Latterligt billig Linux tavle PC.

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Latterligt billig Linux tavle PC.

Indlæg af lath »

Den koster kun 200,- Kr, og efter nogen tid forventes det at prisen falder til kun 56,- Kr.! :shock:
Det er godt nok produktionspriser. Du skal nok regne med min. 2,5x de priser, hvis de kommer til salg i DK.

Der godt gået af de indiske ingeniører i Bangalore. 8)

Læs artiklen fra version2.dk her:
Se videoen: Indisk tavle-pc med 2 GB ram og Linux til 200 kroner
http://www.version2.dk/artikel/15617-se-videoen-indisk-tavle-pc-med-2-gb-ram-og-linux-til-200-kroner

Iøvrigt ser det ud til at den kører Android. Dertil kommer også at de 2 GB skulle være fejlciteret. Der er tale om 2 GB flash, og den har 256 MB RAM, hvilket stadig er meget i forhold til den lave pris.

Hvis den rent faktisk har 2 GB RAM, og har en multicore ARM Cortex-A9 mikroprocessor burde den kunne køre Ubuntu 10.07 uden problemer. (10.07 er ikke en fejl, der skal ikke stå 10.04)

YouTube video af bæstet:
http://www.youtube.com/watch?v=Ok4z9Xpapzc&feature=player_embedded

P.S.

ARM Cortex-A9 mikroprocessor:

Ubuntu 10.07 er en Ubuntu 10.04 NBR for enheder med en ARM mikroprocessor:
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases#Ubuntu_10.07:
In June 2010 Canonical announced a new version of the Ubuntu Netbook Edition that will be optimized for ARM-based devices and released in July 2010. It will be designated as Ubuntu Netbook Edition 10.07 and based on Ubuntu 10.04: [73]= Alexithymia, Joey-Elijah (June 2010). "‘Ubuntu Netbook Edition 10.07’ Coming to ARM In July, Demoed On ARM Netbook": http://www.omgubuntu.co.uk/2010/06/ubuntu-netbook-edition-1007-demoed-on.html
. Retrieved 23 June 2010.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Latterligt billig Linux tavle PC.

Indlæg af Jarlen »

Fedt, så kunne det være man kunne overveje at smide sådan en op til at lege server (min server idler ret meget :P), og så bruge min Eee Box som main stationær, og så smide det gamle larmende bæst på porten! :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

Jarlen skrev:Fedt, så kunne det være man kunne overveje at smide sådan en op til at lege server (min server idler ret meget :P), og så bruge min Eee Box som main stationær, og så smide det gamle larmende bæst på porten! :-)

En sådan maskine vil jp aldrig komme til salg på disse breddegrader, og hvis den gør vil den blive væsentlig dyrere
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

soundpartner skrev:
Jarlen skrev:Fedt, så kunne det være man kunne overveje at smide sådan en op til at lege server (min server idler ret meget :P), og så bruge min Eee Box som main stationær, og så smide det gamle larmende bæst på porten! :-)

En sådan maskine vil jp aldrig komme til salg på disse breddegrader, og hvis den gør vil den blive væsentlig dyrere

Ja, det er et gæt.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
lath

Indlæg af lath »

Jeg gør lige opmærksom på at at jeg skrev at de priser var produktionspriser, og at jeg gætter på en minimum 2,5x dyrere pris her i Danmark

2,5 er fremkommet af følgende lille regnestykke:

1 x 2 x 1,25 = 2,5

1 er 100% (produktionsprisen)
2 er fra detail og import leddet, nu er prisen fordoblet i forhold til produktionsprisen
1,25 er 25% MOMS som går til Skat.

2,5 bliver så 250% af produktionsprisen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

lath skrev:Jeg gør lige opmærksom på at at jeg skrev at de priser var produktionspriser, og at jeg gætter på en minimum 2,5x dyrere pris her i Danmark

1 x 2 x 1,25 = 2,5

2 er fra detail og import leddet, nu er prisen fordoblet i forhold til produktionsprisen

/Lars

de sidste mange gange vi har hørt om disse latterligt billige maskiner har vi ikke set spor til dem her hjemme i lille dk. Der var en maskine som blev sat til salg i spanien tror jeg det var, men der var prisen så sat til ca 140 euro hvilket var så urimelig dyrt at den ikke længere var interessant.

mit bud er derfor at hvis den overhovedet ryger til salg her hjemme (hvilket jeg ikke tror) så vil prisen ende på over, eller i hvert fald lige omkring, de 1000 kroner. og for en maskine med 2 gb disk, og 256 mb ram er det altså for dyrt. så vil jeg hellere have en af disse mange netbooks til ca 1600-2000 med 16+ gb hukommelse og 1 gb ram.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
lath

Indlæg af lath »

soundpartner skrev:
lath skrev:Jeg gør lige opmærksom på at at jeg skrev at de priser var produktionspriser, og at jeg gætter på en minimum 2,5x dyrere pris her i Danmark

1 x 2 x 1,25 = 2,5

/Lars

de sidste mange gange vi har hørt om disse latterligt billige maskiner har vi ikke set spor til dem her hjemme i lille dk. Der var en maskine som blev sat til salg i spanien tror jeg det var, men der var prisen så sat til ca 140 euro hvilket var så urimelig dyrt at den ikke længere var interessant.

mit bud er derfor at hvis den overhovedet ryger til salg her hjemme (hvilket jeg ikke tror) så vil prisen ende på over, eller i hvert fald lige omkring, de 1000 kroner. og for en maskine med 2 gb disk, og 256 mb ram er det altså for dyrt. så vil jeg hellere have en af disse mange netbooks til ca 1600-2000 med 16+ gb hukommelse og 1 gb ram.

Med al respekt, så er jeg uenig:

Jeg tror lige at du undervurderer hvor billigt det kan gøres idag, hvis det gøres rigtigt.

For at gøre elektronik rigtig billigt skal sådan en computer laves som en SoC, System on a chip:
Billede
Inderne fortæller at den første maskine vil lande på en pris på ca 200,- kr og senere droppe ned til 56, - kr: Årsagen til den ændring ser jeg udelukkende som at DRAM bliver integreret i chippen, hvilket giver markant færre ydre elektriske forbindelser, som resulterer i en meget billigere produktion. De markant færre ydre elektriske forbindelser gør også at computeren kan holde i rigtig lang tid.

Ydermere er 1 bit i DRAM = 1 transistor + en kondensator, som kan konstrueres i en 3D struktur på chippen. 20 DRAM bits fylder samme plads som 1 SRAM bit, som mindst kræver 6 transistorer i en 2D struktur på chippen.

Det betyder at det rent faktisk er muligt at lave en SoC computer, som tilmed vil have en FSB hastighed der vil være meget højere, da FSBen ikke forlader chippen (kører off-chip).

Elektronik er meget billigere for OEM producenter, f.eks. koster en Bluetooth chip kun ca 5,50 kr. OEM producenter handler selvfølgelig i standard elektronik mængder á 10.000 stk eller mere. En chip med Wifi og Bluetooth er ikke ret meget dyrere, da Wifi og Bluetooth sender og modtager på de samme frekvenser (2,4 GHz båndet), og derfor kan dele radiokredsløb.

Det resulterer i en computer, som kun består af:
  • SoC chippen
  • radio chip (wifi og Bluetooth)
  • touch skærmen
  • kasse med diverse stik, og
  • og slutteligt en ekstern strømforsyning

Af den grund synes jeg ikke at prisen er urealistisk. Årsagen til du ikke har hørt noget fra de andre er sandsynligvis konkurs på grund af for få penge i kassen. For få penge er en af de typiske årsager til at en start-up dør.

/Lars
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

lath skrev:
soundpartner skrev:

1 x 2 x 1,25 = 2,5

/Lars

Med al respekt, så er jeg uenig:

Jeg tror lige at du undervurderer hvor billigt det kan gøres idag, hvis det gøres rigtigt.

For at gøre elektronik rigtig billigt skal sådan en computer laves som en SoC, System on a chip:
Billede
Inderne fortæller at den første maskine vil lande på en pris på ca 200,- kr og senere droppe ned til 56, - kr: Årsagen til den ændring ser jeg udelukkende som at DRAM bliver integreret i chippen, hvilket giver markant færre ydre elektriske forbindelser, som resulterer i en meget billigere produktion. De markant færre ydre elektriske forbindelser gør også at computeren kan holde i rigtig lang tid.

Ydermere er 1 bit i DRAM = 1 transistor + en kondensator, som kan konstrueres i en 3D struktur på chippen. 20 DRAM bits fylder samme plads som 1 SRAM bit, som mindst kræver 6 transistorer i en 2D struktur på chippen.

Det betyder at det rent faktisk er muligt at lave en SoC computer, som tilmed vil have en FSB hastighed der vil være meget højere, da FSBen ikke forlader chippen (kører off-chip).

Elektronik er meget billigere for OEM producenter, f.eks. koster en Bluetooth chip kun ca 5,50 kr. OEM producenter handler selvfølgelig i standard elektronik mængder á 10.000 stk eller mere. En chip med Wifi og Bluetooth er ikke ret meget dyrere, da Wifi og Bluetooth sender og modtager på de samme frekvenser (2,4 GHz båndet), og derfor kan dele radiokredsløb.

Det resulterer i en computer, som kun består af:
  • SoC chippen
  • radio chip (wifi og Bluetooth)
  • touch skærmen
  • kasse med diverse stik, og
  • og slutteligt en ekstern strømforsyning

Af den grund synes jeg ikke at prisen er urealistisk. Årsagen til du ikke har hørt noget fra de andre er sandsynligvis konkurs på grund af for få penge i kassen. For få penge er en af de typiske årsager til at en start-up dør.

/Lars

jeg er på ingen måde i tvivl om at det kan gøre så billigt. Jeg har bare efterhånden set for mange eksempler på at der kommer nogle mellemmænd ind som skal score kassen.
en lille touchcomputer er en fed gadget, og hvis det havde været aple der lavede den ville den snildt kunne koste både 3 4 eller 5000 kroner (og ja ja den ville så have en større disk og lidt mere ram, men det er sgu ikke det der er det vildt dyre i denne sammenhæng). nu er det nogle indere der kan lave den til en billig penge. Dog er den beregnet på intærnt marked til skoler og lignende, men det ændrer ikke på at kommer der en vesterlænding der vil have snitterne i den og sælge her hjemme så bliver prisen skruet op, og hvis man kan få lad os sige 1000 kroner for et produkt, så er det klart idioti at sætte en normalpris på 6-700 kroner. det kan så fint tænkes at den på sigt kommer på tilbud i det prisleje, men jeg tror det ikke.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede