Hejsa godtfolk
Nu har jeg sat denne i installation, hvor den nok skulle have väret i opsätning, men hver gang jeg trykkede nyt emne derinde, ville den have mig til at logge ind, og så tilbage og det samme igen 50 gange..
Jeg har lige rejst i 6 mdr, og er kommet lidt ud af min ubuntu stime, og da jeg kom hjem ville jeg opdatere til 10.04, og det gjorde jeg. Da jeg starter computeren bagefter ser det umiddelbart ud til det er gået ok, det trålöse logger fint på, alt ligner umiddelbart det gamle. Men min mus er et kryds först og fremmest, og når jeg åbner firefox fylder den kun 1/4 af skärmen, og man kan ikke maximere, fordi der ikke er en bar överst på nogen af mine vinduer (den der normalt er maximer/minimér og luk på) og uden den kan jeg heller ikke flytte vinduer, plus hvis jeg har to åbent ikke kan få fat i den der ligger nederst... Har väret inde i compizconfig og forsöge at lave ting, men der ser det ud til at de ting burde virke... Den slags ting er der en del af, så spörgsmålet er om man kan sätte alt til default på en eller anden måde? Uden at skulle installere alt på ny? Så man i realiteten får alle den slags custom instillinger som havde man installeret helt på ny, uden at miste filer bare?
Det er åbenbart ikke helt ligesom at cykle det hersens läkre ubuntu värk, jeg föler mig i hvert fald späd igen..
På forhånd af hjertet tak
Kenan
Kaos efter odatering til 10.04
-
Kaos efter odatering til 10.04
Micro.. Microso... hvad??
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Re: Kaos efter odatering til 10.04
Prøv evt. først at lave en ny konto 'testkonto', login som testkonto og se om det stadig er galt. Hvis den nye konto's standardindstillinger ikke virker som forventet er det nok hurtigst med en gen-installation.
Ellers er indstillingerne for din Skrivebords opsætning under mapperne (i home) .gnome* .gtk* .config .themes .gconf* - dem kan du flytte til en ny mappe '~/garbage' men først efter at have slukket for gconf dæmonen med "gconftool --shutdown" (Gconf dæmonen der klarer opsætningen af vinduer skal jo ikke skrive på disken mens du flytter data). Når du har flyttet data kan du prøve at logge ud og ind igen og se hvad der sker.
Ellers er indstillingerne for din Skrivebords opsætning under mapperne (i home) .gnome* .gtk* .config .themes .gconf* - dem kan du flytte til en ny mappe '~/garbage' men først efter at have slukket for gconf dæmonen med "gconftool --shutdown" (Gconf dæmonen der klarer opsætningen af vinduer skal jo ikke skrive på disken mens du flytter data). Når du har flyttet data kan du prøve at logge ud og ind igen og se hvad der sker.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Geografisk sted: Strandby
prøv at kigge på denne side, jeg vil mene den kan hjælpe dig en del
http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... -1004.html
http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... -1004.html
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Selvom det kunne lyde som om grafikkortet er involveret er det muligt at gøre det du efterspørger (at slette alle settings uden at slette dokumenter, musik, billeder, o.l).
Med tasterne CTRL+ALT+F1 og CTRL+ALT+F7 kan du hoppe ud og ind af den grafiske brugerflade. Så mens du sletter dine gnome-settings skal du ud af gnome. Dvs. CTRL+ALT+F1. Herude skal du logge ind som du plejer med brugernavn og password.
Herefter kan du slette alle dine indstillinger ved at slette mapperne .gnome .gnome2 .gconf .gconfd og .metacity:
PAS PÅ. Dette sletter dine indstillinger.
Du kan selvfølgelig lave en backup inden du sletter. Det kan du bare gøre fra den grafiske brugerflade ved at kopiere filerne et sted hen hvor du kan finde dem igen. Husk du skal bruge CTRL+H for at se disse mapper i nautilus. De er skjulte (starter med punktum).
Med tasterne CTRL+ALT+F1 og CTRL+ALT+F7 kan du hoppe ud og ind af den grafiske brugerflade. Så mens du sletter dine gnome-settings skal du ud af gnome. Dvs. CTRL+ALT+F1. Herude skal du logge ind som du plejer med brugernavn og password.
Herefter kan du slette alle dine indstillinger ved at slette mapperne .gnome .gnome2 .gconf .gconfd og .metacity:
Kode: Vælg alt
rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity
PAS PÅ. Dette sletter dine indstillinger.
Du kan selvfølgelig lave en backup inden du sletter. Det kan du bare gøre fra den grafiske brugerflade ved at kopiere filerne et sted hen hvor du kan finde dem igen. Husk du skal bruge CTRL+H for at se disse mapper i nautilus. De er skjulte (starter med punktum).
-
- Redaktør
Jeg er blevet gjort opmærksom på at indholdet af mit indlæg er misvisende i en PM. Så det kan være du skal lade være med at følge mit råd.
Er der en der gider at fortælle her i offentligheden (så vi alle kan drage nytte af det), hvad det er, der er forkert. Jeg har netop læst det igennem og kan ikke rigtig se hvor det går galt.
Er der en der gider at fortælle her i offentligheden (så vi alle kan drage nytte af det), hvad det er, der er forkert. Jeg har netop læst det igennem og kan ikke rigtig se hvor det går galt.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
zob skrev:Jeg er blevet gjort opmærksom på at indholdet af mit indlæg er misvisende i en PM. Så det kan være du skal lade være med at følge mit råd.
Du kommer i dit scenarie ikke rigtigt ud af Gnome med CTRL-ALT-F1 tasten. Du bliver kun sendt til en shell i terminalen. Derfor kan du ikke bare slette dine gnome indstillinger i denne terminal, fordi der stadig kan foregå skrivninger af din kørende Gnome gennem gnome settings dæmonen.
Desværre er det nødvendigt at slukke for denne dæmon med gconftool - eller alternativt logge helt ud af den grafiske session og ind igen via terminalen CTRL_ALT_F1 - inden man sletter .gconf .gnome* ... mapperne. Se mit indlæg ovenfor.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
-
- Redaktør