MobilNetværk - GSM netværk ? (Løst - til næste gamg)

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
siliam
IRC nickname: siliam

MobilNetværk - GSM netværk ? (Løst - til næste gamg)

Indlæg af siliam »

Jeg har, igen, fået problemer med mit 3-mobilnetværk (EazyInternet fra 3).
Efter at have virket et kort stykke tid, er den begyndt at sige "GSM netværk afbrudt" og det gør den hver gang den startes, hvad er GSM-netværk?
Jeg køre Ubuntu 10.04.
Findes her ikke en person som bruger mobil-netværk, der virker uden problemer?

Ser frem til lidt hjælp :) - Siliam
Senest rettet af siliam 9. jul 2010, 12:58, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MobilNetværk - GSM netværk ?

Indlæg af lath »

siliam skrev:Jeg har, igen, fået problemer med mit 3-mobilnetværk (EazyInternet fra 3).
Efter at have virket et kort stykke tid, er den begyndt at sige "GSM netværk afbrudt" og det gør den hver gang den startes, hvad er GSM-netværk?
Jeg køre Ubuntu 10.04.
Findes her ikke en person som bruger mobil-netværk, der virker uden problemer?

Ser frem til lidt hjælp :) - Siliam

GSM er den ældste af de digitale radio-kommunikationssystemer som mobiltefoner har brugt/bruger.
Der findes over 1 mia. GSM mobiltelefoner i hele verden.

Dit problem kan være forårsaget af du har for meget metal omkring dig (Faraday bur effekt) og/eller at du er for langt væk fra den basestation som mobiltelefonen lytter til og sender til.

Har du aluminiumspersienner i vinduet kan du trække dem op, det hjælper når jeg skal snakke i mobil her hvor jeg bor. Hvis jeg ikke gør det taber jeg typisk telefonsamtaler.

3G/UMTS kører på en højere frekvens end GSM og virker derfor slet ikke her hos os - man skal udenfor.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Lath har sådan set forklaret det meget godt. For at komme dit problem lidt nærmere, så er det sådan at når du starter op så sker der initiel forbindelse mellem dit modem og en basestation, hvor dit modem anmoder om at komme på netværket. Dette foregår via AT kommandoer (det tekniske er lidt ligemeget for nuværende). Imidlertid er dit modem ikke i stand til at få den fornødne forbindelse og derfor får du fejlmeddelelsen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Bare for sjov skyld kan vi se på egenskaberne for GSM/UMTS. Det interessante er bølgelængden for teknologien.

Bølgelængde beregnes således: c=λ*ϝ

Ser vi først på GSM på 900 MHz
c (lyshastighed) 299.792.458 m/sek
ϝ (frekvens) 900.000.000 Hz
λ (lambda – bølgelængde) 0,3331 m = 33,31 cm

Så på GSM 1800 MHz
ϝ (frekvens) 1.800.000.000 Hz
λ (lambda – bølgelængde) 0,1666 m = 16,66 cm

og UMTS (3G)
ϝ (frekvens) 2.100.000.000 Hz
λ (lambda – bølgelængde) 0,1428 m = 14,28 cm

Det der er det interessante er at jo højere frekvens, jo lavere udbredelse. En forhindring på ½ bølgelængde er nok til at stoppe et signal.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD