Bedre lyd fra computer
-
- IRC nickname: carstenwm
- Geografisk sted: Skjern
Bedre lyd fra computer
Jeg har en rørforstærker som gerne skulle ha' den bedste lyd fra computeren - har så fået anbefalet et Creative
Sound Blaster X-Fi (på baggrund af oplysninger om bundkort mv.) - er der nogen der ved om det understøttes af Ubuntu ?
Sound Blaster X-Fi (på baggrund af oplysninger om bundkort mv.) - er der nogen der ved om det understøttes af Ubuntu ?
/Carsten Møller
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Bedre lyd fra computer
carstenwm skrev:Jeg har en rørforstærker som gerne skulle ha' den bedste lyd fra computeren - har så fået anbefalet et Creative
hvad for en..... et sounddblasterkort for at få bedre lyd... den må du virkelig længere ud på landet med, for det er sgu ikke lydkvalitet der kommer fra de kort, og det siger jeg som prof lydmand og studieteknikker.
du vinder en del mere ved at kikke på noget terratek, tascam, soundscape, focusrite, rme eller lignende. måske enda m-audio eller echo (mellemklasse kort)
-
hæhæ, skrev jo jeg fik hjælp (shg.dk) - og det var så åbenbart ikke særlig god hjælp. TAK for respons. Jeg skal absolut IKKE bruge den til spil, kun lyd, selvoptaget og det jeg nævnte.
Jeg spiller lidt selv og vil gerne optage vores lyd, kan du komme det lidt nærmere efter dette input ? Budget vel en tus...(?)
Jeg spiller lidt selv og vil gerne optage vores lyd, kan du komme det lidt nærmere efter dette input ? Budget vel en tus...(?)
/Carsten Møller
-
carstenwm skrev:hæhæ, skrev jo jeg fik hjælp (shg.dk) - og det var så åbenbart ikke særlig god hjælp. TAK for respons. Jeg skal absolut IKKE bruge den til spil, kun lyd, selvoptaget og det jeg nævnte.
tascam us 122 eller us 144 er et ret godt valg... ved det gamle virker ud af boksen med ubuntu (har selv us122) går ud fra det nye også gør
-
Jamen, det ser også godt ud - skal til Eskildsen ('Åge' i Vestjylland) i Esbjerg senere idag, så kigger jeg - TAK!!
/Carsten Møller
-
Jeg skal over at købe en Zoom q3 - du kender ikke tilfældigvis noget til den - har brug for noget der er enkelt at bruge, lidt til video, men også vigtig(s)t med lyd - arbejder med udviklingshæmmede, skal bruge den til interviews mv. og lidt til band-optagelser.
/Carsten Møller
-
- Redaktør
Det har rigtig meget at gøre med kvaliteten af D/A konverteren. Jeg har selv en RME 9632. Den lyder smækkert. Kræver at man installerer ekstra drivers (eller rettere firmware-loaders) og tweaker en konfigurationsfil på ubuntu, men det er forholdsvis enkelt. Måske lidt over budget. Tror det er ca. 3000 fra ny. Jeg købte min brugt i dba.dk for 1.500,-.
Hvis du skulle ende med en håndholdt recorder uden video kan jeg kraftig anbefale zoom H2. Den er relativt billig, lyder fantastisk, og fungerer perfekt med linux, både til overførsel af filer, men såmænd også som lydkort (dog kun input selvfølgelig).
Hvis du skulle ende med en håndholdt recorder uden video kan jeg kraftig anbefale zoom H2. Den er relativt billig, lyder fantastisk, og fungerer perfekt med linux, både til overførsel af filer, men såmænd også som lydkort (dog kun input selvfølgelig).
-
Jeg har tjekket q3 ved producenten (og kvaliteten på youtube), den kan optage kun lydspor, video kan slås fra, så jeg prøver den sgu, passer perfekt til job, privat (familie) og fritidslyd - så kan jeg rykke videre når de to ting vi har på banen her er på plads ;-D
http://www.zoom.co.jp/english/products/q3/index.php
Tiktakdynamolygte for korrektioner, Soundpartner (og Zob)
http://www.zoom.co.jp/english/products/q3/index.php
Tiktakdynamolygte for korrektioner, Soundpartner (og Zob)
/Carsten Møller
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
ESI Juli@ kan også anbefales - er top imponeret over det forholdsvis billige kort (1000,-).
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
Jeg skal lige være sikker: Tascam'en kan også smide lyden fra computeren videre til forstærkeren (hvilke stik til udgangen ?)? Som jo var det der var mit hovedformål: at finde et lydkort der kunne håndtere musik (mp3, flac, youtube mv.) så lyden til rørforstærkeren blev forbedret. Sekundært bruges til at håndtere / samle lyden fra flere (live-)kilder, ik'
/Carsten Møller
-
carstenwm skrev:Jeg skal lige være sikker: Tascam'en kan også smide lyden fra computeren videre til forstærkeren (hvilke stik til udgangen ?)? Som jo var det der var mit hovedformål: at finde et lydkort der kunne håndtere musik (mp3, flac, youtube mv.) så lyden til rørforstærkeren blev forbedret. Sekundært bruges til at håndtere / samle lyden fra flere (live-)kilder, ik'
tascam 122 har 2 ind og 2 ud, med mikrofon preamp og line ind på de 2 indgange.
som udgang er der 2 phono stik (line out) og et hovedtelefonstik... ind er der så vidt jeg husker både phono, jack og xlr på hver kanal
144 har så 4 ind (og jeg husker det som 4 ud også, men er ikkee hundrede procent sikker)
hvor om alting er så er svaret ja
-
Tak, jeg hAr rodet lidt med hvilke stik jeg får brug for.
144'eren har optisk indgang, det er vist forskellen, det har jeg ikke brug for lige nu.
144'eren har optisk indgang, det er vist forskellen, det har jeg ikke brug for lige nu.
/Carsten Møller
-
Har købt Tascam'en ('122') og Q3'en, har også fået lavet nogle live-optagelser - det er bare godt ! Lyden på Q3'en er rigtig god, skal selvfølgelig lege lidt med afstand - til gengæld skal man supplere med et ordentligt videokamera hvis det skal være gennemført (Men videodelen kan slås fra). Se http://www.youtube.com/carstenwm > 'De samspilsramte' (jeg får desværre lyden fra en højttaler lige ved siden af , men det rettes næste gang)
Tascam'en: lækkert efter min (manglende) standard, kan bruges til mange ting, jeg synes det er et vellykket køb <3
Tak for hjælpen !
Tascam'en: lækkert efter min (manglende) standard, kan bruges til mange ting, jeg synes det er et vellykket køb <3
Tak for hjælpen !
/Carsten Møller