Foto organisering og behandling

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.

Hvilket program/programmer bruger i til at organiser/efter behandle jeres fotos

Afstemning sluttede 26. aug 2010, 11:48

F-spot
6
19%
Bibble 5 Lite/pro
1
3%
Shotwell
1
3%
Digikam
3
10%
Gimp
13
42%
gThumb
1
3%
Picasa
5
16%
mapivi
0
Ingen stemmer
Andet
1
3%

Afgivne stemmer: 31

Brandt
Geografisk sted: Sønderborg

Foto organisering og behandling

Indlæg af Brandt »

Jeg har den senere tid afprøvet forskellige programmer.

F-spot
    Bibble 5 Lite og pro
    Shotwell
    Digikam
    Gimp
    gThumb
    Picasa
    mapivi

Desværre er der intet program der opfylder alle mine ønsker. Det skal der måske heller ikke være, men jeg vil gerne lige høre jeres erfaringer.

Det jeg mangler er et program med en simpel rød øjne funktion som virker. (kompakt kameraer har en slem tendens til at lave disse.)

Et program der kan importer billeder fra hukommelseskort og oprette mapppe ud fra exif data. dvs. hvis der er to billeder på kortet taget henholdsvis 10 og 11 maj 2010 så skal de ligge i hver sin mappe der hedder 2010-05-10 og 2010-05-11. (bibble 5 kan dette men det koster desværre $99 og dets andre funktioner er umiddelbart ikke bedre en Digikams)

/Brandt
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Foto organisering og behandling

Indlæg af zob »

De tre jeg har prøvet, f-spot, shotwell og picasa, kan alle fjerne røde øjne. Hvis ikke funktionen er god nok, så må man nok ty til GIMP, der kan man gøre det hele manuelt.

Hvad angår mappestien kan du anvende et dedikeret import-program: Rapid Photo Downloader http://www.damonlynch.net/rapid/ubuntu.html

Jeg har hørt at Digikam skulle være det mest omfattende, men jeg har ikke prøvet det. Prøver så vidt mulig at undgå for mange KDE programmer.

Lige nu vakler jeg mellem f-spot og shotwell og hopper sikkert fast på shotwell når det bliver default i ubuntu 10.10. Det kan ikke helt så meget som f-spot, men har lidt enklere brugerflade. Den tunge redigering foretager jeg alligevel i GIMP (hvor jeg jo, spændt som en flitsbue, venter på version 2.8: http://www.gimpusers.com/news/2009-09-1 ... irmed.html , kommer sikkert sidst i 2010)

For resten er Gthump også rigtig lækker, men så vidt jeg har forstået kvalificerer den sig ikke til at være en photo-manager.
Brandt

Indlæg af Brandt »

Hvad angår mappestien kan du anvende et dedikeret import-program: Rapid Photo Downloader http://www.damonlynch.net/rapid/ubuntu.html

Det virker efter lidt opsætning. Super program og lige til.

Jeg ser også spændt frem til version 2.8 af Gimp.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg bruger Gimp til alt vedr. billeder, det er måske lidt "overkill" hvis det bare er for at fjerne røde øjne, men når man først har fundet ud af programmets mange muligheder, er det ret nemt at bruge Gimp.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

Jeg bruger F-spot til importering og grundlæggende behandling (beskæring og ret-op).
F-spot placerer - uden at jeg har ændret på noget - billederne i dato-undermapper f.eks. /Fotos/2010/07/23/
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Korrekt. Det har jeg det også fint med.

Men Brandt skulle bruge et andet system (hele datostien i hver eneste mappe - han forklarer det bedre selv). Til at ændre det kan man bruge Rapid Photo Downloader.
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg bruger 'Rapid Photo Downloader' til at hente billederne ind på computeren, Picasa og Gimp til resten.
Jerrik
IRC nickname: Jerrik
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Jerrik »

zob skrev:Hvad angår mappestien kan du anvende et dedikeret import-program: Rapid Photo Downloader http://www.damonlynch.net/rapid/ubuntu.html

Er Rapid iøvrigt et bedre import-program end f-spot?
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Det kan der vist ikke svares entydigt på. Hvis du har specielle behov som Rapid... kan dække og som ikke dækkes af f-spot, er svaret ja. Det har jeg ikke, så for mig er det ikke bedre. Brandt f.eks., har sådanne behov, så for ham er det bedre.
Svante

Indlæg af Svante »

Det fede ved 'Rapid Photo Downloader' er, at man selv kan bestemme hvordan de importerede fotos organiseres på disken. Desuden kan man adskille foto og video, hvis man ønsker det.
Det har jeg pt. ikke set, at andre programmer kan.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

christian.arvai skrev:Jeg bruger Gimp til alt vedr. billeder, det er måske lidt "overkill" hvis det bare er for at fjerne røde øjne, men når man først har fundet ud af programmets mange muligheder, er det ret nemt at bruge Gimp.

This.
Brandt

Indlæg af Brandt »

Efter at have leget lidt med rapid må jeg sige det er et fantastisk værktøj.
Underligt nok så har programmørene af største parten af de tidligere nævnt programmer undladt at give brugeren mulighed for at vælge importerings mappe struktur.
Det kan der selvfølgelig være flere årsager til, men det gør det svære for nye bruger, som ønsker at bibeholde tidligere anvendt struktur, at tage programmet til sig.

Måske er det entligt lige meget med mappe-fil strukturen, for programmerne organiser alligevel billederne efter meta/exif dataerne.
Men jeg kan bare ikke lide at mit billede drev ligner noget lig det her:
2009-10-30/filer
2009-11-01/filer
2010-01-20/filer
2010/01/21/filer

/Brandt