Kan ikke finde mit cdrom drev ?? LØST

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Sv.Aage
Geografisk sted: Strandby

Kan ikke finde mit cdrom drev ?? LØST

Indlæg af Sv.Aage »

Hej med jer

Jeg har fået et problem, jeg kan ikke se mit CD-rom drev og ej heller hvad der ligger derpå ???

Hvad f...... har jeg dog pillet ved ??

Der fremkommer en fejl
Kan ikke montere cdrom0
mount: specialenhed /dev/scd0 eksisterer ikke

Hvad betyder dette ?? Og hvordan får jeg det løst ??

På forhånd TAK
Senest rettet af Sv.Aage 29. mar 2010, 18:48, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan ikke finde mit cdrom drev ??

Indlæg af lath »

Sv.Aage skrev:Hej med jer

Jeg har fået et problem, jeg kan ikke se mit CD-rom drev og ej heller hvad der ligger derpå ???

Hvad f...... har jeg dog pillet ved ??

Der fremkommer en fejl
Kan ikke montere cdrom0

Hvad betyder dette ?? Og hvordan får jeg det løst ??

På forhånd TAK

Kan du fortælle mere om hvad du gør lige inden du får den besked?

Jeg vil også gerne have indholdet af /etc/fstab, som du åbner med følgende kommando udført i Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:

Kode: Vælg alt

gedit /etc/fstab

/etc/fstab er en vigtig systemfil der giver mig oplysninger om dine filsystemer og hvilken hardware et filsystem er knyttet til på dit Ubuntu system.
Du må ikke lukke Terminal, imens /etc/fstab er åben i gedit teksteditoren.

Kopier hele indholdet af den fil ind i et nyt indlæg her i tråden (husk også lige at svare på spørgsmålet).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

Fejlen opstår ( vises ) når jeg vil bruge mit drev, eks. se billeder som ligger på en dvd.

Her er så resultatet af terminalen

# /etc/fstab: static file system information.
#
# -- This file has been automaticly generated by ntfs-config --
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

proc /proc proc defaults 0 0
# Entry for /dev/sda1 :
UUID=7443f0c8-2420-4b43-a547-7e98f242d5a0 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# Entry for /dev/sda5 :
UUID=76ad7076-4c9d-45c3-9a5d-e177b079e7a2 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0

Kan dette hjælpe ???
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa :)

Din fstab er helt i orden, så det er ikke problemet.

Er der tale om et CD eller DVD drev/brænder?
Hvor gammelt er drevet? Et optisk drev har en begrænset levetid, idet laseren slides og slutteligt ikke fungerer længere. Så det kan være problemet.
Er der slet ikke noget indhold som kan læses?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
lath

Indlæg af lath »

Jeg kommer lige i tanke om en simpel ting:

Du skal indsætte skiven i drevet og lade Linux læse fra din skive før Ubuntu viser noget.

Har du ikke indsat en skrive drevet vil der ikke vist et ikon (lille billede) for CD/DVD ROM filsystemet på desktoppen.

Ud fra /etc/fstab ved systemet dog godt at du har et CD/DVD drev (det er ikke sådan det foregår i Linux kernen, men det er nemmest at forklare det sådan for en nybegynder).
/etc/mtab viser altid hvilke du filsystemer du bruger lige nu, og der vil du finde din DVD/CD skive, hvis Linux kan læse skiven du har indsat i dit CD/DVD drev.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Sv.Aage

Indlæg af Sv.Aage »

Drevet er DVD drev/brænder og er ca. ½ år gammelt så det skulle jo ikke være slidt op. Det er faktisk kun brugt da jeg lagde Ubuntu ind :D

Det læser slet ikke noget nu. Dvs. at på forsiden lyser lampen godt nok når jeg lægger skiven i og lukker, men der kommer ikke nogen reaktion på skærmen. Når jeg så via steder/maskine/Cdrom vil se hvad der ligger på skiven, kommer fejlmeddelsen.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du er ikke på 10.04 beta, vel?. Der var en anden der havde problemer med noget af det samme på beta-versionen.
lath

Indlæg af lath »

Sv.Aage skrev:Jeg har fået et problem, jeg kan ikke se mit CD-rom drev og ej heller hvad der ligger derpå ???

Der fremkommer en fejl
Kan ikke montere cdrom0

Tager vi fejl meddelelsen som den er, så fortæller Linux (=kernen af Ubuntu) at den fil der repræsenterer dit CD/DVD drev ikke er oprettet.
Den oprettes automatisk, eller rettere det burde den, hvis du har et sådan drev - du skulle måske at tjekke om signalkablet sidder ordentligt fast på både drev og i bundkortet.

Sidder signal, og strøm kabler ordentligt fast, er det sandsynligvis et software problem.

Mulig løsning på dit problem

På min computer er /dev/scd0:
lrwxrwxrwx 1 root root 3 2010-03-29 06:46 /dev/scd0 -> sr0

altså er /dev/scd0 et symbolsk link til (=det samme som) /dev/sr0.

/dev/sr0 er:
brw-rw----+ 1 root cdrom 11, 0 2010-03-29 06:46 /dev/sr0

Det er et block device (b), som ejes af systemadministatoren, og gruppen er cdrom med major number=11, og minor number=0.

Major number fortæller kernen hvilken device driver den skal bruge. Minor number bruges udelukkende af device driveren til at bestemme hvilket device der skal arbejdes med, når device driveren bliver kaldt af kernen.
Det giver normalt ingen mening for dig at oprette filen med mknod kommandoen, for device driveren til dit drev bør selv oprette filen. Med 2.6.x serien af Linux kernen er der mange ting der er blevet rykket ud af kernen. Det er udev som bør oprette den devicefil du har brug for, men hvis:

ls -l /dev/sr0

giver noget i retning af:
ls: kan ikke tilgå /dev/sr0: No such file or directory

så prøv at oprette den manuelt:

Advarsel, herfra kan det gå rigtig galt:
Kernen, og dermed Ubuntu kan gå ned. Hvis kernen går ned kan den ødelægge filer i dine filsystemer.
(Hot Tip: Kun Terminal, og Filhåndtering (Nautilus) bør være åbne, ingen andre programmer bør have været aktive siden Ubuntu blev startet.)

sudo mknod /dev/sr0 b 11 0

Det er ikke lige så elegant som en udev regel, men jeg er ikke inde i udev syntax.

Bagefter køres:

sudo chgrp cdrom /dev/sr0

for at ændre rettigheder til read+write for ejeren og gruppen, og

sudo chmod 660 /dev/sr0

for at sætte filen (devicets) gruppe til cdrom.

Herefter kan du prøve at indsætte en CD i dit drev, og se hvad der sker.

/dev/sr0 bliver slettet ved genstart, og når du lukker Ubuntu ned, fordi /dev filsystemet er et midlertidligt filsystem (tmpfs).
Du kan gøre det permanent ved at sætte kommandoerne (uden sudo!) ind i det boot script, som hedder /etc/rc.local

/Lars
Sv.Aage

Re: Kan ikke finde mit cdrom drev ?? LØST

Indlæg af Sv.Aage »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Jeg Takker for hjælpen,

men er ret flov ved at indrømme, at det var kablet som ikke sad ordenligt

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: