Kritisk fejl ved opstart (9.10)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Kritisk fejl ved opstart (9.10)

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg er her til aften roeget ind i alvorlige problemer med at logge ind paa min computer, og har derfor vaeret noedt til at starte op via min live-cd (usb) for at skrive dette indlaeg.

Alt gaar fint indtil jeg kommer til login skaermen... naar jeg indtaster brugernavn og password gaar den igang med at logge ind, men midt i det hele kommer der en box op i det oeverste venstre hjoerne med foelgende fejlmelding:

En fejl opstod under indlaesning eller gemning af konfigurationsoplysninger for evolution-alarm-notify.
Nogle af indstillingerne virker maaske ikke korrekt.

Jeg kan saa klikke paa OK eller Detaljer, og klikker jeg paa Detaljer staar der dette:

Kunne ikke kontakte konfigurationsserver; nogle mulige aarsager er at du skal aktivere TCP/IP/netvaerk i ORBit eller at du har gamle NFS-laase pga. et systemnedbrud.
se http://www.gnome.org/projects/gconf/ for yderligere oplysninger (detaljer-1: kunne ikke sende besked til gconf-daemonen: message did not receive a reply (timeout by message bus)).

Hvis jeg derefter klikker OK staar den og arbejder et stykke tid, og stopper saa helt, og det eneste der er paa skaermen er baggrundsbilledet fra login og musemarkoeren, og det kommer jeg jo ikke langt med.

Det hele startede foerst med at jeg ved boot ikke kunne mounte den partition der hedder "diverse", og efter at have slukket igen og renset blaeseren for stoev (den var begyndt at blive unormalt meget varm) dukkede ovenstaende problem saa op :?

Jeg har vaeret inde paa linket i 2. citat, men det blev jeg ikke klogere af, saa nu haaber jeg der sidder et klogt hovede derude, som kan hjaelpe mig med at faa systemet tilbage paa ret koel UDEN at jeg behoever at geninstallere systemet fra bunden, da jeg helst vil vente med dette til den faerdige 10.04 udkommer?
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Re: Kritisk fejl ved opstart (9.10)

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Det var da godt nok noget af et underligt problem, og løsningen viste sig at være SÅ simpel:

Alt jeg skulle gøre var at gå ind i /.gconfd og slette/omdøbe filen der hedder saved_state via live cd'en, og så virker lortet sq igen :shock:

Selv den partition der ikke ville mounte lige inden det gik helt galt fungerer igen...
(jeg fandt løsningen på google)

Men jeg har dog et enkelt lille spørgsmål nu:

Hvis nu hjemmemappen havde været krypteret, havde jeg så også kunne gøre dette via live cd'en?
Min umiddelbare tanke (baseret på tidligere svar omkring krypteringer) er at det skulle kunne lade sig gøre, men jeg vil da lige spørge en ekstra gang :)
Hilsen Kenny