10.04 og grub kan ikke loade XP

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Lars B

10.04 og grub kan ikke loade XP

Indlæg af Lars B »

Hej,

som rimelig rookie i Ubuntu :roll: , er jeg desværre stødt på et rimeligt problem :shock: (efter egen mening).

Efter jeg har opdateret til 10.04 og installeret den nye grub der flugte med 10.04 kan jeg ikke længere starte XP op.

man kan se XP i mulige emner man kan starte og når man så trykker på XP kommer der en fejl meddelse op.

GEOM ERROR efterfulgt af 4 tomme linier og så står cursor bare og blinker. Når man trykker enter returnere den til grub siden.

Gode løsningsforslag er yderst velkomne. :D
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: 10.04 og grub kan ikke loade XP

Indlæg af soundpartner »

Lars B skrev:Hej,

som rimelig rookie i Ubuntu :roll: , er jeg desværre stødt på et rimeligt problem :shock: (efter egen mening).

Efter jeg har opdateret til 10.04 og installeret den nye grub der flugte med 10.04 kan jeg ikke længere starte XP op.

man kan se XP i mulige emner man kan starte og når man så trykker på XP kommer der en fejl meddelse op.

GEOM ERROR efterfulgt af 4 tomme linier og så står cursor bare og blinker. Når man trykker enter returnere den til grub siden.

Gode løsningsforslag er yderst velkomne. :D

GEOM ERROR er normalt noget med disk geometrien. eller på almindelig dansk noget med disk layoutet. det kan være
1: at disken opfører sig anderledes end der forventes (er den instillet rigtigt i bios)
2: at 1 del af boot foregår som det skal, men når du så vælger xp så skal 2 del sættes i gang, og hvis ikke dette ligger på det rette sted så giver det også denne fejl
3: generel fejl på disken
men det kan også være mange andre ting.

jeg ville til at starte med prøve at opdatere grub med

Kode: Vælg alt

sudo update-grub2
fra terminalen og se om ikke dette løser problemet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Lars B

Indlæg af Lars B »

Hej

Update gjorde desværre ikke kål på mit lille problem

ellers nogle muligheder.

Jeg har forsøgt med et program der vistnok hedder super grub, skulle efter sigende kunne klare det her selv, men det lykkedes desværre heller ikke.

Jeg kan heller ikke boote på min xp cd.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Lars B skrev:Hej

ellers nogle muligheder.

Jeg har forsøgt med et program der vistnok hedder super grub, skulle efter sigende kunne klare det her selv, men det lykkedes desværre heller ikke.

Super grub virker kun stabilt med Grub1 (grub legacy som der ikke er support for mere), og har alfa eller beta support af grub2. Med andre ord så er SuperGrub ikke særlig pålidelig, når den skal arbejde med Grub2.

Grub2 (og Grub1) har aldrig direkte kunne starte et Windows styresystem, men den kan starte Windows styresystemets boot loader. Det boot proces kaldes for chain boot.

Denne lille guide fra Ubuntu community er måske interessant for dig: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Filip
IRC nickname: netpet

Indlæg af Filip »

lath skrev:

ellers nogle muligheder.

Super grub virker kun stabilt med Grub1 (grub legacy som der ikke er support for mere), og har alfa eller beta support af grub2. Med andre ord så er SuperGrub ikke særlig pålidelig, når den skal arbejde med Grub2.

Grub2 (og Grub1) har aldrig direkte kunne starte et Windows styresystem, men den kan starte Windows styresystemets boot loader. Det boot proces kaldes for chain boot.

Denne lille guide fra Ubuntu community er måske interessant for dig: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

/Lars

Jeg har præcis samme problem her :-(
alf149

Indlæg af alf149 »

Filip skrev:
lath skrev:

ellers nogle muligheder.

/Lars

Jeg har præcis samme problem her :-(

Jeg havde samme problem på min anden PC,
løsning http://sourceforge.net/apps/mediawiki/b ... oot_Sector
(på engelsk)
problemet kan skyldes at jeg ikke havde kørt scandisk i XP inden jeg installerede.

håber andre kan få hjælp af dette link... Det hjalp mig helt uden Bootdisk og andre medier...

/Rolf