vsFTPd og passiv / NAT [løst]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Phycopat
IRC nickname: Phycopat

vsFTPd og passiv / NAT [løst]

Indlæg af Phycopat »

Har lidt problemer da jeg i ny og næ bliver smidt af min FTP, og er ret sikker på at det er pga passiv tilstand som jeg ikke kan få lov til at ændre porte til... Syns jeg har prøvet men uden held... Har også prøvet guides der fortæller hvordan programmet skal sættes op for at bruge mine porte... (60000-65353) men som jeg ser det bliver den ved med at bruge porte imellem 0 og 300...

Dette får jeg fra FileZilla:
Kommando: PASV
Respons: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,50,23,11).
Status: Serveren sendte passivt svar med en adresse, der ikke kan routes. Anvender serveradressen istedet.

Ville meget gerne have at den bruge min eksterne IP istedet for den interne... Som i øvrigt er 10.0.0.30...

Computeren står på en Skyline forbindelse, har fået en std skod router fra dem, hvilket man SKAL, og har efter den sat min egen trådløse router på.

Skyline udstyr har ekstern IP, og efter det får min egen router 192.168.1.50 (det er den IP fra skyline udstyr hvor alt er åbent) og administere så porte på min trådløse linksys... Server (ubuntu 9.10) er kablet op...

Findes der ikke en FTP server der kan finde den korrekte IP, UDENFOR huset ? :) kan ikke få det til at virke med hverken ProFTPd eller vsFTPd

EDIT:

problemet lå i vsftpd 2.2.0 der virkede pasv ikke som det skulle, problemet bliver løst ved at hente og installere version 2.2.2 og smide følgende i sin vsftpd.conf:

pasv_addr_resolve=YES
pasv_address="dyn address"
pasv_min_port=XXXXX
pasv_max_port=XXXXX

Derved fik jeg ekstern IP i passiv tilstand.

Og en side bonus til folk med dynamisk IP, så behøver man ikke tænke på dette mere...
Hvis løsningen allerede findes andet sted, kan i blot slette denne da problemet er løst!.
Senest rettet af Phycopat 4. apr 2010, 18:06, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: vsFTPd og passiv / NAT

Indlæg af lath »

Phycopat skrev:Har lidt problemer da jeg i ny og næ bliver smidt af min FTP, og er ret sikker på at det er pga passiv tilstand som jeg ikke kan få lov til at ændre porte til... Syns jeg har prøvet men uden held... Har også prøvet guides der fortæller hvordan programmet skal sættes op for at bruge mine porte... (60000-65353) men som jeg ser det bliver den ved med at bruge porte imellem 0 og 300...

Dette får jeg fra FileZilla:
Kommando: PASV
Respons: 227 Entering Passive Mode (192,168,1,50,23,11).
Status: Serveren sendte passivt svar med en adresse, der ikke kan routes. Anvender serveradressen istedet.

Ville meget gerne have at den bruge min eksterne IP istedet for den interne... Som i øvrigt er 10.0.0.30...

Computeren står på en Skyline forbindelse, har fået en std skod router fra dem, hvilket man SKAL, og har efter den sat min egen trådløse router på.

Skyline udstyr har ekstern IP, og efter det får min egen router 192.168.1.50 (det er den IP fra skyline udstyr hvor alt er åbent) og administere så porte på min trådløse linksys... Server (ubuntu 9.10) er kablet op...

Findes der ikke en FTP server der kan finde den korrekte IP, UDENFOR huset ? :) kan ikke få det til at virke med hverken ProFTPd eller vsFTPd

eller har jeg en fejl i min host fil ?

Du skal først have opdateret routingtabellen for (passiv) FTP trafik i de 2 routers.
Dernæst skal du åbne firewallen for aktiv og passiv FTP . Her vil jeg lige benytte lejligheden til jorde en meget udbredt misforståelse: Der er i Linux(=kernen) kun 1 firewall, og den er inde i Linux, og der findes mange firewall administrationsprogrammer.

Engang hvor jeg satte en FTP server op krævede det en bestemt konfiguration at fortælle hvad den offentlige statiske IP adresse er.
Jeg kan ikke huske hvilken FTP server det var.

10.x.x.x netværk er også private IPv4 adresser, som heller ikke routes af routere ude på internettet: http://en.wikipedia.org/wiki/IP_address#IPv4_private_addresses

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags