Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
BrittaP

Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af BrittaP »

Me no understand... Her er artiklen der får mig til at virre med hovedet. http://www.computerworld.dk/art/55965/w ... 397&bottom. Som jeg læser det udsender linuxmaskiner mest spam i forhold til markedsandelen - eller har jeg misforstået noget?

Spam bliver tit udsendt af botnet, right? Jamen, vil det så sige at linuxmaskiner ikke er så modstandsdygtige overfor at blive indrulleret i botnets? Eller laver jeg en 'en sten kan ikke flyve' konklusion?

Og igen har vi 'På grund af systemets lavere markedsandel er der dog færre eksempler på cirkulerende malware, som specifikt går efter Linux.' Det er jo en påstand vi hører tit - at det skyldes den lavere markedsandel, altså. Hvad der er op eller ned på det skal jeg undlade at tage stilling til, men noget kunne dog tyde på at jeg måske ikke skal tro mig helt så sikker som jeg hidtil har gjort (= pænt sikker)?

Puha, jeg føler mig helt windowsagtig. Har lige installeret virusskanner og er ved at scanne!! :shock:

Britta
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af Jimmyfj »

Hej Britta

Du skal ikke være slet så nervøs. Der er ingen grund til at tage artiklens påstand for gyldig på nogen måde. Artiklen lugter langt væk af bestilt arbejde, og "forfatteren" virker ikke just velbevandret udi operativ systemer.

Selv har jeg nu kørt Ubuntu Linux gennem fire år, og jeg har aldrig brugt en virus-scanner på mit/mine Linux-systemer. Det er der heller ingen grund til, for systemet ér sikkert i sig selv.

Hvad "forfatteren" til artiklen på CW ikke har forstået er det faktum, at rigtig mange routere over alt på Internet har Linux installeret til at styre boksen. Det er der så intet galt i, havde det ikke været fordi folk, generelt, ikke gider sikre deres systemer, det være sig routere, Pc'er eller laptops med sikre adgangskoder. Og "haps" man risikerer at blive en del af et botnet.

For mig at se, så modsiger artiklen sig selv ved først at indrømme, at Windows er det system, som udsender mest spam. Denne erkendelse bliver så glattet ud ved at hive Linux frem som værende i toppen af indekset, et indeks, som vel at mærke er fra et firma, som ikke er verdens heldigste, eller det mest succesfulde hvad software angår. Jeg husker endnu, med gru, hvor mange ressourcer deres scanner krævede på min gamle WinXP boks.
Endelig er Computer World heller ikke det mest Linux-venlige magasin i verden. Jeg gider ikke læse deres artikler, og artiklen, du linker til, er vel bevis nok på hvorfor: 100% pro-Microsoft og anti-alt-andet. Den slags kan jeg ikke tage seriøst. Der findes jo, heldigvis, masser af andre rigtig gode sider, som behandler alle systemer med den respekt man forventer af et seriøst site.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
BrittaP

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af BrittaP »

Hej Jimmy,
Jimmyfj skrev:Selv har jeg nu kørt Ubuntu Linux gennem fire år, og jeg har aldrig brugt en virus-scanner på mit/mine Linux-systemer. Det er der heller ingen grund til, for systemet ér sikkert i sig selv.


Og jeg har gjort det i knap 2½ år, og kun installeret noget AV når jeg lige er blevet mindet om at det kan være godt at gøre af hensyn til windowsbrugere.

Jimmyfj skrev:Hvad "forfatteren" til artiklen på CW ikke har forstået er det faktum, at rigtig mange routere over alt på Internet har Linux installeret til at styre boksen.


Aha, så vi er i virkeligheden ude i at Computerworlds brug af ordet 'linuxmaskine' er noget rod.

Jimmyfj skrev:100% pro-Microsoft og anti-alt-andet.


Jo, men han skriver trods alt at Mac aldrig udsender spam... Nå, men tak for afforvirringen :)
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af soundpartner »

Det er garanteret rigtigt at der er flest linuxmaskiner der udsender spam...
grunden hertil er at størstedelen af alle mailservere er hostet på en linuxmaskine. på linux er det super nemt at lave en mailserver, og ting som postfix osv gør det supernemt at have sin egen mailserver stående.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
neglesaks
Indlæg: 102
Tilmeldt: 6. dec 2008, 02:51
IRC nickname: neglesaks
Geografisk sted: Helsingskør Kommune & Omegn

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af neglesaks »

Præcis, sound.

Jeg tænker ikke kun det du nævner, men også at linux-systemer generelt bruges af brugere eller i miljøer hvor der er "fede pipes" tilgængelige, hvilket er guf for spammere.
To force a man to pay for the violation of his own liberty is indeed an addition of insult to injury.
- Benjamin Tucker

Friends don't let friends do Windows.
BrittaP

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af BrittaP »

Jamen, (med risiko for at spørge dumt) det må jo så betyde at noget spambotagtigt = malware alligevel er kommet ind på disse linuxmaskiner? :shock:
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af Jarlen »

BrittaP skrev:Jamen, (med risiko for at spørge dumt) det må jo så betyde at noget spambotagtigt = malware alligevel er kommet ind på disse linuxmaskiner? :shock:

Eller at de fleste spammere bruger linuxmaskiner.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Roadrunner
Indlæg: 67
Tilmeldt: 8. jul 2009, 20:28
Geografisk sted: Mors

Re: Linuxmaskiner udsender mest spam!?!

Indlæg af Roadrunner »

Jarlen skrev:
BrittaP skrev:Jamen, (med risiko for at spørge dumt) det må jo så betyde at noget spambotagtigt = malware alligevel er kommet ind på disse linuxmaskiner? :shock:

Eller at de fleste spammere bruger linuxmaskiner.



...med meget store changser for at lyde dum ! men stadig lyst til at vide om man har forstået det rigtig !
betyder dette her at : server = de maskiner der håndterer meget trafik på nettet, kører med Linux som styre system ??
... men meget af det der kører igennem dem er windows ting ??

Hvis dette er rigtig,?
ville guldæget for linux sq da være en scanner der fjernede alle virus, der løb igennem, når linux ikke i sig selv er påvirkelig !!
... på den anden side hvordan skældner man mellem Ihateyouall.exe og iloveyougranny.exe hvis man ikke forstår sproget man soterer i *GG*

Dvs. at resten af mit liv skal gå med at programere et filter der er linux baseret ( og dermed upåvirkelig af virus ) der kan finde og fælde win-virus i real time !!

HHuummmnn..... tror sq at det ville være nemmere at læse Da Vincy's tekster igennem og dermed finde " de vise sten " *GH*

Flemming