Start Ubuntu i terminal mode (eller hvad det nu hedder)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
hni

Start Ubuntu i terminal mode (eller hvad det nu hedder)

Indlæg af hni »

Hej Alle!

Jeg leger stadigvæk med at få min NAS til at starte automatisk op.
Det er ikke lykkes endnu, men en gang i mellem få jeg lavet noget snavs der gør at Ubuntu ikke vil starte op og så er der kun en ting at gøre, ind med en backup (clone zilla)

I windows kan man under opstart trykke på F8 (mener jeg at huske) og så får man nogle valg muligheder så som safemode.

Jeg mener der også er en mulighed i Ubuntu for at starte op i terminal mode, så kunne jeg jo rette op på det jeg havde pillet i her, genstarte og alt er som før.

Hvad skal jeg trykke på under opstarten ????
nikolaj_s
IRC nickname: nikolaj_s

Re: Start Ubuntu i terminal mode (eller hvad det nu hedder)

Indlæg af nikolaj_s »

hni skrev:Hej Alle!

Jeg leger stadigvæk med at få min NAS til at starte automatisk op.
Det er ikke lykkes endnu, men en gang i mellem få jeg lavet noget snavs der gør at Ubuntu ikke vil starte op og så er der kun en ting at gøre, ind med en backup (clone zilla)

I windows kan man under opstart trykke på F8 (mener jeg at huske) og så får man nogle valg muligheder så som safemode.

Jeg mener der også er en mulighed i Ubuntu for at starte op i terminal mode, så kunne jeg jo rette op på det jeg havde pillet i her, genstarte og alt er som før.

Hvad skal jeg trykke på under opstarten ????

Det jeg kunne finde er med en cd -> http://www.cyberciti.biz/faq/howto-boot ... scue-mode/
ved ikke om mit link er det du leder efter men det er da klart en let mulighed for at rette op på et system der ikke fungerer.

eller kan du skriv under grubprompe når den starter:
1. Tænd computeren.
2. Tryk ESC når grub prompen viser sig.
3. Tryk e for edit.
4. Vælg linien der begynder med kernel ........., press e
5. Gå til enden af denne linie og tilføj rw init=/bin/bash
6. Tryk derfeter enter og derefter b (for at boote med de nye indstillinger der giver der Read og Write muligheder).
7. Nu vil systemet boote med Root rettigheder vær derfor varsom med hvad du fortager dig da der ikke er nogen fortrydelseknap ;-)

Med venlig hilsen
Nikolaj
Mvh. Nikolaj
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Start Ubuntu i terminal mode (eller hvad det nu hedder)

Indlæg af zob »

Du kan også bare boote på en kernel der hedder safe mode - genoprettelsestilstand på nudansk (åbenbart).
Så booter den og giver dig på et tidspunkt en række valgmuligheder (i genskabelsesmenuen). Her vælger du den sidste "root - Gå til root-skalprompt".

Hvis det er fordi du ikke kan se grub, skal du holde shift nede under boot.