uploader hele tiden?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
nectioon
IRC nickname: hej
Geografisk sted: KBH

uploader hele tiden?

Indlæg af nectioon »

Hej,
hvordan kan det være at... min ubuntu 10.04 hele tiden uploader med 6 Mbit/s ...og download står på 0Mbit/s... har i løbet af dagen, uploaded over 108GB...
og lige så snart jeg lukker google chrome browser... går der ca 10 - 20 sec, også stopper det...

hvorfor i alhulen gør den det? er ikke en gang inde på en side... og den downloader intet....

Mvh lasse

EDIT
Har lige fundet ud af... at den uploader med 6Mbit/s vær gang jeg åbner et vilket som helst program... også bliver den ved end til jeg lukker det igen... kan det være en form for virus? slev om det er linux?
Billede
(betaler: 10/10 Mbit, 189kr md. kbh (kobber :\))
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: uploader hele tiden?

Indlæg af soundpartner »

nectioon skrev:Hej,
hvordan kan det være at... min ubuntu 10.04 hele tiden uploader med 6 Mbit/s ...og download står på 0Mbit/s... har i løbet af dagen, uploaded over 108GB...
og lige så snart jeg lukker google chrome browser... går der ca 10 - 20 sec, også stopper det...

hvorfor i alhulen gør den det? er ikke en gang inde på en side... og den downloader intet....

Mvh lasse

Inden der kommer nogen med sjove virus konspiratitions teorier , så lad OS få slået fast at chancen for en sådan er ca 2 promille, så det er det nok ikke.
Jeg tror mere på at browseren sender en række forespørgsler som den ikke får svar på.

1 virker FireFox normalt? Hvis ja så er problemet nok i crome, og du kan evt prøve at slette denne helt og installere.

2 hvis ikke FireFox virker kan du så opdatere maskinen? Selv ville jeg prøve VIA terminalen da dette giver output der er til at læse og evt kopiere her ind hvis der kommer fejlmeddelelse

3 kan du fra terminalen pinge en adresse som f.eks. "ping -c4 dmi.dk" eller en ipadresse?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nectioon
IRC nickname: hej
Geografisk sted: KBH

Indlæg af nectioon »

nej firefox var lige sådan... og kunne også opdatere maskinen... og pinge etc...

men efter jeg restartet et par gange... er det stoppet? er det bedst at reinstall det hele... eller skal jeg stole... på det hele er gået i orden?
Billede
(betaler: 10/10 Mbit, 189kr md. kbh (kobber :\))
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

nectioon skrev:nej firefox var lige sådan... og kunne også opdatere maskinen... og pinge etc...

men efter jeg restartet et par gange... er det stoppet? er det bedst at reinstall det hele... eller skal jeg stole... på det hele er gået i orden?

i så fald kunne det tyde på noget dns hejs, eller det kunne være en generel fejl i dit netværkdesign.
en browser sender en forespørgsel til alle servere og håber nogen svarer tilbage (og at svaret når frem til den selv) en opdatering sender en forespørgsel rettet mod en bestemt server via dennes ip.
ville gerne have set svaret fra din ping, for man kan som sådan altid pinge, det er der svaret der er det interessante.

hvis det er gået i orden ville jeg nok leve med det som det er, er man lidt paranoid kunne man geninstallere og øge sikkerheden en tand med en "seriøs" og stærk kode osv. således at man 110% har udelukket at det har skyldes fremmede inde på din maskine. men det er nu mest for din egen nattesøvn's skyld
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvis du gerne vil overvåge dit netværk er der værktøjer som netstat til terminalen og wireshark. De tillader dig at se om dit netværk bliver brugt og til hvad. Du må nok få mere hjælp fra google, jeg er bestemt ikke ekspert på området.
Men her er lidt at starte med:
Denne opretter en tekstfil med resultatet i din hjemmemappe (den hedder netstat.txt). Grunden er at output er for langt til terminalen (der er andre måder at omgå det på - dette er blot en).

Kode: Vælg alt

netstat -e > netstat.txt

Lidt statistisk info. Men som sagt. Der skal nok googles lidt for at forstå outputtet.

Kode: Vælg alt

netstat -s

Wireshark er et program med GUI, som skal installeres først og derefter køres som root.

Når det så er sagt. Så tror jeg ikke der er noget galt. Sig til hvis du ser lignende symptomer igen.