Firefox 4.0b2pre

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Firefox 4.0b2pre

Indlæg af Jimmyfj »

Vi starter lige her:

Åben en terminal: Programmer->Tilbehør->Terminal

Kør så disse kommandoer:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Efter kørsel af disse to kommandoer starter du Synaptic: System->Administration->Synaptic

I Synaptic klikker du på knappen "Søg", og i den dialogboks der dukker frem skriver du: "Firefox 3.7" (uden anførselstegn).

Installér alt til Firefox 3.7, dog ikke developer- og debug-filerne. Luk Synaptic igen og gå til Programmer>Internet.

Her vil du nu se et punkt kaldet "Mozilla Developer Preview Web Browser. Hold musen stille over dette punkt og du vil opdage, at ovenstående PPA nu giver dig Firefox 4.0b2pre, og altså ikke Firefox 3.7.

Det jeg har prøvet med FF 4.0 Beta til nu er meget begrænset, men hvis der er flere, som har lyst til at installere denne Beta-verdion af Firefox kan vi jo udforske den sammen.

Første indtryk af denne Beta er, at den er rigtig hurtig. Og den renderer siderne korrekt og fejlfrit. Det tegner godt lige nu, men nu skal den også lige testes i alle leder og kanter inden man kan sige noget om udgivelsen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Firefox 4.0b2pre

Indlæg af Stra »

Gjort og efter update havde jeg Namoroka 3.6.8 inde istedet for 3.6.6. og ingen "firefox 3.7".

Men er du ikke på maverick? Og på Lucid er det den man også får.

Det skal være

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa
for at få 4.0.

Når det så er installeret får jeg flg fejl ved kørsel

strange@strange-kontor:~$ firefox-4.0
Could not find compatible GRE between version 2.0b2pre and 2.0b2pr
og nu tager jeg på ferie et par dage.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Stra skrev:Gjort og efter update havde jeg Namoroka 3.6.8 inde istedet for 3.6.6. og ingen "firefox 3.7".

Men er du ikke på maverick? Og på Lucid er det den man også får.

Det skal være

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-mozilla-daily/ppa
for at få 4.0.

Når det så er installeret får jeg flg fejl ved kørsel

strange@strange-kontor:~$ firefox-4.0
Could not find compatible GRE between version 2.0b2pre and 2.0b2pr
og nu tager jeg på ferie et par dage.

stra

Fejlkoden du nævner var en smule tricky at spore en løsning på, men dette skulle kunne løse problemet:

sudo xulrunner-1.9 --register-global

Løsningen er fundet her:

http://blog.mymediasystem.net/uncategorized/solved-firefox-could-not-find-compatible-gre-after-ubuntu-810-upgrade/

Edit:

Jo - Jeg er på Maverick, men har stadig Lucid installeret på min hurtigste disk. Jeg bruger mange timer på Maverick dagligt, men Lucid er så meget mere stabil lige for tiden, hvor jeg oplever en række spøjse fejl under maverick. Lige for tiden smadrer Maverick grafikken jævnt tit, men det er noget man må leve med. Indlægget her ar skrevet i Lucid, da jeg er i gang med at downloade en ny iso til maverick, som brækkede halsen igen i aftes. Og FF 4.0b2pre er den browser, jeg skriver igennem lige nu. Hos mig kører den fejlfrit (hvilket den gerne skulle blive ved med).

Mit optiske drev skal jo også have motion :mrgreen:

En anden god ting at have installeret på sin Ubuntu-boks er programmet "Ubuntu Tweak". Dette smarte stykke software er genialt at arbejde med, og indeholder et punkt kaldet "Source Center". Under dette punkt kan du sætte alle de PPA's du ønsker at bruge, men her skal man være meget forsigtig. Man kan godt skabe en smule uro ved update/upgrade via terminalen i sjældne tilfælde. Og skulle det ske ér det jo bare at fjerne markeringen på den PPA apt brokker sig over i dine Softwarekilder.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Som en tilføjelse til mit tidligere indlæg kan jeg oplyse, at også på Maverick Meerkat, a.k.a. Ubuntu 10.10 gik Firefox 4.0bxpre fejlfrit ind på systemet og kører uden fejl. Den version jeg har fået ind på Maverick er Firefox 4.0b3pre, og altså en tand nyere end på 10.04, hvor jeg fik FF 4.0b2pre.

FF 4.0 Beta kører perfekt med Flash og Java, så de sider jeg bevæger mig rund på renderes korrekt og uden fejl. Men jeg tester videre i den kommende tid, da jeg synes der mangler mange af de features, vi er blevet lovet med FF 4.0

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra

Indlæg af Stra »

Hej

Veltilpas tilbage fra ferie og smed denne kommando i terminal

sudo aptitude install firefox-4.0
og den hentede version 4.0b3pre, som ikke havde nogen problemer med at starte, så problemet eksisterer ikke længere.
stra
stra
Stra

Indlæg af Stra »

Ups for en start med at bruge den. Af en betao3 er den da noget bug befængt. Vil jeg rulle op med piletasten eller musen på en hjemmeside, ser det ligeså underligt ud, som da dette forums søgemaskine ikke virkede......

stra
stra
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Stra skrev:Ups for en start med at bruge den. Af en betao3 er den da noget bug befængt. Vil jeg rulle op med piletasten eller musen på en hjemmeside, ser det ligeså underligt ud, som da dette forums søgemaskine ikke virkede......

stra

Lyder lidt mærkeligt i mine øre (øjne). Såvel i Ubuntu 10.04 som Maverick Meerkat kører FF 4.0b3pre upåklageligt. Jeg har ikke oplevet specielt mange bugs i den tid jeg har brugt FF 4.0 beta. Ikke ud over at den til tider flopper fælt under flash-baserede netspil, bl.a. på Facebook, men det ér jo også beta-software for såvel browser som spil, så det kan lige så godt være spillet som flopper.

Generelt har jeg ingen problemer med FF 4.0b3pre ud over de nævnte, som tilmed kun forekommer når spillene afvikles i fuld skærm. Jeg har sørget for at holde FF opdateret via terminalen og ellers resten af systemet. Men, sandt at sige, FF 4.0b3pre ER beta-software, og jeg vil meget kraftigt anbefale at man nøjes med at bruge den på Maverick Meerkat indtil videre, i det mindste hvis man oplever for mange fejl med softwaren under Ubuntu 10.04.

Edit:

Et rent gæt fra min side vil være, at det er på Java- og Flash-siden fejlene opstår. Derfor er det også værd at huske, at når man har Java installeret er det nærmest et must at man også har Cacao installeret.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra

Indlæg af Stra »

Cacao hermed installeret, hvilket fik problemet væk. Men hvor skulle jeg have vist det fra? :?

stra
stra
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Stra skrev:Cacao hermed installeret, hvilket fik problemet væk. Men hvor skulle jeg have vist det fra? :?

stra

Cacao er en Java Virtual Machine udviklet på Vienna University of Technology så tidligt som i 1997 og frigivet som Open Source i 2004, hvor udviklingen af Cacao for alvor tager fart:

http://en.wikipedia.org/wiki/CACAO

Ifølge wikipidia skal forklaringen søges i en bedre interpreter og Just-in-time-compiling. Hvad der derimod er lidt af en gåde er, hvorfor man fra Canonicals side har valgt ikke at installere Cacao som default længere, når Java installeres, men blot lade det være op til den enkelte bruger at finde ud af, at Cacao overhovedet eksisterer.

Her er de platforme Cacao, iflg. wiki understøtter:

Alpha, ARM, MIPS (32 and 64-bit), PowerPC (32 and 64-bit), S390, SPARC64, x86 and x86-64 architectures.

Cacao udgøres af fem pakker som du installerer gennem Synaptic.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra

Indlæg af Stra »

Øv der er stadig problemer med at skrolle op ad. Men det er kun på nogle sider.

Denne her giver knuder www.linuxin.dk

stra
stra
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Stra skrev:Øv der er stadig problemer med at skrolle op ad. Men det er kun på nogle sider.

Denne her giver knuder http://www.linuxin.dk

stra

Måske et lidt overflødigt spørgsmål, men har du din proprietære 3D-driver installeret?

Hvis ja, så kig lige en gang på din "about:config" for at sikre dig, at general.SmootScroll er sat til True.

Jeg tror det er under "about:config" vi skal spore fejlen, da den side du linker til, hvor du oplever problemer heller ikke gør knuder af nogen art på min udgave af FF 4.0b3pre.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Stra

Indlæg af Stra »

Afprøvet men med negativ resultat.

Men det er kun de lange tråde der giver problemer fx denne http://www.linuxin.dk/node/17066

stra
stra
Stra

Indlæg af Stra »

Men ellers kører den upåklageligt. Markant hurtigere end standard firefox i Lucid, kan anvende netbank etc.

stra
stra