Wireless card

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Wizkid
IRC nickname: Wizkid

Wireless card

Indlæg af Wizkid »

Hej

Jeg har lige geninstalleret Ubuntu (10.4) på min lidt aldrende P4 maskine med et trådløst netværkskort isat grundet manglende porte i mit access point).
Den havde i forvejen Ubuntu 9.04 på sig (naturligvis løbende opgraderet til 10.4) - hvor den connectede fint til nettet.
Men kan ikke finde ud af om kortet er deaktiveret - hvor finder jeg dette..?
Senest rettet af Wizkid 12. aug 2010, 23:53, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Wireless card

Indlæg af lath »

Wizkid skrev:Hej

Jeg har lige geninstalleret Ubuntu (10.4) på min lidt aldrende P4 maskine med et trådløst netværkskort isat grundet manglende porte i mit access point).
Den havde i forvejen Ubuntu 9.04 på sig (naturligvis løbende opgraderet til 10.4) - hvor den connectede fint til nettet.
Men kan ikke finde ud af om kortet er deaktiveret - hvor finder jeg dette..?

Deaktivere hardware er en Windows term, og deaktivering kan kun lade sig gøre ved at lægge device driverens navn ned i en liste i en bestemt fil.

Filen gør at et support program til indlæsning af device drivere nægter at lade driveren bliver indlæst af kernen.

De fleste drivere til kernen(=Linux) kommer med med installation af den pakke der også indeholder kernen. Den første kerne du booter på efter installation installeres af installationsprogrammet og det "deaktiverer" ikke nogen device drivers.

Device drivers som allerede er installeret med systemet startes fuldautomatisk, når tilslutter hardware - du skal normalt ikke gøre noget.
Ligeledes fjernes device drivers også fra kernen fuldautomatisk, når du fjerner hardware fra systemet. Et eksempel kunne være at du fjerner et USB trådløst netkort.

Kør følgende kommando fra Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:

Kode: Vælg alt

sudo lshw -c network 

Du bliver bedt om dit kodeord. Skriv dit kodeord - der vil ikke blive vist noget på skærmen imens du taster, men det modtages alligevel. Du kan ikke rette i det der er modtaget. Afslut indtastning ved at trykke på enter/retur tasten.

Herefter skal du kigge efter en linie a la:

description: Wireless interface

samt
configuration: broadcast=yes driver=cdc_ether driverversion=22-Aug-2005 firmware=CDC Ethernet Device

Her er det driver=<et_drivernavn>, som er interessant.

Dette fortæller dig at kernen har fundet dit trådløse netværkskort og indlæst og startet device driveren for det fuldautomatisk.

Herefter skal Ubuntu bare kende dit:
  • netværks navn (SSID),
  • krypteringsmeode for netværket, og
  • det delte kodeord
Det er ting som kun du kan fortælle til Ubuntu.

Du konfigurer netværk via Network Manageren i øverste panel til højre:
Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Wizkid
IRC nickname: Wizkid

Indlæg af Wizkid »

Hej Lars

Problemet var at kortet ikke var installeret... Efter endt opdatering (jeg kablede internettet fra min Win 7-box) blev jeg i stand til at opdatere drivers... Således blev kortet installeret - og wupti så kunne jeg finde SSID'et og indtaste password...

Så undskyld ulejligheden...
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Wizkid skrev:Hej Lars

Problemet var at kortet ikke var installeret... Efter endt opdatering (jeg kablede internettet fra min Win 7-box) blev jeg i stand til at opdatere drivers... Således blev kortet installeret - og wupti så kunne jeg finde SSID'et og indtaste password...

Så undskyld ulejligheden...

Der er ok, men nu ved du så lidt mere hvordan det foregår i "maskinrummet". :)

Tilføj venligst lige teksten [LØST] i emne feltet i dit 1. indlæg her i tråden.

Formålet med [LØST] er med til hjælpe andre her på forum. Både de nye, og dem som laver support ikke behøver at åbne din tråd for så bare at konstatere at der ikke er noget problem længere.

Du behøver ikke skrive et nyt indlæg for at fortælle at det er sket.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags