Bootloader

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bootloader

Indlæg af AJenbo »

Det er en rimelig standart ting i phpbb3
susaaen

Indlæg af susaaen »

Hvad betyder phpbb3
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

susaaen skrev:Hvad betyder phpbb3

Det er det sprog det her forum er skrevet i :)

php er at programmeringssprog rettet mod hjemmesider der har brug for databaser og tilsvarende
bb står for Board Bullitin og betyder forumsoftware
og sidst, men bestemt ikke mindst, er tallet = versionsnummeret
susaaen

Indlæg af susaaen »

Tak. Og nu skal jeg forsøge at give dig lidt fred indtil jeg har bokset lidt med dine anvisninger. Bortset fra, at tingene ikke virker som beskrevet mht til opstart, så er jeg tilfreds med hvad jeg indtil nu har prøvet med Ubuntu.
susaaen

Indlæg af susaaen »

BINGO, SUCCES. Tak for hjælpen. Linux er et langt stykke nærmere varmen :D
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jamen jeg er da glad for at kunne hjælpe :)

Jeg beklager jo så at startupmanager ikke virkede ordentligt, jeg har ligesom bimsebasse læst op på det, og det har en længere række af fejl i de nyere Ubuntu'er. Men så ved vi det til en anden gang.
susaaen

Indlæg af susaaen »

Hvordan får bimsebasse billedet af bootloaderen ind på strengen her.

Mvh, Susaaen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Marker linket til dit billed og tryk på [img] knappen, så vin den nødvendige kode blive indsat.
susaaen

Indlæg af susaaen »

Bimsebasse viser et grappet billede og ikke et link. Hvordan foregår det
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

AJenbo skrev:Det er en rimelig standart ting i phpbb3
Fordi det er en standard for folk der koder, er det jo ikke sikkert, at vi alm. dødelige lige ved det....... :-? :-?

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
susaaen

Indlæg af susaaen »

Ser du noget billede her AJ
/home/christian/Skrivebord/Skærmbillede-Opstarts-håndtering.png
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

De fleste koder ligner hinanden en del, og normalt ligger den egentlig forskel nok mere i hvad formålet med koden er, end hvordan det ser ud. Fx er HTML opbygget af tags:

Kode: Vælg alt

<blockquote>
<h2>
<a name="clear"><em>clear</em></a>
</h2>
</blockquote>

Da det her forum er baseret på PHP som er en forlængelse af HTML, er det kun naturligt at funktioner som at indsætte et billede i et indlæg, linke til noget fra indlægget eller ændre skrifttypen/farven bliver gjort i koder magen til HTML. Dog er der færre og de er, ihvertfald i min mening, lettere at arbejde med. BB ser sådan her ud:

[url]http://www.en-eller-anden-side.dk[/url]
[apt]programnavn[/apt]

Ikke alle BB forums understøtter de samme koder, så de knapper i ser lige over indtastningsfeltet når i skriver et indlæg, det er dem som ubuntudanmark understøtter. Så hvis jeg vil indsætte et billede fra en anden hjemmeside, så kopiere jeg først adressen (fx http://aptget.dk/share/bodega.jpg), trykker én gang på img-knappen og trykker CTRL+V:

(Det her er sådan det ser ud imens i skriver indlægget, code-knappen er den funktion der giver boksen nedenunder, og formålet er at alt i boksen ikke bliver fortolket, altså oversat. Havde jeg ikke brugt code-knappen her, så var billedet blevet vist 2 gange.)

[img]http://aptget.dk/share/bodega.jpg[/img]

Billede

Den anden måde at vedhæfte et billede er ved at trykke på knappen "Gennemse..." under indtastningsfeltet, og så vælge billedet på computeren. Men hvis det er muligt vil vi helst have at der bliver linket til billedet, i stedet for at det bliver uploadet til ubuntudanmark.

AJ, så jeg ikke en vejledning af de enkelte tags et eller andet sted her? Jeg syntes ikke at jeg kan finde den igen, men den kunne jo være god lige at linke til her.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Ligemeget AJ, fandt det igen :)

Der er også en introduktion til BB her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/faq.php?mode=bbcode
susaaen

Indlæg af susaaen »

Hej igen. Nu tales der atter sort. I forløbet af denne streng havde jeg behov for at vise en konfigurationsskærm. Jeg troede det var så let som at grabbe billedet (har jeg fundet ud af), gemme det, kopiere det og lave en sæt ind i dette indskrivningsfelt, men NEJ. Der tales om koder, URL'er, BB'er mv. så man får susen for ørerne. Kan det ikke forklares på anden vis ??, og jeg må igen spørge om, hvordan bimsebasse fik et konfigurationsbillede ind. Det kom jo ikke fra nogen URL eller lignende, men direkte fra hans maskine. Kære Bimsebasse, hvis du læser dette, gider du så forsøge at forklare mig hvordan.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Stra skrev:
AJenbo skrev:Det er en rimelig standart ting i phpbb3
Fordi det er en standard for folk der koder, er det jo ikke sikkert, at vi alm. dødelige lige ved det....... :-? :-?

Det har ikke mere at gøre med om man koder end at man ikke skal være cykelsmed for at vide at noglle cykler med pedal bremser også kommer med en håndbremse. Det er bare en knap lige som når man indsætter et smily og dem har du jo fundet ud af at bruge ;) .

susaaen skrev:Ser du noget billede her AJ
/home/christian/Skrivebord/Skærmbillede-Opstarts-håndtering.png

Nej men du har også indsat en henvisning til en fil på din computer og den har jeg jo ikke adgang til (du gjorde det rigtig med et billed der kunne tilgåes fra nettet via din dropbox konto), der udover har du glemt at markere linket og trykke på [img] knappen over tekst feltet.