Linux styresystem på Asus eee
-
- Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland
Linux styresystem på Asus eee
Forrige sommer købte jeg en lille Asus eee med et linux styresystem, til at bruge som "skrivemaskine" på mit studie. Det fungerer den også fint til, men jeg savner efterhånden mere og mere, en hel del funktioner. Der er fx kun meget begrænsede indstillingsmuligheder, og ingen mulighed for at tilføje nye programmer. Og så har det på et tidspunkt "ødelagt" en gruppe mapper på min eksterne harddisk, som jeg heldigvis fandt en windows-scan der kunne reparere...
Mit spørgsmål er, om nogen kan hjælpe mig med / guide mig til, enten at ændre det styresystem jeg har nu, eller til at få et andet der virker bedre. Begrænsningerne er, at computeren kun har en meget lille intern hd, og ikke noget cd-drev.
Alle forslag er velkomne - jeg er ved at være godt træt af den...
Mit spørgsmål er, om nogen kan hjælpe mig med / guide mig til, enten at ændre det styresystem jeg har nu, eller til at få et andet der virker bedre. Begrænsningerne er, at computeren kun har en meget lille intern hd, og ikke noget cd-drev.
Alle forslag er velkomne - jeg er ved at være godt træt af den...
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Linux styresystem på Asus eee
Jeg har selv haft xandros til eeepc 701 på et tidspunkt.
Jeg har siden prøvet forskellige distros. Jeg antager at det er en 701 du har, hvis ikke må du lige sige til.
Da 701 har ret begrænsede kræfter, har jeg haft størst fornøjelse af de "lette" distros. Men den kan godt køre ubuntu netbook edition, hvis det var noget.
Jeg bruger lige nu Lubuntu 10.04 beta på den. Det er sindsoprivende hurtigt.
Jeg tror min anbefaling må være:
For flest funktioner: ubuntu netbook edition: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook
For det hurtigste system (men noget mere skrabede): http://lubuntu.net/
Du kan installere ved at ligge iso over på en usb-stick med unetbootin som kan fås til både windows og linux:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Hvis du allerede har en ubuntuinstallation kan du installere unetbootin fra repos:
Det er beskrevet rimeligt udførligt på hjemmesiden, hvordan man bruger det.
Jeg har siden prøvet forskellige distros. Jeg antager at det er en 701 du har, hvis ikke må du lige sige til.
Da 701 har ret begrænsede kræfter, har jeg haft størst fornøjelse af de "lette" distros. Men den kan godt køre ubuntu netbook edition, hvis det var noget.
Jeg bruger lige nu Lubuntu 10.04 beta på den. Det er sindsoprivende hurtigt.
Jeg tror min anbefaling må være:
For flest funktioner: ubuntu netbook edition: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-netbook
For det hurtigste system (men noget mere skrabede): http://lubuntu.net/
Du kan installere ved at ligge iso over på en usb-stick med unetbootin som kan fås til både windows og linux:
http://unetbootin.sourceforge.net/
Hvis du allerede har en ubuntuinstallation kan du installere unetbootin fra repos:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install unetbootin
Det er beskrevet rimeligt udførligt på hjemmesiden, hvordan man bruger det.
-
- IRC nickname: sound
så ny som den er tror jeg nærmere det er en 900 eller en 1000, og så vil jeg helt ærligt foretrække en alm ubuntu 32 bit. det kan maskinen sagtens trække.
-
Hej igen - og tak for jeres hjælp so far...
Jeg har rodet lidt på computeren, og fundet nogle specifikationer:
"Officielt" er der 16gb diskplads. Den registrerer 14518mb.
1024mb hukommelse.
"Software-version: Eee PC 1.1.0.9"
"CPU-type: Intel(R)Mobil processor"
Ved ikke om det gør en forskel for jeres anbefalinger, men ville da lige tilføje det, nu jeg fandt det...
Så som opsummering (og for at skære det ud i pap for mig) - hvad skal jeg bruge, og hvordan får jeg det?
Tak
Jeg har rodet lidt på computeren, og fundet nogle specifikationer:
"Officielt" er der 16gb diskplads. Den registrerer 14518mb.
1024mb hukommelse.
"Software-version: Eee PC 1.1.0.9"
"CPU-type: Intel(R)Mobil processor"
Ved ikke om det gør en forskel for jeres anbefalinger, men ville da lige tilføje det, nu jeg fandt det...
Så som opsummering (og for at skære det ud i pap for mig) - hvad skal jeg bruge, og hvordan får jeg det?
Tak
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- Redaktør
Der er i hvert fald ikke noget du SKAL bruge. Soundpartner og jeg har f.eks. forskellige anbefalinger og der er fordele ved begge.
Til den lille skærm som eeepc'en har foretrækker jeg en decideret netbook version af ubuntu - jeg kan bedre lide den måde den udnytter skærmen på. Soundpartner anbefaler en standard installation.
Der er IKKE noget du kan på den ene som du ikke kan på den anden. Det er et spørgsmål om hvordan man kan lide sin brugerflade.
De spørger selv efter et mere komplet system. Derfor må min anbefaling hedde ubuntu netbook edition. Det kan du læse om og hente her: http://www.ubuntu.net/netbook
Du skal downloade iso'en og ligge den på en usb-pen ved hjælpe af programmet unetbootin (IKKE kopiere den over). Unetbootin har efterhånden været omtalt en del gange her og deres hjemmeside er også beskrivende - sig til hvis du ikke kan finde ud af det. Derefter kan du installere fra usb-pennen.
Den anden jeg nævnte (lubuntu) er godt nok hurtigere, og det jeg selv kører på min Eee, men den indeholder som standard nogle af de begrænsninger der gør at du gerne vil skifte.
Til den lille skærm som eeepc'en har foretrækker jeg en decideret netbook version af ubuntu - jeg kan bedre lide den måde den udnytter skærmen på. Soundpartner anbefaler en standard installation.
Der er IKKE noget du kan på den ene som du ikke kan på den anden. Det er et spørgsmål om hvordan man kan lide sin brugerflade.
De spørger selv efter et mere komplet system. Derfor må min anbefaling hedde ubuntu netbook edition. Det kan du læse om og hente her: http://www.ubuntu.net/netbook
Du skal downloade iso'en og ligge den på en usb-pen ved hjælpe af programmet unetbootin (IKKE kopiere den over). Unetbootin har efterhånden været omtalt en del gange her og deres hjemmeside er også beskrivende - sig til hvis du ikke kan finde ud af det. Derefter kan du installere fra usb-pennen.
Den anden jeg nævnte (lubuntu) er godt nok hurtigere, og det jeg selv kører på min Eee, men den indeholder som standard nogle af de begrænsninger der gør at du gerne vil skifte.
-
Jeg har lige prøvet at installere Ubuntu Netbook ed, og til det brugte jeg den USBinstaller der linkes til under Download/installations guiden. Men vi kan ikke få den til at starte, eller finde en fil der starter installationen..?
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- Redaktør
Du skal boote fra usb'en. Du ved, ligesom når du booter fra en CD.
Desværre er det ikke helt standard hvilken tast der bringer disse valgmuligheder op, da det er forskelligt fra maskine til maskine.
Dog kan jeg sig at det er ESC på min Eeepc 701 så mon ikke også det er det på din 900.
Dvs. under boot tryk på ECC, så skulle du få en lille skærm frem hvor du kan vælge hvad du vil boote fra. Vælg den du synes lyder som dit usb-stick. Herfra burde du kunne følge de normale installationsguides.
Desværre er det ikke helt standard hvilken tast der bringer disse valgmuligheder op, da det er forskelligt fra maskine til maskine.
Dog kan jeg sig at det er ESC på min Eeepc 701 så mon ikke også det er det på din 900.
Dvs. under boot tryk på ECC, så skulle du få en lille skærm frem hvor du kan vælge hvad du vil boote fra. Vælg den du synes lyder som dit usb-stick. Herfra burde du kunne følge de normale installationsguides.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa,
Har du skrevet den ud på en USB-nøgle? - den kommer på den måde til at fungere som en USB bootdisk.
Har du skrevet den ud på en USB-nøgle? - den kommer på den måde til at fungere som en USB bootdisk.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- Geografisk sted: Smørum
Hvis du vil installere eller bare prøve ubuntu på en computer uden CD/DVD.
Du skal bruge
En comp. med CD/DVD drev.
En brændt CD fra en ubuntu iso fil
Start comp med ubuntu CD lagt i
Vælg prøv uden at "installere"
Når den er rullet ind og klar så
Sæt din memorystick ind
System > administrer > startdisk USB
Nu får du et vindue hvor du kan "installere" en live udgave af ubuntu
Sæt din stick ind i din asus e comp..............og start comp.
Hvis den ikke starter på sticken så kan du prøve med tasten F12 hvor der måske kommer et bootvalg.
Ps. Der findes jo en EEEubuntu til netop asus E
Du skal bruge
En comp. med CD/DVD drev.
En brændt CD fra en ubuntu iso fil
Start comp med ubuntu CD lagt i
Vælg prøv uden at "installere"
Når den er rullet ind og klar så
Sæt din memorystick ind
System > administrer > startdisk USB
Nu får du et vindue hvor du kan "installere" en live udgave af ubuntu
Sæt din stick ind i din asus e comp..............og start comp.
Hvis den ikke starter på sticken så kan du prøve med tasten F12 hvor der måske kommer et bootvalg.
Ps. Der findes jo en EEEubuntu til netop asus E
Rigtige mænd tager ikke backup.
-
- IRC nickname: mote
- Geografisk sted: Århus
Jeg har en Asus eee PC 900. Også en af den med 16Gb "disk".
Efter min mening er Ubuntu Netbook udgaven alt for tung til den. Jeg har prøvet med nogle forskellige distros men er endt med at køre Xubuntu på den. den er på den lille maskine meget hurtigere end Ubuntu netbook. Jeg synes at du skal prøve den inden du beslutter dig. Du kan prøve den "Live" fra USB pinden.
-Senere er der så kommet en velfungerende Lubuntu og også Mint Fluxbox ser ud til at køre godt på den. Jeg har dog ikke installeret dem, da jeg blev dog her for et par måneder siden så træt af den, at jeg købte en ny eee 1005P. -Og efterhånden har jeg fået de fleste ting til at fungere på den. 900'eren står og spiller musik nu
Efter min mening er Ubuntu Netbook udgaven alt for tung til den. Jeg har prøvet med nogle forskellige distros men er endt med at køre Xubuntu på den. den er på den lille maskine meget hurtigere end Ubuntu netbook. Jeg synes at du skal prøve den inden du beslutter dig. Du kan prøve den "Live" fra USB pinden.
-Senere er der så kommet en velfungerende Lubuntu og også Mint Fluxbox ser ud til at køre godt på den. Jeg har dog ikke installeret dem, da jeg blev dog her for et par måneder siden så træt af den, at jeg købte en ny eee 1005P. -Og efterhånden har jeg fået de fleste ting til at fungere på den. 900'eren står og spiller musik nu
-
- Redaktør
Jeg har prøvet rigtig mange distros på min, endnu sløvere, eeepc 701. Til dato er klart den hurtigste distro Lubuntu. Faktisk er den sløve hakkebrædt en brølende tiger når den kører lubuntu.
-
- IRC nickname: mote
- Geografisk sted: Århus
Jeg har lige installeret Lubuntu på en lille eee PC 2g Surf som Jyllandsposten har narret en af mine bekendte til at købe med et abonnement. Og jeg må give dig fuldstændigt ret, den kører forrygende. -Og den kunne endda installeres på den 2 Gb flash disk som er i den.
Det slående punkt er så om der er går for mange features tabt i forhold til Xubuntu. De distros med LXDE jeg prøvede før jeg endte med Xubuntu var meget skrabede. Men det er over et år siden og den nye Lubuntu ser virkeligt godt ud.
Det slående punkt er så om der er går for mange features tabt i forhold til Xubuntu. De distros med LXDE jeg prøvede før jeg endte med Xubuntu var meget skrabede. Men det er over et år siden og den nye Lubuntu ser virkeligt godt ud.
-
Det lyder meget som om, jeg skal prøve lubuntu på den, næste gang jeg kommer hjem og får muligheden for at lege med det
Hvad er forskellen egentlig på lubuntu og "normalt" ubuntu?
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
Tak til UbuntuDanmark!
HosHedvig.dk
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hedvig skrev:Det lyder meget som om, jeg skal prøve lubuntu på den, næste gang jeg kommer hjem og får muligheden for at lege med det
Hej Hedvig
Forskellen er den grafiske desktop. Det er sådan at på Linux, BSD, og UNIX operativsystemer at man bruger X Windows, som har mange forskellige muligheder for en grafisk brugergrænseflade.
Et X vindue kan vises på dit grafikkort og tilhørende skærm, men det kan også køre over et netværk ved at bruge VNC: http://www.realvnc.com/vnc/index.html og andre.
Til alle der kender til server-klient begrebet: Server og klient er det modsatte af hvad man umiddelbart tror, når det gælder X Windows.
Systemet nedenunder er det samme i både Ubuntu, Lubuntu , Xubuntu,Edubuntu o.s.v.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jeg blander mig også lige. Jeg har ingen erfaringer med lubuntu, men jeg har med xubuntu, som jeg egentlig ikke synes er væsentlig hurtigere end en almindelig ubuntu. Erfaringen fik jeg på min gamle 1000 Mhz laptop med 256 Mb ram og en 20GB HD. Hvis jeg stadig havde den ville jeg da helt sikkert prøve lubuntu, men køre den fra en USB pind i første omgang for lige at prøve den af. Regn dog med at den vil være hurtigere når den er installeret på din Harddisk.
Holder du os underrettet m.h.t. hvordan det er gået?
Britta
Holder du os underrettet m.h.t. hvordan det er gået?
Britta