NumLock igen igen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ksor
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: NumLock igen igen

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Ved ikke om du overså det men jeg har allerede skrevet det næste indlæg.

... og det skal du have mange tak for - jeg havde bestemt IKKE ventet SÅ fin betjening her klokken lort om natten.
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

> AJenBo

Bortset fra, hvad jeg tror er en lille stavefejl, så starter maskinen op, men NumLock er stadig ikke ON ved logon dialogen.

Stavefejl, da du skriver:
[SeatDefaults]
greeter-setup-script=/usr/bin/numlockx on

jeg går ud fra det skal være [SetDefaults] i første linie - ellers starter maskinen slet ikke op !
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

ksor skrev:> AJenBo

Bortset fra, hvad jeg tror er en lille stavefejl, så starter maskinen op, men NumLock er stadig ikke ON ved logon dialogen.

[SeatDefaults]

jeg går ud fra det skal være [SetDefaults] i første linie - ellers starter maskinen slet ikke op !

Jeg prøvede "numlockx" manuelt i LXTerminal med parametrene hhv. ON og OFF bare for at prøve, og den meddeler så, at numlockx ikke er installeret.

Efter installationen kan man tænde og slukke Numlock med parametrene hhv. ON og OFF - det er jo fint at erkende det for en novice.

MEN er numlockx nu også installeret EFTER en reboot - se det ved en novice ikke - men nu prøver jeg at se ved at genstarte.
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ok, godt det kom op at køre igen. Beklager stave fejlen. Programmer skulle helst ikke lige sådan afinstallere sig selv så vi håber det virker :-)
ksor

Indlæg af ksor »

ksor skrev:
ksor skrev:> AJenBo

[SeatDefaults]

Jeg prøvede "numlockx" manuelt i LXTerminal med parametrene hhv. ON og OFF bare for at prøve, og den meddeler så, at numlockx ikke er installeret.

Efter installationen kan man tænde og slukke Numlock med parametrene hhv. ON og OFF - det er jo fint at erkende det for en novice.

MEN er numlockx nu også installeret EFTER en reboot - se det ved en novice ikke - men nu prøver jeg at se ved at genstarte.

NumLock er stadig IKKE ON efter reboot, og ved efterprøvning i LXTerminal ER numlockx installeret, idet jeg kan toogle NumLock med parametrene on/off (og jeg fandt ud af, at det SKAL være lowercase !)

Åbnes LXTerminal, så er indholdet i filen:

[SetDefaults]

... så stadig et problem med Numlock er OFF efter reboot.
Senest rettet af ksor 27. apr 2014, 05:06, rettet i alt 1 gang.
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Ok, godt det kom op at køre igen. Beklager stave fejlen. Programmer skulle helst ikke lige sådan afinstallere sig selv så vi håber det virker :-)

Ja, på ét eller andet tidspunkt fra i gaå til nu, må det jo være blevet afinstalleret, det jeg jo prøvede en del med det i går.
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Jeg bemærker ved opstarten følgende:

Numlock er OFF efter reboot, og da jeg vil bruge talblokken ved indtastning af password,

trykker jeg NumLock ON,
indtaster de tal, jeg vil bruge og
trykker Numlock OFF

og SÅ bliver NumLock slået ON igen EFTER jeg trykker ENTER !

Noget af det vi har lavet virker altså, men bare ikke tidligt nok til logon dialogen !

Ved googling fandt jeg noget med en tidsforsinkelse, som skulle indsættes:

"Since the numlock light did come on briefly when I put it into startup applications I tried something different:
I created a bash script:

#!/bin/bash
sleep 5
numlockx

and entered this into session and startup applications:
bash -c ~/numlock

And that is working!

Somewhere in the login process XFCE must mess with things so the sleeping script and whack it from behind so to speak ;)"

her er linket: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1894897.html

men det siger ikke rigtigt mig noget som novice, men er det noget, der kan bruges ?
Mvh
KSor, Århus V
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ok, det lyder til at det er et af autorun forslagene der køre. De aktivere som sagt først efter logind da det er på bruger niveau.
ksor

Indlæg af ksor »

AJenbo skrev:Ok, det lyder til at det er et af autorun forslagene der køre. De aktivere som sagt først efter logind da det er på bruger niveau.

Jeg mener nu IKKE jeg har nogen af dem kørende, men det vil jeg lige teste.
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:
ksor skrev:
Ivan skrev:
ksor skrev:Kan numlockx laves om til (eller er det allerede ?) en "skrivebordskonfigurationsfil", så den kan ligge som et ikon på skrivebordet ?

åben leafpad
kopier eller skriv følgende i den

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Type=Application
Name=numlockx
Name[da_DK]=numlockx
Icon=
Exec=numlockx
Comment[da_DK]=

Gem filen på dit skrivebord, fx som numlockx der skal ingen filendelse på

Der må være en skrivefejl - JEG har kopieret dit til leafpad - ved 2-klik på ikonet påskrivebordet kommer msgbox:

Invalid desktop entry file: '/home/jbs/Skrivebord/numlockx'

Virker nu fint her, Ivans fix. Og kopieres det til ~/.config/autostart starter min session fint op med Numlock ON.

Claus, når du har tændt din maskine, og er gået ud for at lave kaffe, så boot'er din maskine, og vil sandsynligvis stå med logon-dialogen på skærmen, når du kommer tilbage med kaffen.

Jeg forstår dig også sådan, at den står med NumLock ON - er det korrekt ?

Og du skriver også, at det er Ivan's fix og det at du gemmer filen i ~/.config/autostart, der gør, at NumLock er ON, når logon dialogen kommer frem på skærmen.

Hvis dette er tilfældet, forstår jeg ikke at AJenbo her:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=128265#p128265

skriver, at den type autostart er på "brugerniveau" - altså EFTER logon dialogen !

Det stemmer jo ikke sammen eller ... misforstår jeg noget ?

NÅR jeg spørger, er det fordi jeg meget minutiøst har gennemgået tråden her, og FJERNET ALT, hvad jeg kan læse jeg har lavet på min maskine i forsøgene på at slå NumLock ON til logon dialogen - inklusiv muligheden i BIOS, hvilket dog ikke står i tråden.

Herefter sker faktisk det, at NumLock er OFF i logon dialogen, men EFTER tryk på ENTER (når password er angivet og enten at du ikke har brugt talblokken eller at du INDEN tryk på ENTER har slået NumLock OFF) - ja, så slås NumLock ON automatisk !

Er det forkert at antage, at det er default i Lubuntu 14.04 ?
Inden jeg begyndte på alt det her med NumLock, har jeg jo IKKE konstateret om det var tilfældet, da jeg HAR tal i mit password OG jeg bruger talblokken til at indtaste med og dermed har trykket på den.

Nu bruger du jo 12.04 - og det KAN vel gøre en forskel - nemlig at Ivan's fix virker hos dig og ikke hos mig - jeg kan jo slet ikke starte filen op.

Kan versionsforskellene også gøre, at "autostart" virker FØR logon dialogen hos dig ellers kan jeg ikke få det til at hænge sammen.
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Jeg har blot konstateret at man kan sætte numlock on vha. autostart i 1404. Ikke at det virker under login, som jeg nu kan se er det du vil have?
At der er forvirring og frustration i denne tråd ser jeg som udtryk for at vi alle gerne vil hjælpe,- det kræver ofte tålmodighed fra alle parter.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hvis du vil have Numlock on allerede ved login skærm er der ingen vej uden om BIOS. Du kommer sandsynligvis ind i den ved at holde DEL-knappen nede under BOOT.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
ksor

Indlæg af ksor »

Klaus Rasmussen skrev:Hvis du vil have Numlock on allerede ved login skærm er der ingen vej uden om BIOS. Du kommer sandsynligvis ind i den ved at holde DEL-knappen nede under BOOT.

Hvis det bare var så enkelt, at det kunne styres fra BIOS, men nej, DET fungerer slet ikke, og har vel aldrig gjort det - men det er en helt anden snak.
Mvh
KSor, Århus V
ksor

Indlæg af ksor »

Claus Henriksen skrev:Jeg har blot konstateret at man kan sætte numlock on vha. autostart i 1404. Ikke at det virker under login, som jeg nu kan se er det du vil have?
At der er forvirring og frustration i denne tråd ser jeg som udtryk for at vi alle gerne vil hjælpe,- det kræver ofte tålmodighed fra alle parter.

:o :o Må jeg citere den allerførste sætning i denne tråd:

"Jeg har netop installeret Lubuntu14.04, og mangler NumLock ON efter boot !"

så jeg forstår ikke helt det, du skriver: "... som jeg nu kan se er det du vil have? " :o

Men lad nu det være - jeg er da vældig glad for NETOP DIN tilbagemelding i tråden, hvor jeg efterlyser en nem Lubuntu - hele din lange liste over, hvilke programmer du har anvendt, dine bemærkninger om at vente med 14.04 til et par måneder, gav mig tiltro til, at det nok skulle blive til et rigtigt godt og stabilt system. Og jeg har netop brugt din liste til at sætte min maskine op i 14.04, og jeg er vældig begejstret for resultatet.

:P At du tilsyneladende aldrig har været generet af, at NumLock ikke var ON i logon dialogen, kan jo skyldes det simple forhold, at du IKKE har tal i dit password ELLER at du bruger automatisk logon. ;)

Misforstå ikke min ildhu med utilfredshed med den hjælp, du og andre har givet - slet ikke - den har været uvurderlig, og NETOP gjort, at jeg har forsat med at få skidtet sat rigtig op, og ...

Jeg håber da stadig, der kommer en løsning på mit allerførste spørgsmål i tråden. :)
Mvh
KSor, Århus V
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Beklager. Jeg læser ikke altid hele tråden.

Prøv
gksu leafpad /etc/xdg/lubuntu/lightdm/lightdm-gtk-greeter.conf

Tilføj
numlock=on
som sidste linje.

Se om det virker. Det gør det hos mig :-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12