Hej jeg håber på lidt forklaring og gerne så udførlig af selv jeg kan forstå det.
Jeg er rigtig glad for Ubuntu og når Windows XP ikke kan opdateres mere så er det bye bye Microsoft, Ubuntu kan alt det (og meget mere) som jeg behøver, spørgsmålet er til min ældste computer fra år 2000 700 MHz cpu og 1.5 GB RAM, den er lidt langsom og jeg overvejer udelukkende at bruge den som server på mit hjemmenetværk.
Og så til det sagen drejer sig om:
Hvad ser jeg på skærmen hvis jeg installerer Ubuntu Server Edition ?
Er der slet ingen GUI?
Kan jeg finde ud af den? med hjælp herfra forummet?
Jeg installerede Xubuntu desktop, den er ikke så tung og kraft krævende og det er også kun for at se filer og indstillinger jeg bruger den, ellers redigere og vises filer på andr computere
Ubuntu Server Edition (ikke aktuel)
-
- Geografisk sted: Thy
Ubuntu Server Edition (ikke aktuel)
Senest rettet af OVN 7. jan 2012, 13:12, rettet i alt 2 gange.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Ubuntu Server Edition
OVN skrev:Hej jeg håber på lidt forklaring og gerne så udførlig af selv jeg kan forstå det.
Jeg er rigtig glad for Ubuntu og når Windows XP ikke kan opdateres mere så er det bye bye Microsoft, Ubuntu kan alt det (og meget mere) som jeg behøver, spørgsmålet er til min ældste computer fra år 2000 700 MHz cpu og 1.5 GB RAM, den er lidt langsom og jeg overvejer udelukkende at bruge den som server på mit hjemmenetværk.
Og så til det sagen drejer sig om:
Hvad ser jeg på skærmen hvis jeg installerer Ubuntu Server Edition ?
Er der slet ingen GUI?
Kan jeg finde ud af den? med hjælp herfra forummet?
der er slet ikke gui på serveren nej.
dette kan installeres, men med de specs så vil gui ikke være den hurtigeste ting i værden.
Der er en masse fordele ved at køre uden gui. men de vigtigeste er nok at gui kræver resourcer, så uden gui har du flere resourcer til det der betyder noget, nemlig at være server, og så at administrationen bliver en del lettere og enklere, og kan udføres hvor som helst og når som helst så længe du kan komme i kontakt til serveren (ssh og lignende)
der er dog nogle ting der kan se lidt gui-agtige ud. f.eks ting som web-admin hvor du kan administrere en del af dine ting via en anden computer som logger ind på masknen wia et webinterface.
vi er flere her på forum der er meget flittige brugere af cli (komando-linie interfacet som du har på en server) så jeg vil mene at vi burde være rimelig godt dækket ind
-
- Geografisk sted: Thy
Re: Ubuntu Server Edition
Helt uden GUI så ved jeg ikke om jeg er klar endnu der er flere harddsike hver med flere drev og de skal mountes ved start og deles på netværket og så vil jeg også gerne kunne SE mapperne på drevene, men det kan jeg godt nøjes med at gøre fra en anden computer, som logger ind på serveren og dermed have fuld kontrol over mapper og filer som skal kunne tilføjes og slettes eventuel ændres uden problemer, nu har jeg lige lært Palimpsest Diskredskab og Samba GUi at kende og så udelukkende bruge commandoer, det tror jeg ikke lige er mig jeg havde håbet på en skærm eventuel i en meget lav opløsning