkpad R51, og det kører fint. Jeg har desuden en MAC, som jeg er lige så vild med.
Nå men til problemet - jeg kan se at jeg ikke er den eneste som har problemer med at opgradere min thinkpad R51 til Ubuntu 10.04. Jeg har også læst tråde med løsninger, og jeg kan se at nogle har mere held end andre. Jeg er en glad bruger, men jeg kan ikke følge med, når man skal ind og lave om på scripts eller hvad det nu hedder og sådan noget. En af forslagene til løsninger undervejs, var at man skulle vente på en ny udgave af Lubuntu, som skulle komme 10. oktober 2010 (ved ikke hvad det er). Jeg aner jo ikke om det er en løsning. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve den nye Ubuntu 10.04, selvom jeg ikke har problemer med 9.10. Er der en løsning for dødelige som mig
Jan
Først vil jeg lige sige, at jeg som gammel windows bruger er vildt begejstret for ubuntu. Jeg har installeret ubuntu 9.10 på en IBM thinkpad R51, og det kører fint. Jeg har desuden en MAC, som jeg er lige så vild med.
Nå men til problemet - jeg kan se at jeg ikke er den eneste som har problemer med at opgradere min thinkpad R51 til Ubuntu 10.04. Jeg har også læst tråde med løsninger, og jeg kan se at nogle har mere held end andre. Jeg er en glad bruger, men jeg kan ikke følge med, når man skal ind og lave om på scripts eller hvad det nu hedder og sådan noget. En af forslagene til løsninger undervejs, var at man skulle vente på en ny udgave af Lubuntu, som skulle komme 10. oktober 2010 (ved ikke hvad det er). Jeg aner jo ikke om det er en løsning. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve den nye Ubuntu 10.04, selvom jeg ikke har problemer med 9.10. Er der en løsning for dødelige som mig
Jan
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ubuntu 10.04 på ældre bærbar
Hej og velkommen til forum
Jeg (og andre) har anbefalet Lubuntu - den udgave af Ubuntu der stiller de færre krav til hardwaren.
KUbuntu, XUbuntu, LUbuntu varianterne er ens med Ubuntu under den grafiske brugergrænseflade.
Det bedste du kan gøre at køre den som det vi kalder et live system.
Altså køre Lubuntu 10.04 fra en CD skive, eller en USB pind uden at installere Lubuntu 10.04.
Det du skal teste om din hardware virker med Lubuntu 10.04. Gør den det, så vil den også virke, hvis installeret Lubuntu 10.04.
Herover kan du fint installere Ubuntu, eller enhver anden variant af Ubuntu - du skal bare sikre dig at din hardware virker med den Ubuntu variant, herunder at det hele ikke bliver for langsomt - et sikkert tegn på at din hardware har for lidt RAM til styresystemet.
Du henter Lubuntu 10.04 herfra: http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.04.iso [521,0 MB]
Min Ubuntu 10.04 installationsguide, med link til andre installationsguides: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399
/Lars
Jeg (og andre) har anbefalet Lubuntu - den udgave af Ubuntu der stiller de færre krav til hardwaren.
KUbuntu, XUbuntu, LUbuntu varianterne er ens med Ubuntu under den grafiske brugergrænseflade.
Det bedste du kan gøre at køre den som det vi kalder et live system.
Altså køre Lubuntu 10.04 fra en CD skive, eller en USB pind uden at installere Lubuntu 10.04.
Det du skal teste om din hardware virker med Lubuntu 10.04. Gør den det, så vil den også virke, hvis installeret Lubuntu 10.04.
Herover kan du fint installere Ubuntu, eller enhver anden variant af Ubuntu - du skal bare sikre dig at din hardware virker med den Ubuntu variant, herunder at det hele ikke bliver for langsomt - et sikkert tegn på at din hardware har for lidt RAM til styresystemet.
Du henter Lubuntu 10.04 herfra: http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.04.iso [521,0 MB]
Min Ubuntu 10.04 installationsguide, med link til andre installationsguides: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10399
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars
Tak for svaret - sådan havde jeg også forstået princippet med at afprøve. Jeg har forsøgt at køre Ubuntu 10.04 fra CD - det kan R51 ikke. Jeg vil prøve Lubuntu 10.04 fra CD en af dagene. Men så springer min kæde af. Hvad mener du med følgende:
Mener du at alle Ubuntu varianter som kan køre fra CD'en også kan køre efter installation? eller...hva?
Et lille tillægsspørgsmål: hvor finder jeg "enhedshåndteringen" i Ubuntu 9.10? jeg vil gerne se hvad der egentlig ligger i R51 - herunder RAM til styresystemet - jeg har nemlig også en mistanke om at der er for lidt!
Med venlig hilsen
Jan
Tak for svaret - sådan havde jeg også forstået princippet med at afprøve. Jeg har forsøgt at køre Ubuntu 10.04 fra CD - det kan R51 ikke. Jeg vil prøve Lubuntu 10.04 fra CD en af dagene. Men så springer min kæde af. Hvad mener du med følgende:
lath skrev:
/Lars
Mener du at alle Ubuntu varianter som kan køre fra CD'en også kan køre efter installation? eller...hva?
Et lille tillægsspørgsmål: hvor finder jeg "enhedshåndteringen" i Ubuntu 9.10? jeg vil gerne se hvad der egentlig ligger i R51 - herunder RAM til styresystemet - jeg har nemlig også en mistanke om at der er for lidt!
Med venlig hilsen
Jan
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg kan se at ibm r51 har ca samme specs. som min datters r50, så du er nok rendt ind i det samme problem med 10.04 som jeg er.
Ubuntu 10.04 har jeg måtte opgive at installere efter mange forgæves forsøg, men 9.10 kører perfekt og ret hurtigt på den, så jeg vil anbefale dig at beholde 9.10 og vente på om 10.10 kan installeres (den kommer i 10´ende mdr. i år), 9.10 har selvfølgeligt ikke det helt nyeste vedr. netværk, men på min r50 virker trådløst perfekt., og de 512 ram trækker fint igennem, hvis man altså ikke skal bruge den til "tunge" opgaver.
Jeg tror du leder efter System->Administration->Systemovervågning http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#31
Ubuntu 10.04 har jeg måtte opgive at installere efter mange forgæves forsøg, men 9.10 kører perfekt og ret hurtigt på den, så jeg vil anbefale dig at beholde 9.10 og vente på om 10.10 kan installeres (den kommer i 10´ende mdr. i år), 9.10 har selvfølgeligt ikke det helt nyeste vedr. netværk, men på min r50 virker trådløst perfekt., og de 512 ram trækker fint igennem, hvis man altså ikke skal bruge den til "tunge" opgaver.
Jeg tror du leder efter System->Administration->Systemovervågning http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... mid=102#31
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
Kære venner
Så brændte jeg en disk med Lubuntu 10.04, men R51éren vil ikke starte fra disken. Hm!
1) har jeg brændt den rigtige fil? jeg brændte filen og valgte ikke indholdet.
2) jeg har en "nøglering" på maskinen, som jeg skal taste ind, hvis jeg skal ændre programmer - er det den som blokere? - hvis ja hvordan disabler jeg den?
Jan
Så brændte jeg en disk med Lubuntu 10.04, men R51éren vil ikke starte fra disken. Hm!
2) jeg har en "nøglering" på maskinen, som jeg skal taste ind, hvis jeg skal ændre programmer - er det den som blokere? - hvis ja hvordan disabler jeg den?
Jan
-
JanTR skrev:Kære venner
Jan
1)
Du kan ikke smide iso filen over på CDen og så tro at BIOS kan finde ud at boote fra den - det virker ikke.
Kig i denne guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=98
2)
Du skal vælge at starte fra CDen. Det gøres fra BIOS, som er et program der er bygget ind i din PC. BIOS programmets vigtige opgaver er konfiguration af din PC på elektronik-modul niveau, kontrol af PC virker korrekt efter en opstart, og derefter start af et operativsystem.
Kig evt i denne guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#16
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Nå det viste sig at jeg ikke havde brændt filen korrekt - men jeg fik samme resultat da jeg forsøget at starte op fra disken på Ubuntu 10.04: sort skærm
Mærkeligt nok havde jeg ingen problemer med at starte op fra disken da jeg installerede Ubuntu 9.10.
Det er vel nærliggende at konkludere at R51 heller ikke kan køre Lubuntu 10.04? eller hva'?
Jan
Mærkeligt nok havde jeg ingen problemer med at starte op fra disken da jeg installerede Ubuntu 9.10.
Det er vel nærliggende at konkludere at R51 heller ikke kan køre Lubuntu 10.04? eller hva'?
Jan
-
JanTR skrev:Nå det viste sig at jeg ikke havde brændt filen korrekt - men jeg fik samme resultat da jeg forsøget at starte op fra disken på Ubuntu 10.04: sort skærm
Jan
sort skærm problemet er en kendt fejl:
Følgende kan have din interesse afhængig hvad du har af hardware:
- https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Working%20around%20bugs%20in%20the%20new%20kernel%20video%20architecture
- https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Window%20corruption%20with%20older%20ATI%20graphics%20cards
- https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Incompatibility%20with%20nVidia%20upstream%20driver%20installer
- https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes#Intel%208xx%20X%20freezes/crashes
Der er nogle der blot beholder Ubuntu 9.10 eller installerer 9.10.
/Lars
-
Hej
Jeg har ledt efter nomodeset ved opstart, men muligheden kommer ikke op når jeg bruger F6. Der er en række andre muligheder at vælge mellem, men jeg ved ikke hvad de betyder.
What to do?
Jan
Jeg har ledt efter nomodeset ved opstart, men muligheden kommer ikke op når jeg bruger F6. Der er en række andre muligheder at vælge mellem, men jeg ved ikke hvad de betyder.
What to do?
Jan
-
Hej Lath
For øvrigt følger jeg din installationsguide - jeg får valgt dansk og prøv Ubuntu eller Lubuntu uden at installerer, så begynder den at indlæse, og når det ser ud til at maskinen skal til at vise skrivebordet - går skærmen i sort.
Strange!
Jan
For øvrigt følger jeg din installationsguide - jeg får valgt dansk og prøv Ubuntu eller Lubuntu uden at installerer, så begynder den at indlæse, og når det ser ud til at maskinen skal til at vise skrivebordet - går skærmen i sort.
Strange!
Jan
-
Nåh - det ser ud til at det er et globalt problem, som der ikke er en umiddelbar løsning på: http://forums.opensuse.org/english/get-help-here/pre-release-beta/438965-intel-gpu-8xx-issues-will-11-3-have-them-too-8.html
Jan
Jan
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Ved vi overhovedet om du har intel grafik? Inden du drager nogen konklusioner.
For resten er der jo en workaround til intel grafik. Jeg tror allerede lath har nævnt det.
https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
Hvis du lige kunne boote på din 9.10 og så køreSå kan vi se hvilket grafikkort du har.
Men hvis det er af den type var det disse workarounds:
Som du kan se er den første tast du skal bruge på en LiveCD for at afbryde ENTER.
For resten er der jo en workaround til intel grafik. Jeg tror allerede lath har nævnt det.
https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
Hvis du lige kunne boote på din 9.10 og så køre
Kode: Vælg alt
lshw -C display
Men hvis det er af den type var det disse workarounds:
From the LiveCD:
1) At the purple screen with a keyboard and stickfigure, press Enter to get to the menu.
2) Hit Enter to select your language, and then press F6 and then Esc.
3) Add "i915.modeset=1" after "quiet splash".
4) Press Enter to boot the LiveCD.
From an installation:
1) Hold down Shift while booting to enter the GRUB menu.
2) Press 'e' to edit.
3) Add "i915.modeset=1" after "quiet splash".
4) Ctrl+x to boot.
If adding "i915.modeset=1" to your boot parameters allows you to boot successfully, you then need to enter the command above into a terminal to make the changes permanent.
Som du kan se er den første tast du skal bruge på en LiveCD for at afbryde ENTER.
-
Ok - hvordan gør man så lige dette på Ubuntu:
Jan
zob skrev:Hvis du lige kunne boote på din 9.10 og så køreSå kan vi se hvilket grafikkort du har.Kode: Vælg alt
lshw -C display
Jan
-
JanTR skrev:Ok - hvordan gør man så lige dette på Ubuntu:zob skrev:Hvis du lige kunne boote på din 9.10 og så køreSå kan vi se hvilket grafikkort du har.Kode: Vælg alt
lshw -C display
Jan
Du starter Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:
Iøvrigt bør du køre kommandoen som herunder for at der kommer nogen flere interessante informationer med:
Kode: Vælg alt
sudo lshw -C display
Du bliver bedt om at skrive dit kodeord for at udføre en administrativ handling. Der bliver ikke skrevet noget på skærmen imens du taster. Du kan ikke slette forkerte indtastninger, og du afslutter din indtastning ved at trykke på retur/enter tasten.
/Lars
-
Okay - dette er hvad oraklet skriver:
*-display:0
description: VGA compatible controller
product: 82852/855GM Integrated Graphics Device
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 02
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list rom
configuration: driver=i915 latency=0
resources: irq:11 memory:e0000000-e7ffffff(prefetchable) memory:d0000000-d007ffff ioport:1800(size=8)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:d0080000-d00fffff
jan@jan-laptopIBM:~$ sudo aptitude install compizconfig-settings-manager
Har jeg vundet noget?
Nej spøg til side - hvad gør jeg så?
Jan
*-display:0
description: VGA compatible controller
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
capabilities: pm bus_master cap_list rom
configuration: driver=i915 latency=0
resources: irq:11 memory:e0000000-e7ffffff(prefetchable) memory:d0000000-d007ffff ioport:1800(size=8)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:e8000000-efffffff(prefetchable) memory:d0080000-d00fffff