thj01 skrev:Tror jeg er gået "hardcore".
Jeg siger rent ud, at jeg intet aner om Vista og W7 - men jeg med glæde vil hjælpe dem med at installere Ubuntu.
Resultatet er langt mindre tidsforbrug og frustration med at redde håbløse windowsmaskiner.
PS. Selvfølgelig ender det altid med at jeg liiiige skal og så sidder man og ønsker sig et helt andet sted hen
Jeg har det på helt samme måde, men jeg aner vitterligt heller rigtigt noget om Vista eller W7, så bare det at min mor altid havde problemer med sin vista var ved at gå mig på, for min bror har ikke tålmodighed til at hjælpe hende over telefonen, og jeg ved som sagt ikke rigtigt noget om de Windows versioner der er nyere end XP.
Men i onsdags lykkedes det mig at få Ubuntu til at køre på hende Fujitsu Siemens laptop, og hun er helt chokkeret over at hun slet ikke kan følge med, for i Vista'en gik alt så ufatteligt langsomt.
Bare det at åbne Explorer tog op til 1½ minut før hun kunne gå ind på andre hjemmesider end sin startside (tdc.dk).
Men nu åbner browseren og loader tdc.dk på under 10 sekunder
Og bare opstart af programmer foregår med lynets hast med Ubuntu hvor det i Vista også tog en evighed
Hendes laptop har "kun" 1 gb ram hvor af de 256 mb er reserveret til grafikkortet, og cpu'en er enten 1,6 eller 2 ghz.
Dog har jeg dagligt siden onsdag haft hende hængende i telefonen fordi hun ikke kan finde ud af de nye programmer, og især Evolution har drillet hende, da det er noget anderledes end windows mail, men når først jeg har guidet hende igennem de ting hun har problemer med, så siger hun hver gang "nååååårh på den måde", så hun har ikke opgivet endnu, men jeg har da også sagt at der godt kan gå nogle uger før hun har vænnet sig til det nye styresystem, samt til Firefox og Evolution, men det skal nok komme.
Eneste ulempe der egentligt er for hende med Ubuntu er, at jeg er den eneste hun kan kontakte for hjælp, da ingen andre i vores familie eller hende bekendtskaber der har forstand på det, så jeg har sq tvangsindlagt mig selv til at yde support for hende.
Hun er dog MEGET utilfreds med standard baggrunden på skrivebordet, da den er meget skærende i hendes øjne, men jeg har sagt at hun nemt kan vælge en anden baggrund og endda også indsætte et billede selv.