Kan jeg lave en profil/konto i Ubuntu således at når der logges ud fra kontoen bliver alle ændringer slettet igen.
Det er mest pga at drengene gerne vil spille på div net sider (f.ex habbo, facebook og runescape) og for at drengens kammerater ikke får gemt deres koder på vores maskiner - det gør de nærmest pr refleks og det er ikke smart.
Der har nemlig været et tilfælde med beskyldning om misbrug af konto. Det vil jeg ikke lade gentage sig.
Kan det gøres ved kun at slette nogle data i FF eller skal man slette alt?
og hvordan gør jeg det?
fortryde ændringer på konto
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Re: fortryde ændringer på konto
Måske det er en mulighed for jer:
Guest-accounten. Oppe til højre på dit login-navn kan du vælge 'Guest Session'.
En anden mulighed er måske Google Chrome/Chromium browseren - den har en 'Incognito'-modus hvor man surfer uden at lægge spor på computeren - jeg er dog ikke klar over om den gemmer passwords, men det kan du jo prøve.
En tredie mulighed var måske at drengene selv løste problemet - forstået på den måde at hvis de har problemer med misbrug af konto, så er det jo bare at de lærer ikke at gemme password i browseren. Så løser det helt sig selv.
En anden mulighed er måske Google Chrome/Chromium browseren - den har en 'Incognito'-modus hvor man surfer uden at lægge spor på computeren - jeg er dog ikke klar over om den gemmer passwords, men det kan du jo prøve.
En tredie mulighed var måske at drengene selv løste problemet - forstået på den måde at hvis de har problemer med misbrug af konto, så er det jo bare at de lærer ikke at gemme password i browseren. Så løser det helt sig selv.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
tuxx skrev:Måske det er en mulighed for jer:
Ide nr 1 lyder som den bedste løsning. Men jeg vil se om ext Chrome kan gøre det også.
Ide 3 kan ikke lade sig gøre. de andre drenge deler password og id'er i et flæng. Jeg har forsøgt at forklare sammenhængen uden at det hjalp. Så løsningen må blive muligheden med 'guest session'
et lille sidespørgsmål: findes en lign funktion ikke i win?
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
icecold skrev:Ide 3 kan ikke lade sig gøre. de andre drenge deler password og id'er i et flæng. Jeg har forsøgt at forklare sammenhængen uden at det hjalp. Så løsningen må blive muligheden med 'guest session'
et lille sidespørgsmål: findes en lign funktion ikke i win?
Puha det er ikke godt det de har gang i - forstår godt dine bekymringer!
Jeg er desværre ikke klar over om Windows har en gæstekonto der kan bruges på den måde.
// Martin | RLU # 131406
tuxx skrev:Puha det er ikke godt det de har gang i - forstår godt dine bekymringer!
Jeg er desværre ikke klar over om Windows har en gæstekonto der kan bruges på den måde.
Nej og især når der så kommer den slags ting med at misbruge andres konti Heldigvis er knægten her fornuftig og bruger lange sikre passords og deler ikke med andre
jeg må se om jeg kan finde ud af den med gæste tingen på windows - det vil give lidt mere flexibilitiet her trods alt
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
icecold skrev:tuxx skrev:Puha det er ikke godt det de har gang i - forstår godt dine bekymringer!
Nej og især når der så kommer den slags ting med at misbruge andres konti Heldigvis er knægten her fornuftig og bruger lange sikre passords og deler ikke med andre
jeg må se om jeg kan finde ud af den med gæste tingen på windows - det vil give lidt mere flexibilitiet her trods alt
gæstekonto systemet eksisterer ikke i windows, men jeg mener man globalt kan bede windows om at glemme alle paswords ved logout, og du har jo muligheden ved at lave en begrænset bruger i windows også (tror bare dette vil drille med en masse andre ting også da windows ikke er bygget til denne type sikkerhed)
Jeg må finde svaret et andet sted sikkert.
jeg ved at i windows ville der nok komme nogle toolbars på også - dem er jeg heller ikke interessseret i.
Derfor de kun får lov at bruge ubuntu for tiden
og så har de noget at kunne prale med "jeg kan bruge linux"
jeg ved at i windows ville der nok komme nogle toolbars på også - dem er jeg heller ikke interessseret i.
Derfor de kun får lov at bruge ubuntu for tiden
og så har de noget at kunne prale med "jeg kan bruge linux"
-
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Hvis det KUN er Firefox, det drejer sig om, findes der ikke umiddelbart nogen værktøjer, som kan gøre det du vil. De løsninger der findes gør det på hele Ubuntu-installationen, men er til gengæld også lidt mere omstændige at sætte op.
Men løsningen er også ganske simpel, hvis det kun drejer sig om Firefox:
Alle dine Firefox cookies, bogmærker etc ligger i mappen /home/brugernavn/.mozilla.
Lav en kopi af mappen .mozilla (efter du har har renset Firefox for cache, cookies etc) og gem som fx .mozilla_backup.
Herefter laver vi et lille bitte script, som kopierer mappen .mozilla_backup til .mozilla, og derved overskriver den oprindelige mappe med Firefox indstillinger. Scriptet sættes op til at køre hver gang man logger ind, og så er dit problem løst.
Jeg er på vej ud af døren, så hvis ikke Soundpartner eller en anden når at lave det for dig først, så kan jeg lave det til dig, når jeg er tilbage.
Alle dine Firefox cookies, bogmærker etc ligger i mappen /home/brugernavn/.mozilla.
Lav en kopi af mappen .mozilla (efter du har har renset Firefox for cache, cookies etc) og gem som fx .mozilla_backup.
Herefter laver vi et lille bitte script, som kopierer mappen .mozilla_backup til .mozilla, og derved overskriver den oprindelige mappe med Firefox indstillinger. Scriptet sættes op til at køre hver gang man logger ind, og så er dit problem løst.
Jeg er på vej ud af døren, så hvis ikke Soundpartner eller en anden når at lave det for dig først, så kan jeg lave det til dig, når jeg er tilbage.
Pihl skrev:Hvis det KUN er Firefox, det drejer sig om, findes der ikke umiddelbart nogen værktøjer, som kan gøre det du vil. De løsninger der findes gør det på hele Ubuntu-installationen, men er til gengæld også lidt mere omstændige at sætte op.
Ja det er FF der er kernen her... de andre programmer bruger de jo nærmest ikke.
Se den løsning ligner helt klart noget jeg kan bruge det ville være rigtig fedt med et script til det.
Men hvis det bliver nødvendig må jeg forsøge at lave scripet om til et program mere
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Jeg kunne forestille mig at det som Pihl tænker på du skal køre, når du én gang for alle har renset Firefox for cache og cookies mv. og gemt .mozilla som .mozilla_backup er flg.:
Du opretter scriptet ved at højreklikke på dit skrivebord og vælge Opret Dokument > Tomt dokument - kald det f.eks.
firefox_frisker.sh
Du kopierer scriptet ind i filen og gemmer.
Så flytter du den til /usr/local/bin og gør den udførbar med
Herefter kan du tilføje scriptet til dine opstartsprogrammer System > Indstillinger > Opstartsprogrammer > Tilføj
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
cp $HOME/.mozilla_backup $HOME/.mozilla -y
Du opretter scriptet ved at højreklikke på dit skrivebord og vælge Opret Dokument > Tomt dokument - kald det f.eks.
firefox_frisker.sh
Du kopierer scriptet ind i filen og gemmer.
Så flytter du den til /usr/local/bin og gør den udførbar med
Kode: Vælg alt
sudo mv Skrivebord/firefox_frisker.sh /usr/local/bin/ && sudo chmod a+x /usr/local/bin/firefox_frisker.sh
Herefter kan du tilføje scriptet til dine opstartsprogrammer System > Indstillinger > Opstartsprogrammer > Tilføj
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)