Hjælp til at få lyd aktiveret. (Løst)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
thdk
IRC nickname: thdk
Geografisk sted: 9000, Aalborg

Hjælp til at få lyd aktiveret. (Løst)

Indlæg af thdk »

Hej
Jeg er gået hen og blevet godt træt af windows, og for lidt under en uge siden valgte jeg så at sætte lidt liv i min efterhånden halvgamle znote 6324w ved at tage springet over til Ubuntu, eftersom jeg har læst så meget positivt om det. Jeg har i første omgang installeret det som dualboot så jeg kan hoppe over til windows hvis der skulle opstå problemer. Installationen gik smertefrit, og har også div. hardware installeret på nær lydkortet :( Har derfor ingen lyd.

Jeg har søgt og læst en del efter lignende problemer, og kan da også se jeg ikke er den eneste. Men mange af problemløsningerne er lidt svære at håndtere for en nybegynder som mig, især pga. mine terminal egenskaber eller manglen på samme. Jeg er noget frem til at jeg skal ind og rode med noget ALSA, på den ene eller den anden måde, men det er svært for mig at se hvor jeg skal ligge ud, og de fleste guides jeg har kigget på er ikke så begyndervenlige. Har også læst nogle guides til ubuntu terminalen, men føler mig stadig lidt på bar bund.

Jeg har indtil videre læst:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=490187
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... amily.html
viewtopic.php?f=11&t=3213
Og flere til :S

Jeg er nået frem til at det måske er denne pakke der skal installeres:
http://www.realtek.com.tw/downloads/dow ... Down=false

Er jeg helt galt på den? Håber i kan hjælpe mig med at løse problemet.
På fohånd tak.
Mvh thdk
Senest rettet af thdk 30. apr 2010, 22:21, rettet i alt 1 gang.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hjælp til at få lyd aktiveret.

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.
Ind til der kommer en mere lydkyndig forbi (zob kommer nok om et øjeblik) - så kan du sikkert få hjælp i christian.arvais faq http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#24

Læs også lige denne lille guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945 - for at få tingene op at køre er det især vigtigt at du kører pkt. 1-3 i ubuntu-trin-for-trin-guiden som der henvises til i tråden.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

EDIT. Han er hurtig som et lyn ham laoshi. Men tak for de venlige ord.

Hej og velkommen til forum.

Lad lige være med at downloade noget foreløbigt.

Først skal vi have lidt info om din computer. Den nemmeste måde at gøre det på (fordi du så bare kan copy-paste resultaterne) er at åbne en terminal.
Den finder du under Programmer->Tilbehør->Terminal.
I terminal copy-paster du følgende kommando (CTRL+V virker ikke i terminalen, men det gør Shift+Ctrl+V eller Shift+insert eller midterste museknap - alle samme funktion):

Kode: Vælg alt

lshw -C multimedia

Resultatet kopierer du herind i tråden. Det samme gør du med følgende kommandoer.

aplay -l

cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

lsb_release -a && uname -a

Du sætter det bare herind i tråden alt sammen. Når jeg har den info, vil jeg tro vi nok skal finde årsagen.

Det kan også være noget meget mere simpelt.
Prøv at fifle lidt med højttalerikonet oppe i panelet øverst til højre. Alt efter hvilken version af ubuntu du har installeret skal du højre eller venstreklikke. Dit mål er at finde ud af om den på en eller anden måde er mutet deroppe.

Og følg også den guide laoshi nævner. Den kan spare dig for et stort hårtab.
thdk

Indlæg af thdk »

Tak for de hurtige svar. Jeg går straks i gang med at studere de guides som i nævner. men der udover har jeg fundet de efterspurgte informationer i terminalen

1
description: Audio device
product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 1b
bus info: pci@0000:00:1b.0
version: 03
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: bus_master cap_list
configuration: driver=HDA Intel latency=0
resources: irq:22 memory:f0600000-f0603fff

2
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC268 Analog [ALC268 Analog]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC268 Digital [ALC268 Digital]
Subdevices: 1/1
card 0: Intel [HDA Intel], device 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
Subdevices: 0/1

3
Codec: Realtek ALC268
Codec: Motorola Si3054

4
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N

5
tue@tue-laptop:~$ lsb_release -a && uname -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description: Ubuntu 9.10
Release: 9.10
Codename: karmic
Linux tue-laptop 2.6.31-20-generic #58-Ubuntu SMP Fri Mar 12 05:23:09 UTC 2010 i686 GNU/Linux
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

zob skrev:Han er hurtig som et lyn ham laoshi. Men tak for de venlige ord.

is just ubuntu kung fu
og så slipper jeg ellers tråden...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Godt. Det ser jo fint ud.
Prøv så at gøre følgende i terminalen:

gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

Herefter skal du taste dit normale login password.
Så scroller du ned i bunden af den tekst-(konfigurations-)fil der dukker op.
Lige under options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N, indsætter du så følgende linje:

options snd-hda-intel model=zepto

Så gemmer du filen og lukker.
Herefter genstarter du computeren. Tjek om du har fået lyd. Gerne med en wav-fil, så vi er sikre på at det ikke er et mp3-codec problem (den slags skulle i øvrigt blive løst med trin-for-trin-guiden som laoshi omtalte).
Meld gerne tilbage, så snart som muligt. Jeg vil gerne i seng før midnat i dag. :D
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Laoshi=kungfuntu 8)
thdk

Indlæg af thdk »

Nope, der er desværre stadig ikke nogen lyd. Jeg har sørget for at installere codecs så det er ikke der problemet ligger (Gid det var så simpelt). Du skal heller ikke sidde længe oppe for min skyld, men hvis du lige kan nå et enkelt ekstra fif inden du går i seng ville jeg være ekstra taknemlig :)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Bare lige for at tjekke at alting er gået rigtig til så kør lige følgende endnu engang:

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Næste mulighed er

alsamixer

En mixer der kører i terminalen, hvor du har adgang til lidt flere ting end ellers.
Her kan du navigere med piletaster (og måske TAB). Du kan skrue op og ned med piletaster og mute/unmute med tasten 'm'.

Du kan vælge mellem capture og playback setting (med F4 og F3). I denne omgang er kun playback settings interessante (F3).

Det du skal sørge for her er at der ikke er noget der er mutet, som ikke bør være det. Nærmere kan jeg nok ikke komme det.
Da alsamixeren er i ASCII kode kan du faktisk copy-paste et screenshot af den herind, ved at markere den (med mus og venstreklik, som altid). Højreklik - kopier, etc...

ACHTUNG. Læs lige begge mine poster. Jeg kom til at skrive to efter hinanden.
Det jeg mente med den første var bare at du skulle køre den i terminalen og copy-paste resultatet her. Du behøver ikke genstarte hvis det er derfor du er offline. Kommandoen har ikke nogen effekt som sådan. Det er ren info.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hov uha. Tror jeg lige kom i tanke om noget. Jeg kan se du har det der underlige fænomen med et modem der dukker op når man spørger efter hvilke lydkort der er sat til at afspille. Det er noget rod. (Det var det vi gjorde da vi kørte 'aplay -l' i terminalen - som du kan se på dit output, står der noget med et modem - det skal dø - bare roligt det er ikke din bredbåndsmodem - det er et dialup som du sikkert ikke bruger).
Derfor...
Op i System-Administration-Hardwaredrivere.
Se om der ikke skulle være installeret drivere til et modem her. Det skal der IKKE være. Så skal du markere modem driveren og vælge fjern.
Så skal du nok genstarte og teste for lyd igen.

ACHTUNG. Dette er min tredje post. Men jeg tror roligt du kan starte her. Det var bare mig der havde overset det, fordi jeg kikkede efter noget andet (som muligvis også var essentielt, men nu har vi jo gjort det - det var den der options bla bla zepto linje).
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

OK jeg hopper i seng.
Bemærk i øvrigt at du har installeret ubuntu version 9.10 og 10.04 er udkommet i en Release Candidate version. Og på torsdag er den endelige version klar. Så hvis du ikke kan få lyd igennem kunne det måske være en mulighed at prøve den nye version.
Det du altid kan gøre er at teste om du f.eks. kan skabe lyd på en ubuntu live-CD i en anden version. Hvis du tester det, skriver du lige resultatet her - ikke sandt?
Godnat.
thdk

Indlæg af thdk »

Til dit første post ;)

# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N
options snd-hda-intel model=zepto

Til dit 2.
──────────────────[AlsaMixer v1.0.20 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: PulseAudio │
│ Chip: PulseAudio │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: Master │
│ │
│ ┌──┐ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │ │ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ │▒▒│ │
│ ├──┤ │
│ │OO│ │
│ └──┘ │
│ 56<>56 │
│ < Master > │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
kan se der ikke er noget der er mutet.

til dit 3 . post: Har nu afinstalleret og genstarter, og vender straks tilbage. I mellemtiden: Hvordan kan et dialup-modem gå ind og blokere for lydkortet?

Og jeg skal nok undersøge det andet mht. forsøge med livecd og v. 10.04. Jeg vender frygtløs tilbage i morgen! ;)
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvordan kan et dialup-modem gå ind og blokere for lydkortet?

Tja. Det må du nok spørge om. Men det var i hvert fald et problem flere havde på version 9.10. Som du kan se bliver dit modem også listet som et lydkort (aplay -l). Jeg vil endda tro du vil kunne se det i alsamixer ved at trykke F6 (så dukker det måske op - dog nok ikke hvis du har fjernet driveren).

PS: De to andre ser fine ud. Som du kan se slutter den første nu med den der zepto linje.
Og alsamixeren er ikke mutet på master. Der står OO under "skydeknappen". Hvis du markerer den kan du med tasten 'm', vælge mellem mutet (MM) og unmutet (OO). Det er normalt ikke den mixer du vil bruge. Det er bare lige nu fordi vi skulle bagom systemet. Din "hverdagsmixer" finder du ved højttalerikonet.
thdk

Indlæg af thdk »

Genstartede og fik første gang lyd i Ubuntu! Det drejser sig om opstarslyden. Der er dog stadig ikke lyd derudover, ex afspilning af mp3, wav, eller video på nettet ex youtube.