Ubuntu 9.10 vil ikke starte op. Løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jens Nielsen
Geografisk sted: Fredericia

Ubuntu 9.10 vil ikke starte op. Løst

Indlæg af Jens Nielsen »

Hej fra en ellers glad ny bruger, af Linux.

Nu er det endeligt lykkedes mig, at komme i gang og har brugt en del tid på, at sætte mig ind i, hvordan Ubuntu virker.

Problem: Når jeg starter computeren kommer der efter login skærmen en lille terminal i øverste venstre hjørne, af skærmen.
Her står der: jens@jens:~$

Hvordan filen kommer jeg videre? Kan en eller anden hjælpe?

Mvh. Jens
Senest rettet af Jens Nielsen 29. mar 2010, 12:38, rettet i alt 1 gang.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 9.10 vil ikke starte op.

Indlæg af lath »

Jens Nielsen skrev:Hej fra en ellers glad ny bruger, af Linux.

Nu er det endeligt lykkedes mig, at komme i gang og har brugt en del tid på, at sætte mig ind i, hvordan Ubuntu virker.

Problem: Når jeg starter computeren kommer der efter login skærmen en lille terminal i øverste venstre hjørne, af skærmen.
Her står der: jens@jens:~$

Hvordan filen kommer jeg videre? Kan en eller anden hjælpe?

Mvh. Jens

Det er rescue mode - det er på en eller anden måde lykkedes dig at kvadre din Ubuntu installation - eller dit grafikkort er muligvis ikke understøttet af Ubuntus grafiske system - X.

Er det en nyinstallation kan du bare reinstallere - det tager meget kortere tid end få hjælp - især når du ikke fortæller noget om hvad du har lavet inden det skete, hvad computeren gør ved en ikke-rescue(=normal) boot, hvordan har du prøvet at løse fejlen, er der nogle fejlmeddelser, hvis ja - hvilke? og så videre.

Hint, du har naturligvis læst den her? https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
I dit tilfælde bør du nærlæse punkt 4 og 5.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jens Nielsen

Indlæg af Jens Nielsen »

Tak for svaret.

Jeg oplevede samme fejl en gang tidligere og lavede en ny installation. Det jeg har "leget" med er, at ændre på udseendet, brugerfladen i Ubuntu. Ændre skriftyper, vinduesrammer, themaer etc. Det var under en genstart, at det så skete (første gang)

Anden gang min maskine lavede "fejlen", havde jeg slået mange af funktionerne til i Compiz. Incl. Kuben.

Jeg har ikke fået fejlmeddelelser. Jeg måtte installere Ubuntu 3 - 4 gange, fordi jeg ikke lige kunne finde ud af det med og partitionere diskene rigtigt. Det er en ny installation, har kørt i 4 dage.

Min maskine:
Intel CPU 775 Core2 QUAD Q9650 3.0 GHz FSB1333
Gigabyte GA-EG45M-DS2H, bundkort
8GB Ram
GT8500, grafik
WD VelociRaptor 150 GB, SATA 3 Gb/s, 16 MB Cache, 10,000 RPM (til styresystem)
Og 3 lager harddiske
Ubuntu 9.10 64 bit
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jens Nielsen skrev:Tak for svaret.

Jeg oplevede samme fejl en gang tidligere og lavede en ny installation. Det jeg har "leget" med er, at ændre på udseendet, brugerfladen i Ubuntu. Ændre skriftyper, vinduesrammer, themaer etc. Det var under en genstart, at det så skete (første gang)

Anden gang min maskine lavede "fejlen", havde jeg slået mange af funktionerne til i Compiz. Incl. Kuben.

Du har muligvis fjernet GNOME sådan delvist.
GNOME er din grafiske desktop - brugergrænsefladen, nix pille ved tjenester - medmindre du ved hvad du piller i.
Hvis du fjerner pakker, så du undgå at fjerne GNOME, GTK+, og X server (grafikkort device driver) pakker, ellers kommer du i problemer (dit system går i rescue mode ved næste genstart).

Kommer du ind i en root bash (tekst terminal) i rescue-mode kan du prøve at reparere på det med følgende kommando. Husk at have en internetforbindelse der virker, når du gør det:

Kode: Vælg alt

aptitude update; aptitude safe-upgrade; aptitude reinstall ubuntu-desktop

Genstart derefter med:

shutdown -r now

Jens Nielsen skrev:Jeg har ikke fået fejlmeddelelser. Jeg måtte installere Ubuntu 3 - 4 gange, fordi jeg ikke lige kunne finde ud af det med og partitionere diskene rigtigt. Det er en ny installation, har kørt i 4 dage.

Ja, partitionering er ikke lige det nemmeste, men sådan er det med alt nyt.

Jens Nielsen skrev:Min maskine:
Intel CPU 775 Core2 QUAD Q9650 3.0 GHz FSB1333
Gigabyte GA-EG45M-DS2H, bundkort
8GB Ram
GT8500, grafik
WD VelociRaptor 150 GB, SATA 3 Gb/s, 16 MB Cache, 10,000 RPM (til styresystem)
Og 3 lager harddiske
Ubuntu 9.10 64 bit

Tak for maskin specs, men de mere præcise maskin specs får du med:

lspci

og

lsusb

og

lscpu

udført fra Terminal.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jens Nielsen

Indlæg af Jens Nielsen »

Tak til Lars, for hjælpen.

Du havde ret, jeg havde fjernet en del "pakker", i forbindelse med afinstallering af Evolution e-post. Jeg havde dog "pillet" lidt for meget, så det var nemmere, at lave en ny installation.

Jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan jeg skriver min adgangskode i terminalen. Jeg kan fint skrive i terminalen, men når jeg bliver bedt om adgangskode for, at få administrator rettigheder, så blinker markøren blot. Men som sagt kun, når jeg skal afgive kodeord til password.

Mvh. Jens
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Jens Nielsen skrev:

Jeg kan heller ikke finde ud af, hvordan jeg skriver min adgangskode i terminalen. Jeg kan fint skrive i terminalen, men når jeg bliver bedt om adgangskode for, at få administrator rettigheder, så blinker markøren blot. Men som sagt kun, når jeg skal afgive kodeord til password.

Mvh. Jens
Det kan jeg hjælpe dig med. Den skal af sikkerhedsmæssige grunde kun blinke under indtastning af kodeord, men tryk enter, når du har indtastet færdig og du skal se løjer :D

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Jens Nielsen

Indlæg af Jens Nielsen »

"Do I feel stupid"? :) Tak for hjælpen.

Så mangler jeg bare og finde ud af, hvordan jeg får kontrollen over mit trådløse netværk og driver til min Lexmark x4650 printer.
Bortset fra 4000 andre spørgsmål kører det virkeligt fantastisk. Jeg er ovenud tilfreds med Ubuntu........ :D
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Jens Nielsen skrev:Så mangler jeg bare og finde ud af, hvordan jeg får kontrollen over mit trådløse netværk og driver til min Lexmark x4650 printer.
Bortset fra 4000 andre spørgsmål kører det virkeligt fantastisk. Jeg er ovenud tilfreds med Ubuntu........ :D
Opret en ny tråd om hvert af dem. Og når du opretter tråden om trådløs, indsæt output fra terminal af

iwconfig
og

lspci
samt

lsusb
for hurtigere hjælp.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10