Mange tak, for den gode modtagelse!

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

Hej Ubuntu gutter & gutinder.

Her kommer lige en kort historie om mine oplevelser med Ubuntu over de sidste 4 dage.

Forhistorie:

Jeg kommer fra en Windows verden, jeg har arbejdet med Windows baserede systemer siden ca. 1996 privat og siden 2008 hos en større virksomhed, derfor føler jeg mig tryggest i dette miljø, også på server siden, da jeg ”altid” har brugt denne verden.

Men, efter et år som Beta tester hos Microsoft i deres seneste Windows 7 Ultimate, blev jeg tilbudt at købe denne version for, hvad jeg mener er lidt i overkanten, nemlig 2500 for en retail version.

Derfor besluttede jeg mig i sidste uge at se lidt på Ubuntu, da jeg går ind for at al software burde være frit, på et eller andet plan.

Jeg har været tilmeldt hjemmesiden www.linuxin.dk hvor jeg har deltaget på sidelinien i godt 5 år, for at få de seneste nyheder i Linux verdenen, så jeg også har kunnet følge lidt med der.

Dog, når man kommer som Windows mand ind på en side som Linuxin.dk, bliver man meget hurtigt sat i bås, som en person der ikke kan noget med computere, og da slet ikke Linux, når man stiller et spørgsmål som enligt er simpelt for Linux folk at svare på.

Denne form for direkte flaming af nye brugere, eller had til alle der nævner ord som Microsoft, Windows og IIS, mener jeg er meget forkasteligt og burde stoppes af ejerne af siden, men desværre er det tit dem der starter debatternes dårlige retninger.

Derfor mener jeg ikke at sider som Linuxin.dk hjælper nye brugere af fx Ubuntu, til at komme i gang med systemet.

Derfor oprettede jeg mig også kun herinde på forumet, for at forsøge at få bedre, omend i det hele taget bare nogen hjælp til at komme i gang med Ubuntu, som mit næste primære OS.

Og resultatet ?

1. dag:

Den første dag installerede og opsatte jeg Ubuntu på min bærbare computer, jeg har med hjælp herinde fra, fået opsat Compiz effekterne og tilføjet ikke mindre end 20 designs til Ubuntus brugerflade.

Jeg fulgte guiderne som kunne findes her på forumet til at opsætte:

3D desktop, aMSN, Evolution Email.

2. dag:

Med hjælp fra Forumets guider til LAMP, fik jeg opsat en apache2 server med php og mysql samt phpmyadmin.

3. dag:

Jeg har ledt lidt på Internettet og fandt et par gode HTML, PHP editorer, efter lang tid og mange tests, faldt valget på Screem som nu er den editor til udvikling jeg regner med at ville bruge frem over.

Da jeg manglede en FTP klient henvendte jeg mig igen her til forumet og søgte lidt efter en god FTP klient, dette blev så FileZilla, da der var en god brugerflade på denne.

Igen fik jeg mest hjælp ved at besøge dette forum, et forum som jeg siden har besøgt mange gange.

4. dag:

Nu sider jeg så her, meget taknemmelig for at i her på forumet tager godt imod en, selvom man kommer fra det der kunne ligne en anden planet, derfor ville jeg lige smide et enkelt ord med på vejen til andre der besøger forumet.

Hvis man skal have hjælp til at komme i gang med Linux, og mest af alt Ubuntu, er dette forum det rette valg.

Tak fordi du lyttede :)
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af tuxx »

Velkommen til :-)

Jeg giver dig helt ret ang. Linuxin - det er et meget ubehageligt sted at opholde sig som forholdsvis ny.. de ejer ikke pli, takt og tone derinde og det er synd :-(
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

tuxx skrev:Velkommen til :-)

Jeg giver dig helt ret ang. Linuxin - det er et meget ubehageligt sted at opholde sig som forholdsvis ny.. de ejer ikke pli, takt og tone derinde og det er synd :-(


Mange tak :)

Og ja, venlige kan man ikke kalde dem... desværre det ødelægger lidt at de er her for at hjælpe.
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af Artificial Intelligence »

Velkommen til Ubuntu ^_^
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af zob »

Velkommen (igen).
Tak for (næsten for) rosende ord. Jeg er enig. En af de fine ting ved ubuntu er faktisk dets community. Og du lader til at være professionel i gode "vibes", så mon ikke du er havnet det rette sted?


PS: Nu skal vi heller ikke rede linuxin over en kam. Det er en meget broget flok. Men der er bestemt også rigtig flinke fold derinde (og de kan jo ikke gøre for at der er nogen lidt mere snerpede iblandt).
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

zob skrev:Velkommen (igen).
Tak for (næsten for) rosende ord. Jeg er enig. En af de fine ting ved ubuntu er faktisk dets community. Og du lader til at være professionel i gode "vibes", så mon ikke du er havnet det rette sted?


PS: Nu skal vi heller ikke rede linuxin over en kam. Det er en meget broget flok. Men der er bestemt også rigtig flinke fold derinde (og de kan jo ikke gøre for at der er nogen lidt mere snerpede iblandt).


Det er bare synd at dem som svare oftes er dem som man ikke vil have svar fra sådan et sted, efter min mening.

Jeg er blevet meget overrasket over dette forum specielt, men også ubuntu verdenen generelt.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af Warhawk »

Velkommen til :D

Synes at det er utroligt dejligt at høre sådan en historie. Den viser, at ånden i dette forum er den rette.

Der kan også foregår heftige diskussioner herinde, men det er yderst sjældent, at det resulterer i direkte flamebait. På mange andre fora er tonen langfra så venlig og imødekommende.

Håber at du bliver fuldt ud tilfreds med skiftet til Ubuntu - du kan desværre ikke få penge retur :lol:
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

Warhawk skrev:Velkommen til :D

Synes at det er utroligt dejligt at høre sådan en historie. Den viser, at ånden i dette forum er den rette.

Der kan også foregår heftige diskussioner herinde, men det er yderst sjældent, at det resulterer i direkte flamebait. På mange andre fora er tonen langfra så venlig og imødekommende.

Håber at du bliver fuldt ud tilfreds med skiftet til Ubuntu - du kan desværre ikke få penge retur :lol:


Jeg er allerede solgt til stanglakris pga. alle de nemme ting og sager som ubuntu kan.. dog leder jeg endnu efter en godt Photoshop erstatning.. måske GIMPshop er noget jeg skal se på.. nu må vi se :)
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af Warhawk »

Det hedder nu bare GIMP - men det er et virkelig godt program. Selvom det ikke er så omfattende som PhotoShop, så dækker det dog de flestes behov.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

Warhawk skrev:Det hedder nu bare GIMP - men det er et virkelig godt program. Selvom det ikke er så omfattende som PhotoShop, så dækker det dog de flestes behov.


Nej nej .. GIMP er en ting... http://www.gimpshop.com/ er noget andet :)
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af zob »

Hvad med GIMP bare. GIMP er på vej til at få en ordentlig overhaling i version 2.8, som dog nok ikke kommer før om et halvt års tid. Men så får det efter al sandsynlighed (muligheden for) single-window-mode og en masse andet godt. Apropos GIMP, så er dette link uundværligt: http://meetthegimp.org/
GIMPshop halter så vidt jeg ved noget efter GIMP. (Det er jo bare en modifikation af GIMP er så lidt bagud).
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

zob skrev:Hvad med GIMP bare. GIMP er på vej til at få en ordentlig overhaling i version 2.8, som dog nok ikke kommer før om et halvt års tid. Men så får det efter al sandsynlighed (muligheden for) single-window-mode og en masse andet godt. Apropos GIMP, så er dette link uundværligt: http://meetthegimp.org/
GIMPshop halter så vidt jeg ved noget efter GIMP. (Det er jo bare en modifikation af GIMP er så lidt bagud).


Javel ja, så kigger jeg bare på GIMP.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af zob »

Hvis du har arbejdet rigtig meget i photoshop, kan det da godt være du skal kikke på gimpshop. Den helt store forskel er bare at de har forsøgt at placere værktøjerne nogenlunde som de ligger i photoshop. Men hvis du ikke har photoshop helt inde under huden synes jeg ligeså godt du kan vænne dig til GIMP (som er ret fedt), og så få den bonus i form af de lidt nyere features med.
Hvis du har problemer med at finde dine gamle windowsprogrammer kan sider som følgende godt være til hjælp:
http://www.osalt.com/
http://www.linuxalt.com/
http://alternativeto.net/
kuggi
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:02
IRC nickname: Kuggi

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af kuggi »

zob skrev:Hvis du har arbejdet rigtig meget i photoshop, kan det da godt være du skal kikke på gimpshop. Den helt store forskel er bare at de har forsøgt at placere værktøjerne nogenlunde som de ligger i photoshop. Men hvis du ikke har photoshop helt inde under huden synes jeg ligeså godt du kan vænne dig til GIMP (som er ret fedt), og så få den bonus i form af de lidt nyere features med.
Hvis du har problemer med at finde dine gamle windowsprogrammer kan sider som følgende godt være til hjælp:
http://www.osalt.com/
http://www.linuxalt.com/
http://alternativeto.net/


Tak, dem vil jeg da se lidt på.

Jeg har arbejdet med Photoshop siden version 6 i 1997 og frem til i dag, så det sider på ryggen, jeg vil bare gerne se om der findes noget andet specifikt til linux.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Mange tak, for den gode modtagelse!

Indlæg af Pihl »

kuggi skrev:Nu sider jeg så her, meget taknemmelig for at i her på forumet tager godt imod en


Og hvis du nogensinde oplever andet, skal du endelig melde det til admins herinde. Ubuntu har et såkaldt sæt Code of Conduct, som er nogle regler for opførsel, som vi alle på forummet og Ubuntu communityet generelt er forpligtet til at følge. Opfører man sig ikke ordentligt, har man ikke plads i Ubuntus community:

viewtopic.php?f=24&t=2280