gtr skrev:Huang siger, at hans computer med freescale i.mx6 quad har samme hastighed som en netbook.
Han computer er funded nu.
Da archlinux er blandt de hurtigste distroer, ville jeg vide om i.mx6 dual ikke er hurtig nok med archlinux.
Men det mener du ikke?
Jeg er yderst skeptisk, hvis du vil bruge den til det samme som man normalt bruger en x86/x86-64 baseret desktop computer til.
gtr skrev:Der er 10" netbooks med dual arm bundkort, der vil koste omkring 1000 inden de når til DK, til salg.
Hvis de byggede en med freescale i.mx6 quad, ville den kunne køre med archlinux?
De kan de sådan set begge 2, men du skal jo også kunne køre en desktop browser for lige at nævne en af de mere ressource krævende programmer - og så er quad udgaven klart at foretrække da den har 2x RAM, 2x så mange cores er mindre vigtigt end fysisk RAM, når det er 1 GB vs 2 GB RAM.
gtr skrev:16 eller 32gb flashram, hvis det hedder det, vil være nok til at installere linux med almindelige
programmer?
Ubuntu med Unity desktop kræver 6 GB diskplads, men du bliver nok nødt at have musik og film på enten en LAN server eller på en ekstern SSD.
gtr skrev:Den ville også kunne bruge almindelige genopladelige batterier?
Der
skal være en strømforsyning til at strømforsyne en computer, for ellers bliver den ustabil - spontane reboots / kernel crashs, hardware der ikke virker/vrker delvist osv.
Hvorfor information:Digitale højfrekvens kredsløb trækker rigtig meget strøm på det tidspunkt de modtager clock-signalet fra oscillatoren. Det gør en strømforsyning nødvendig, hvis ikke spændingen skal flukturere. Problemet er at der er en lang vej (>2 cm) fra batteri til computers + volt og DGND (Digital GrouND= nul volt). Når der trækkes en stror støm, så vil det resultere i et stort spændingsfald.
Et andet problem er at batterier har en meget højere tomgangsspænding, hvilket nemt kan slå et digitalt kredsløb ihjel på grund af overspænding.
Et tredje problem er niveauet af stabilitet der kræves for spændingen, typisk er på +/- 1%, ved 5 volt er det +/- 0,05 volt.
gtr skrev:Mener du, at fx installere archlinux på quad wandboard er sværere end andre arm bundkort?
Arch Linux er ikke en begynder-distro - faktisk langt fra.
Jeg har ikke den nævnte hardware så jeg kan ikke fortælle om man kan installere en specifik Linux distro på den.
/Lars