Her nå den færdige udgivelse af 10.04 kommer ud om et par uger, så påtænker jeg at formatere min harddisk på den bærbare, og lave helt nye partitioner.
Og jeg overvejer meget seriøst at kryptere min hjemmemappe og har derfor et par spørgsmål til dette:
1. Kan man tage backup af alt indholdet i hjemmemappen via live cd'en, hvis noget går helt i ged med systemet på et tidspunkt?
2. Når 10.10 udkommer, og der skal installeres fra bunden, hvordan sikrer man sig så at man stadig kan se indholdet af sin krypterede hjemmemappe... er det nok man bare sørger for at bruge samme brugernavn OG password?
Kryptering af hjemmemappe?
-
- Geografisk sted: Albertslund
Kryptering af hjemmemappe?
Hilsen Kenny
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Kryptering af hjemmemappe?
Rattus Norvegicus skrev:Her nå den færdige udgivelse af 10.04 kommer ud om et par uger, så påtænker jeg at formatere min harddisk på den bærbare, og lave helt nye partitioner.
Og jeg overvejer meget seriøst at kryptere min hjemmemappe og har derfor et par spørgsmål til dette:
1. Kan man tage backup af alt indholdet i hjemmemappen via live cd'en, hvis noget går helt i ged med systemet på et tidspunkt?
2. Når 10.10 udkommer, og der skal installeres fra bunden, hvordan sikrer man sig så at man stadig kan se indholdet af sin krypterede hjemmemappe... er det nok man bare sørger for at bruge samme brugernavn OG password?
når du krypterer dun hjemmemappe så får du en 256 bit hexadecimal krypteringsnøgle denne skal du bruge for at dekryptere din hjemmemappe.
uden denne nøgle kan du ikke tilgå din hjemmemappe fra hverken live-disk eller ny install
-
Hvordan fungere det så helt nøjagtigt... skal man lave et password krypteringen under installationen, som så skal bruges hvis man skal have adgang fra live cd'en, eller hvordan foregår det?
Vil gerne have helt styr på det inden jeg krypterer hjemmemappen
Vil gerne have helt styr på det inden jeg krypterer hjemmemappen
Hilsen Kenny
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Du laver dit login-password som normalt og så beder systemet selv om at du får skrevet passphrasen ned (der popper en boks op).
Denne passphrase skal du så bruge som Soundpartner siger.
Uanset hvad så er det en god idé at tage jævnlig backup så du ikke står og mister alt, men måske "kun" er en uge bagud såfremt adgang til /home fejler.
Denne passphrase skal du så bruge som Soundpartner siger.
Uanset hvad så er det en god idé at tage jævnlig backup så du ikke står og mister alt, men måske "kun" er en uge bagud såfremt adgang til /home fejler.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Backup, backup, Backup - Det kan ikke siges for tit. Og det er alvorligt ment. Jo nyere din backup er, jo færre data mister du ved eventuel system-crash.
eCryptfs fungerer på den måde, soundPartner og andre har fortalt. Vigtigst af alt er, at man indarbejder en fornuftig backup-rutine, og gerne via script, som sikrer dig, at maskinen lukkes helt ned (slukkes) efter fuldendt backup. Dine data på dit /home/"ditnavn" ligger ukrypteret så længe du er logget ind på systemet. Derfor din script-styrede backup, som lukker automatisk ned og sikrer, at du også er logget ud, og dine data krypteret.
Reelt betyder det ikke noget, at man sikrer sin backup gennem et script, som man sætter i gang som det sidste, inden maskinen forlades hver aften, eller hvornår det nu er, du har oprettet data, som kræver backup. Når scriptet er sat i gang kan du jo slukke skærmen og gå i seng, eller hvad du nu skal. Det eneste, som er ved det, er at det koster lidt ekstra i strøm, hvilket reelt er en forsvindende lille pris for at sikre, at alle data er intakte.
Den vågne læser har, naturligvis, opdaget, at en backup, selvsagt, også ligger krypteret evt. på en ekstern USB-hd. Sensitive data bør altid lagres i krypteret form.
eCryptfs fungerer på den måde, soundPartner og andre har fortalt. Vigtigst af alt er, at man indarbejder en fornuftig backup-rutine, og gerne via script, som sikrer dig, at maskinen lukkes helt ned (slukkes) efter fuldendt backup. Dine data på dit /home/"ditnavn" ligger ukrypteret så længe du er logget ind på systemet. Derfor din script-styrede backup, som lukker automatisk ned og sikrer, at du også er logget ud, og dine data krypteret.
Reelt betyder det ikke noget, at man sikrer sin backup gennem et script, som man sætter i gang som det sidste, inden maskinen forlades hver aften, eller hvornår det nu er, du har oprettet data, som kræver backup. Når scriptet er sat i gang kan du jo slukke skærmen og gå i seng, eller hvad du nu skal. Det eneste, som er ved det, er at det koster lidt ekstra i strøm, hvilket reelt er en forsvindende lille pris for at sikre, at alle data er intakte.
Den vågne læser har, naturligvis, opdaget, at en backup, selvsagt, også ligger krypteret evt. på en ekstern USB-hd. Sensitive data bør altid lagres i krypteret form.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Men inden du går i gang, så husk lige at gemme en ukrypteret backup, så du kan komme til dine data, hvis et eller andet skulle gå galt undervejs.
Når det så fungerer, så kan du jo altid slette den igen.
Når det så fungerer, så kan du jo altid slette den igen.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
Takker for svarene, de gjorde mig noget klogere
Og ja, der bliver taget en ukrypteret backup, for hele harddisken bliver formateret og re-partitioneret ved næste installation
Og ja, der bliver taget en ukrypteret backup, for hele harddisken bliver formateret og re-partitioneret ved næste installation
Hilsen Kenny