Sæt ejer på /var/www ? [løst]
-
- IRC nickname: Kuggi
Sæt ejer på /var/www ? [løst]
Jeg sider lige og har lavet en fin lille PHP klasse og lidt test af denne på en html side, nu vil jeg gerne gemme filerne i /var/www/ folderen, men kun root har skrive adgang til denne, kan jeg ikke ændre ejeren på filen så min konto kan tilføje filerne ?
Senest rettet af kuggi 27. mar 2010, 15:12, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Sæt ejer på /var/www ?
Jeg har vist tidligere sagt at jeg ikke aner noget som helst om det du roder med. Men indtil der dukker mere kvalificeret hjælp op kan du jo kikke lidt på man-siderne til chown og chmod.
Du kvitter med 'q'.
Du kan grafisk ændre ejer af filer ved at højreklikke og vælge egenskaber og fanebladet rettigheder (vist ligesom windows). Men jeg mener at terminal-værktøjet er stærkere og mere fleksibelt.
Som sagt kender jeg ikke til det du roder med. Men hvis den mappe du taler om kunne ligge i din hjemmemappe f.eks. /home/kuggi/var/www eller noget så ville du automatisk have skriverettigheder.
Kode: Vælg alt
man chowm
Kode: Vælg alt
man chmod
Du kan grafisk ændre ejer af filer ved at højreklikke og vælge egenskaber og fanebladet rettigheder (vist ligesom windows). Men jeg mener at terminal-værktøjet er stærkere og mere fleksibelt.
Som sagt kender jeg ikke til det du roder med. Men hvis den mappe du taler om kunne ligge i din hjemmemappe f.eks. /home/kuggi/var/www eller noget så ville du automatisk have skriverettigheder.
-
- IRC nickname: Kuggi
Re: Sæt ejer på /var/www ?
zob skrev:Jeg har vist tidligere sagt at jeg ikke aner noget som helst om det du roder med. Men indtil der dukker mere kvalificeret hjælp op kan du jo kikke lidt på man-siderne til chown og chmod.Kode: Vælg alt
man chowm
Du kvitter med 'q'.Kode: Vælg alt
man chmod
Det går nok, du skrev lige det jeg skulle bruge, tak.