installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kim59
IRC nickname: kim

installation

Indlæg af kim59 »

Har installeret ubuntu 9.10 på min vens ældre computer,dette forgik uden problemer, der efter vil jeg gøre det samme på min egen, dette er dog ikke lykkes hverken med 9.10, sort skærm har også prøvet med beta 10.4 dette er heller ikke lykkes, begyndte at tro at der var fejl på min harddisk (køre med harddisk skuffer) den kunne dog godt installere win 7 uden problemer, så den virker. Med 10.4 står skærmen står skærmen kun og blinker.(-) hvid streg. og intet sker. skal lige siges at jeg er grøn inden for dette system. min computer er en del nyere en naboens.
Har nogle forslag til hvad jeg skal gøre?. Venlig Hilsen kim :|
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: installation

Indlæg af lath »

kim59 skrev:Har installeret ubuntu 9.10 på min vens ældre computer,dette forgik uden problemer, der efter vil jeg gøre det samme på min egen, dette er dog ikke lykkes hverken med 9.10, sort skærm har også prøvet med beta 10.4 dette er heller ikke lykkes, begyndte at tro at der var fejl på min harddisk (køre med harddisk skuffer) den kunne dog godt installere win 7 uden problemer, så den virker. Med 10.4 står skærmen står skærmen kun og blinker.(-) hvid streg. og intet sker. skal lige siges at jeg er grøn inden for dette system. min computer er en del nyere en naboens.
Har nogle forslag til hvad jeg skal gøre?. Venlig Hilsen kim :|

Hej og velkommen til. :D

Hvis du lige kigger på: viewtopic.php?f=24&t=2279 så opdager du at du har glemt at fortælle os en meget vigtig detalje.

Hvad har du af hardware, eller måske noget nemmere: Fabrikant, og model på den computer du vil installere Ubuntu på.

Du har heller ikke fortalt noget om hvordan du har fået fat i Ubuntu, og hvordan du har lavet Ubuntu CDen - det vigtige her er at brænde ved laveste hastighed, og brænde et ISO aftryk - ikke lave en data CD (som ikke kan boote).

Brug ikke Ubuntu 10.4 før den er udkommet - du kan altid opgradere fra Ubuntu 9.10 (husk altid at tage backup af dine data).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kim59
IRC nickname: kim

Indlæg af kim59 »

Ja du har ret med henblik på hardwaren :roll: hvis jeg skal havde hjælp. Min makine består af Asus bundkort Maximo Formula II (intel 45 chip. 775). intel core(TM)2 Duo 8500 + 4gb ram ATI grafikkort 5850 + vil bruge Maxor 80Gb harddisk bruger harddisk til forskellige opsætninger. Omkring installationen så var det ikke noget problem at sætte den op min nabos maskine (Pc) ældre maskine. under en time og den køre bare der ud af, også med det trådløse net. men som sagt den samme cd vil ikke lade sig installere på mit hardware. :( håber at denne information er til lidt hjælp
Med venlig Hilsen kim l Jørgensen
Ps har henten ubuntu 9.10 på hjemmeside og derefter brændt den over på en cd.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

kim59 skrev:Ja du har ret med henblik på hardwaren :roll: hvis jeg skal havde hjælp. Min makine består af Asus bundkort Maximo Formula II (intel 45 chip. 775). intel core(TM)2 Duo 8500 + 4gb ram ATI grafikkort 5850 + vil bruge Maxor 80Gb harddisk bruger harddisk til forskellige opsætninger. Omkring installationen så var det ikke noget problem at sætte den op min nabos maskine (Pc) ældre maskine. under en time og den køre bare der ud af, også med det trådløse net. men som sagt den samme cd vil ikke lade sig installere på mit hardware. :( håber at denne information er til lidt hjælp
Med venlig Hilsen kim l Jørgensen
Ps har henten ubuntu 9.10 på hjemmeside og derefter brændt den over på en cd.

Prøv at at køre RAM testen fra Ubuntu Live CDen et par timer (du skal stress-teste RAMen lidt).
Kommer der en fejlrapport skal udskifte du din RAM - eller ind og skrue på nogle parametre i BIOS.

Rebooter maskinen af sig selv under testen, så er der en mulighed for hardwarefejl i mikroprocessoren.

Du kan også prøve at regne på om strømforsyningen er tæt på at være underdimensioneret, hvilket er en ting der både kan gøre digital elektronik ustabilt og brænde elektronikken af, hvis strømforsyningen er af dårlig kvalitet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

ATI kort kan til tider godt være lidt drilsk.

Du kan eventuelt prøve med den alternative installation:
http://mirror.u-soft.dk/ubuntu-releases ... e-i386.iso

Hvis det er grafik kortet der er problemet skulle den kunne få dig langt nok til at du kan forsøge at løse problemet i et installeret system.