Ja Anders, her er fortællingen:AJenbo skrev:buddig skrev:For få dage siden blev jeg igen overrasket over, hvor få, der kender til Linux og bruger det på deres PC.
Fortæl
Jeg sad blandt nogle hardware ingeniører, og spurgte om de brugte Linux, og hvor meget de kendte til det.
I forvejen har jeg fået at vide af en kollega, der studerer til ingeniør, at et helt semester som alle skal igennem, er Linux embedded systemer og virtuel machines.
Dem jeg sad hos, vidste da, at der var noget, der hed linux, men de havde ingen erfaring med det.
Jeg fortalte dem, at det ikke får virus, og deres svar var, at det var kun fordi, det ikke er udbredt.
Diskisionen gik, og jeg påstod hårdnakket, at jeg sagtens kunne lave en PC, der var garanteret uangribelig.
Et af deres svar, var, at hvis jeg var så klog, hvorfor søgte jeg så ikke job som IT chef...
Jeg svarede, at det kunne da let ske, at jeg gør det, men ikke her og ikke nu, men måske senere og et andet sted, hvor jeg mødte mere forståelse.
Til sidst sagde jeg, at en PC uden harddisk, der booter på en Ubuntu CD kunne køre på nettet og arbejde med dokumenter osv. og arbejdet kunne gemmes på en USB stick.
Det lykkedes mig at overbevise dem om, at systemet, der ligger på en CD ikke får virus, og ikke spreder virus. ?
Altså kan det laves, og de forstod det...
I dag oplevede jeg noget lignende til et møde om IT sikkerhed, og den stigende trussel på verdensplan.
Jeg oplever det som en psykolog, eller terapeut, der har en løsningsmodel der bliver tilsidesat af en fra medicinalindustrien, hvis eneste løsning er lykkepiller.
Chris Mac. Donald kører i øjeblikket en tv udsendelsesrække, der skal forsøge at bedre situationen for folk med livsstilssygdomme.
Det lykkes forhåbentlig at påvise, at livsstilsændringer kan afløse medicin, men det kræver en meget hård kamp af en verdenskendt og hele vores nationale TV selskab i ryggen, for at overbevise de uvidende om det vi andre opfatter som selvfølgeligheder.
Bare for at forklare, at uvidenhed er meget udbredt, og kampen er hård.
Citat: Dem der påstår at det ikke kan lade sig gøre, bør ikke stå i vejen for dem, der allerede har gjort det.
// Henning