Ubuntu og onlinesikkerhed med windows spil

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu og onlinesikkerhed med windows spil

Indlæg af lath »

kimiskov skrev:Jeg har et spørgsmål angående sikkerhed på Ubuntu når man kører et windows spil, men også online gennem en browser som Firefox eller Chromium.
På et windows system er det en almindelig kendt risiko evt. at bruge forskellige tredieparts addons. Bare at spille et tilfældigt spil i multiplayer på nettet kan også være en risiko. Et andet kendt problem er sikkerhedrisikoen for at der listes en evt trojaner ind på forskellige hjemmesider med onlinespil.
Jeg har selv WoW kørende i wine, men jeg har samtidig også addons hentet fra forskellige sidder. Der er der igennem tiden fundet nogle addons, som listede lidt mere ind i systemet end brugeren forventede.
Så er det at jeg tænker på risikoen på hjemmesider og med addons og lingende på linux. Jeg har god tillidt til software fra repositories. Men kan man også føle sig sikker på at en eller anden cracker ikke har taget højde for at, et spil til windows kunne bruges på Ubuntu og dermed liste en eller anden bagdør til ubuntu ind på den måde?

Wine er en windows emulator - og jeg har set en meget ondskabsfuld Win-malware knække halsen, da den forsøgte at gøre noget på Wine.

Mild sagt slap den ikke godt fra det - det lykkedes det den at f***e op i Wine på en måde, så kernen(=Linux) lukkede Wine med et core dump.
Et core dump er en fil med hvordan programmets hukommelse så ud, da kernen udførte et automatisk drab af et program (her det Wine+Windows programmet), som ikke opfører sig ordentligt.

Udvidelser kan derimod godt være et problem for browsere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags