opsætning af rettigheder af lamp

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af rettigheder af lamp

Indlæg af AJenbo »

Du behøves ikke søge på pakkerne men kan bare bruge de links jeg gav.
I din guide har du glemt at åbne port 80 for webserveren.
Jeg vil stadig fra råde at man aktivere root password for maskiner andre kan få adgang til.
simpel
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af simpel »

Der er åbenbart ikke enighed ang. root password, men det må jo være op til folk, ja glemte port 80.

Jeg syns at den guide fungerer godt da det giver et resultat der virker, men har jo heller ikke lagt den som en officel guide, det er jeg ikke dygtig nok til, men gør det så godt jeg kan.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Problemet er at du takler problemet på den forkerte måde, brugeren skal have adgang til at lægge filer på web serveren, så du giver ham en bruger der har adgang til ALT+uden at kunne skelne forskellige brugeres handlinger. Det bliver meget letter fra ondsindet personer at få noget på maskinen der gør ting du ikke ønsker eller er klar over.
I stedet bør man enten give brugeren rettigheder til mappen eller sætte webserveren til at bruge filer fra en mappe brugeren har adgang til.
simpel

Indlæg af simpel »

Ja kan da godt se problemet, men det er blot en lille hjemme server det er alt, jeg bliver aldrig en haj til webservere og ønsker det egentligt heller ikke, det kræver stor viden, men skulle bruge denne lille webserver herhjemme for at lege, så er det fint.

Jeg vil så hellere blive god til ubuntu og lærer hele tiden, her min sidste install gjorde jeg alt selv uden at spørge nogen. og det er både med opsætninger partioneringer manuelt os.v, så det er jeg lidt stolt over, da jeg aldrig har været til linux, selvom jeg har prøvet i flere omgange.
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er da også godt klaret og et klart tegn på at du har lært en masse. Jeg syndes bare det næsten er synd at sætte det forkert op når det næsten kræver mindre at gøre det rigtig.

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/apache2/sites-available/default

(hvis det er en server uden grafiskbrugerflade så brug sudo nano)
Ændre /var/www til /home/simpel/www og så oprette en www mappe i din hjemme mappe.

Emnet heder trodsalt også "opætning af rettigheder på lamp" og ikke "Overskrivning af rettigheder på hele systemet" :)

Du kan deaktivere root brugeren igen med denne kommando:

sudo passwd -dl root

Hvis man kigger i den officelle Ubuntu dokumentation fra råder de også stærk at man aktivere root brugeren.
simpel

Indlæg af simpel »

Hmm, du er stædig, men du har jo nok ret i det du siger det er nemmere og skal ikke gøres mere besværlig end er.

Skal jeg så ikke slette den server jeg har oprettet, eller dette er kun med brugeren at gøre, skal lige forstå rigtig.
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er også noget jeg arbejder med professionelt til daglig, men du skal selvfølgelig selv have lov at bestemme hvordan du ender med at gøre det :)

Serveren du har sat op er sådan set fin nok, det eneste jeg forslår du ændre er hvilken bruger der får adgang til filerne den præsentere. Har du allerede lagt filer i /var/www skal de selvfølgelig kopieres over i /home/simpel/www hvis du vælger at ændre hvilken mappe den viser.
simpel

Indlæg af simpel »

Ved ikke hvad jeg skal sætte op i dette dokument, hvis det er stien til www, hvorfor det hvis det og kan jeg så stadig nå den på localhost og hvad med bruger med rettigheder tænker både at kunne sætte cmod o.s.v

Jeg må da indrømme den anden bruger så er alt løst med denne, og jeg tænker da også at de måske godt ved udefra jeg er root, jeg har jo et password, så hvorfor er den så udsat for.
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du sider ved en maskine hvor det er noget malware kunne det liste sig med din fil overførsel og siden den sker som root har den adgang til hele systemet. En bruger er heller ikke automatisk administrator bare fordi personen har en bruger på systemet.

Det eneste du skal ændre er linjen /var/www og den skal du så ændre til at være en www mappe i din bruger mappe.
Hvis det er meningen at flere forskellige brugere skal uploade ting til den, kunne det også være en ide at gøre dem en del af en www gruppe og bruge chmod til at tildele www grouppen skrive rettigheder til /var/www

Det ændre somsagt ikke noget ved selve servere bare hvilken mappe den viser filerne fra, så det vil ikke påvirke din mulighed for at tilgå serveren fra localhost etc.
simpel

Indlæg af simpel »

Ok det er forstået, hvad så ang. det med en bruger som har rettigheder til at cmod altså sætte til eks. 777 eller 664, og hvordan tilgår man sine filer, bruger nu ssh som allerede sagt, men der kan jeg jo sætte det op og tilgå i program incl ssh som kan sætte disse rettigheder, skal vide hvordan jeg gør det i fremtiden
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det eneste der ændres er at du bruger /var/www som er en mappe kun root har adgang til, til /home/simpel/www som brugeren simpel også har adgang til. Du tilgå den præsis som du er vand til fra alle andre bruger mapper. Og selvfølelige også på den måde som du har brugt på serveren end til videre. Når du logger ind som simple via ssh er det eneste der ændres er at du før skulle gå fra /root til /var/www, nu når du logger ind som simpel skal dy gå fra /home/simple til /home/simple/www

chmod kan laves af hvem end der har skrive rettigheder til den pågældende fil, root har adgang til alle filer. simple (uden sudo) har adgang til alle filer under /home/simple. Det er præsis som du er vand til det fra dine billed mapper etc. så der burde ikke være noget nyt i det for dig.
simpel

Indlæg af simpel »

Ok jeg har gjort som du sagde nu og jeg kan tilgå den som localhost uffe og pass via ftp, men nu kan jeg ikke tilgå fra udeip eller localhost.

Og har lavet dir om til /home/uffe/www og kopieret alt indhold over
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så du kan tilgå den vi localhost men ikke vi localhost???

Ændringen gør INTENT ved hvordan webserveren køre, kun hvilket filer den viser.

Prøv at genstarte serveren og se om du har en fejl i konfigurationen:

sudo service apache2 restart
simpel

Indlæg af simpel »

Ja sorry, det kender jeg da fra windows, bare en genstart og det hele virker.

Og har lige gjort dette:

uffe@uffe-desktop:~$ sudo passwd -dl root
[sudo] password for uffe:
passwd: password expiry information changed.
uffe@uffe-desktop:~$

Du skal have mange tak, nu kører jeg et sikkert system takket være dig, så jeg skulle lige have lyttet lidt før, da det var skide nemt...
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tak det er jeg glad for at høre :)
Husk at markere emnet som løst.