Linux kontra Windows

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Rattus Norvegicus »

thj01 skrev:Tror jeg er gået "hardcore".

Jeg siger rent ud, at jeg intet aner om Vista og W7 - men jeg med glæde vil hjælpe dem med at installere Ubuntu.

Resultatet er langt mindre tidsforbrug og frustration med at redde håbløse windowsmaskiner.

;)

PS. Selvfølgelig ender det altid med at jeg liiiige skal og så sidder man og ønsker sig et helt andet sted hen

Jeg har det på helt samme måde, men jeg aner vitterligt heller rigtigt noget om Vista eller W7, så bare det at min mor altid havde problemer med sin vista var ved at gå mig på, for min bror har ikke tålmodighed til at hjælpe hende over telefonen, og jeg ved som sagt ikke rigtigt noget om de Windows versioner der er nyere end XP.

Men i onsdags lykkedes det mig at få Ubuntu til at køre på hende Fujitsu Siemens laptop, og hun er helt chokkeret over at hun slet ikke kan følge med, for i Vista'en gik alt så ufatteligt langsomt.
Bare det at åbne Explorer tog op til 1½ minut før hun kunne gå ind på andre hjemmesider end sin startside (tdc.dk).
Men nu åbner browseren og loader tdc.dk på under 10 sekunder :lol:

Og bare opstart af programmer foregår med lynets hast med Ubuntu hvor det i Vista også tog en evighed :P

Hendes laptop har "kun" 1 gb ram hvor af de 256 mb er reserveret til grafikkortet, og cpu'en er enten 1,6 eller 2 ghz.

Dog har jeg dagligt siden onsdag haft hende hængende i telefonen fordi hun ikke kan finde ud af de nye programmer, og især Evolution har drillet hende, da det er noget anderledes end windows mail, men når først jeg har guidet hende igennem de ting hun har problemer med, så siger hun hver gang "nååååårh på den måde", så hun har ikke opgivet endnu, men jeg har da også sagt at der godt kan gå nogle uger før hun har vænnet sig til det nye styresystem, samt til Firefox og Evolution, men det skal nok komme.

Eneste ulempe der egentligt er for hende med Ubuntu er, at jeg er den eneste hun kan kontakte for hjælp, da ingen andre i vores familie eller hende bekendtskaber der har forstand på det, så jeg har sq tvangsindlagt mig selv til at yde support for hende.

Hun er dog MEGET utilfreds med standard baggrunden på skrivebordet, da den er meget skærende i hendes øjne, men jeg har sagt at hun nemt kan vælge en anden baggrund og endda også indsætte et billede selv.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Hun kan jo også komme her ind :)

Baggrundsbilledet er jo bare at åbne et billed og højer klikke på det. Hun kan sikkert også finde det billed der var i Windows på nettet og bruge det hvis hun vil.

Hvis du kan ændre ram delingen på maskinen så er det kun nødvendig med 64mb for 3D acceleration og 8 skulle være rigeligt for 2D som jeg vist tror du nævnte var det eneste hindes computer kunne køre.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Hun siger selv hun ikke kan finde ud af det med fora og forklare sine problemer på skrift, så opstår der et problem som jeg ikke kan løse er det mig der må skrive efter hjælpen herinde :)

Det med ramfordelingen må jeg vidst kigge på næste gang, for kan jeg ændre dét, så vil det være en fordel for hun har slet ikke brug for så meget grafikram.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

He he, jeg hade da også regnet med at hun var af den indstilling. Min fornemmelse med den type (hjælper selv flere af dem), er mest at de ikke har lyst og syndes det andet er nemmer når de er vand til det, men det er også ok, man kan bare ikke hjælpe alle på den måde.

Man kan normalt ændre delingsforholdet inde i BIOS'en.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

dssi-vst pakken fra Multiverse pakkearkivet

Indlæg af lath »

eitreach skrev:
AJenbo skrev:"Visual Studio Tools"? Det er vel op til Microsoft at få dem til at virke med Linux, og det kan man jo sådan set godt forstå hvis de ikke gør frivilligt.


VST er et virtuelt instrument/effekt-plugin-design til brug i f.eks. Pro Tools, Ableton, Cubase, m.fl. Og uanset hvem der er skyldner, er det træls at det stadig ikke er ordentligt lavet. Det forhindrer mig i udelukkende at bruge Ubuntu.


Jeg har for tiden gang i at kigge alle pakkearkiverne igennem for interessante pakker, og nu er jeg nået til Multimedia (multiverse).

i den liste stødte jeg på dssi-vst pakken, og om den pakke står der:
(herunder: Jeg fortolker "native", som Linux software)
dssi-vst is an adapter that allows users of Linux audio software to take VST
and VSTi audio effects and instrument plugins compiled for Windows, and load
them into native LADSPA or DSSI plugin hosts. Plugins run at full speed for
most audio processing, although their user interfaces are slower because of
the Windows emulation.


dssi-vst pakken har følgende afhængigheder:
libasound2, libc6, libgcc1, libjack-jackd2-0, liblo7, libstdc++6, og wine1.2

  • Hvis jeg skriver ladspa i søgefeltet i Synaptic, når Sektioner er valgt, og Alle er markeret i Sektioner, så får jeg en ondskabsfuld lang liste over pakker.
  • Post #4 i denne tråd: : "Trying to get dssi-vst working in Rosegarden" ser ud til at gøre tricket, når man skal have VSTi'ertil at virke via dssi-vst.
Han er dog tilsyneladende ikke så velbevandret i bash at han ved at bruger-som-anvender-bash-terminalen/bruger-der-er-logget-ind (det han kalder *NAME*) kan erstattes med $USER.
Faktisk er /home/$USER det samme som $HOME.

Noget du kan bruge eitreach, og zob?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Jimmyfj »

AJenbo skrev:Flere brugere vil betyde at flere hardware og software producenter ville fokusere på at deres software virkede med Linux og det syndes jeg da kunne være enormt lækkert.

Jeg syndes heller ikke der er noget galt i rekommandere Linux til brugere man mener det ville være en for del for.


Og HER er det så, at de fleste Linux-brugere farer hélt vildt i skoven. Jeres teori holder ikke en bønne.

Jovist vil det da være absolut behageligt, hvis vores viden kan bringes videre til andre, som så bliver lune på vores foretrukne system, hvad enten det hedder Debian, Fedora, OpenSUSE eller Ubuntu. Men hvem er det vi tækkes med alle vore brandtaler og hede anbefalinger? Bestemt ikke de evt. nye brugere.

Trådens første indlæg fortæller om "omvendelse" af familie-medlemmer. Fair nok. Men er disse familie-medlemmer lige så nørdede som trådens ophavsmand? Næppe. Så hvor stor en omvendelse er der reelt tale om? Når alt kommer til alt, handler den omvendelse så ikke mere om at klappe sig selv på skulderen, end noget andet?

Og glem så lige den skrøne med at flere brugere vil få hardware producenterne til at understøtte Linux med flere drivere. Det kommer IKKE til at ske, blot fordi Hr. og Fru Danmark bestemmer sig for at skodde Windows. Hr. og Fru Danmark er jo netop IKKE nørde-typen, som stiller krav til hardwaren. Blot skidtet kører og dækker deres behov, så kræver DE ikke mere.

Nej. Vi skal ud til erhvervslivet med GNU/Linux, det vil være noget som batter. Det er erhvervslivets efterspørgsel på hardware til Linux, der skal sætte skub i producenterne, ikke de private brugere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Du har ret i, at de såkaldte familiemedlemmer ikke er så "nørdede" som jeg, hvor nørdet jeg så er kan vel diskuteres, sådan ser det i hvert fald ikke ud, hvis man ser på mine tidligere indlæg, nej historien er, at først jeg blev træt af Windows, jeg startede i begyndelsen af 90`erne, med win 3, som var installeret da jeg købte pc`en, den holdt 5 dage, så var den ude igen, og jeg klarede mig med dos, win 3 havde den forunderlige egenskab, at den helt af sig selv, uden indblanding kunne bryde ned, så prøvede jeg igen med win 95, med ca.samme resultat, den holdt så godt nok en månedstid, derefter til win 98, med samme resultat, så kom vi til win xp, og nu kom så ifølge Microsofthuset, at nu var alle tidligere problemer, for den var bygget på genistregen Win nt, men i den var det ihvertfald umuligt, for en alm. ny bruger bruger, at installere drivere til eksternt hardware, og så det sidste jeg nåede,Vista, den er så dårlig, på så mange områder, at jeg slet ikke vil kommentere den. Nej den overtalelse til de øvrige familiemedlemmer har ikke været svær, da min kone igennem et 1/2 år, havde prøvet hver gang hun brugte pc`en, 4-5 gange blive "smidt" af nettet, med Ubuntu har hun ikke prøvet det endnu, det samme gælder min ældste datter, og i alt det her ser jeg bort, fra alle de gange, jeg har renset computer for vira, trods at jeg har købt mig næsten fattig i antivirusprogrammer, så de problemer, vi har oplevet med Ubuntu, svært ved at finde drivere til eksternt hardware, få ynglingsspil til at køre, har det ikke været frygteligt svært, at få mine familiemedlemmer med på vognen, nej jeg mener vi skal starte med de alm. brugere, det er nedefra det skal komme, for at få de mange forhandlere til, at give folk valgmuligheden, når man som jeg, ikke tror at indtægten for den præinstallerede, Windows udelukkende tilfalder Microsoft, nej det er fortsat min mening, at det her skal komme nedefra.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Jimmyfj skrev:Og glem så lige den skrøne med at flere brugere vil få hardware producenterne til at understøtte Linux med flere drivere. Det kommer IKKE til at ske, blot fordi Hr. og Fru Danmark bestemmer sig for at skodde Windows. Hr. og Fru Danmark er jo netop IKKE nørde-typen, som stiller krav til hardwaren. Blot skidtet kører og dækker deres behov, så kræver DE ikke mere.

Nej. Vi skal ud til erhvervslivet med GNU/Linux, det vil være noget som batter. Det er erhvervslivets efterspørgsel på hardware til Linux, der skal sætte skub i producenterne, ikke de private brugere.

Hr. og fru danmark stiller et viktigt krav til hardware, det skal virke! Er der ikke driver til det virker det ikke. Yderliger så spiller erhvervslivet ikke computer spil! Men vi skal helt klart ud til begge bruger typer. Det er såmend også lykkeds for mig at indføre Ubuntu i et firma, og det er heller ikke kun min familie jeg har fået til at bruge Linux. Jeg er selv en nørd og er også blevet "omvendt" for blot 2 år siden, så det er da klart noget der kan lade sig gøre. Pointen er nok også at både nørder og ikke nørder kan bruge systemet.

Det har virket ganske godt for Mac at blive udbredt, det har fået langt bedere support fra hardware, software og websties efter de opnåde ca. 5%.

Det er fint du er så oplyst i forhold til os andre, så hvad med at komme med et forslag til hvordan man får erhvervslivet til at bruge Linux? Så kan vi gå til problemet fra flere vinkler på engang.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Jimmyfj »

Taler vi spil vil jeg, helt klart give A Jenbo ret langt hen ad vejen, men ikke hele vejen. Spil er en meget lille niche målt op mod hardware til video-redigering/rendering, filmproduktion (Avatar, Jurasic Park, Nærkontakt af 3 grad m.v.)

Det ér og bliver den grafiske industri, som trækker læsset med hensyn til grafik-drivere, lydkort-drivere m.m.

Jeg har selv været med siden DOS 5.0 og Windows 3.0. Jeg har arbejdet professionelt med Windows 3.1x WFW, NT 4.0, Win95, Win98,Win ME, Win 2000 pro, Win XP pro. Win XP pro blev min sidste Windows-version, og jeg skiftede til Ubuntu 6.10 i december 2006, og har ikke haft Windows installeret siden. Jeg har certificat som Novell NetWare 3.1x/4.x CNA/CNE og har arbejdet som admin på en kommune i Nordjylland, hvor jeg stod for NetWare sereverne. Fra win 3.1x WFW over Win95 til Win98 som NetWare-client har jeg ikke oplevet problemer med virus af nogen art. Til gengæld har jeg oplevet masser af tilfælde, hvor brugererne måtte genstarte fordi Windows 3.1x løb tør for hukommelse.

På mine egne private installationer af div. versioner af Windows har jeg aldrig oplevet nedbrud som følge af virus. Men jeg har også altid haft en router med indbygget firewall mellem min computer og Internettet, lige som jeg har brugt antivirus-programmel.

Jeg er stadig meget glad for Ubuntu, selv om jeg i skrivende stund sidder og laver dette indlæg på min Debian 6.0, code-name squeeze. Ubuntu bygger jo på Debian, så om jeg kører Debian eller Ubuntu er et fedt. Jeg vil ikke af med min Ubuntu 10.10 installation, selv om jeg bliver mere og mere glad for Debian. Det var på Ubuntu jeg trådte mine "barnesko", så jeg vil altid have en stor forkærlighed for Ubuntu.

Alligevel holder jeg fast i mit standpunkt, at Linux ikke er noget, man skal trække ned over ørerne på andre, blot fordi man selv synes det er et godt system.

Selv er jeg nogenlunde lige så glad for både Debian som for Ubuntu. Hvilken af de to skal jeg så anbefale andre? Så klart Ubuntu, da Debian kræver meget mere forarbejde, og dermed lyst, til at få til at køre efter ens egne ønsker end Ubuntu. Debian går du ikke bare igang med uden en hvis forhåndskendskab til Linux. Dertil er Debian alt for geeky.

Og skal vi have flere brugere over på Linux kunne det jo være en ide at vise dem forum her, så de ved selvsyn kan opdage fordelene ved systemet, og se, hvor stor en grad af hjælp, der er tilgængelig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Jimmyfj skrev:Taler vi spil vil jeg, helt klart give A Jenbo ret langt hen ad vejen, men ikke hele vejen. Spil er en meget lille niche målt op mod hardware til video-redigering/rendering, filmproduktion (Avatar, Jurasic Park, Nærkontakt af 3 grad m.v.)

Så vidt jeg kan se bruger 95% af film industrien Linux (det har du vist allerede citeret mig for før), så her er vi allerede godt repræsenteret. Der er langt hen af vejen også tale om software rendering og ikke GPU rendering så der er ikke brug for grafikkort eller deres der tilhørende drivere.

En rapport fra 2007 siger spil industrien lå på $9.5 billion og film industrien var på $9.66 billion, det vil jeg ikke påstå udgøre en niche.

  • Avatar blev renderet på Ubuntu maskiner (35000 kerner). Weta Digital, som stod for det, bruger i øvrigt Ubuntu på 90% af deres desktop maskiner.
  • Maskinerne der renderede Jurasic Park (Unix) er blevet afløst af Red Hat Linux maskiner (de forsøgte sig først med Windows men det var for besværligt).
  • Nærkontakt af 3. grad brugte slet ikke CGI effekter!
Skal jeg sende et rednings hold ud i skoven for at finde dig ;)

Inden for TV-produktion er Linux dog en niche, så vidt jeg forstår handler det om at man her ofte laver effekterne på de samme desktop maskiner som grafikkerne arbejder på, disse er ofte Mac eller Windows maskiner.

P.s. Jeg tror heller ikke der er nogen her der trækker Linux ned over ørerne på folk. Jeg sørge altid for at være ærlig om jeg tror det er noget de ville blive glade for og hvad de kan forvente sig i forhold til hvad de er vand til.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Jeg skrev ikke om mine oplevelser med div. Windows, for at berette om min historik, men snarere for at fortælle om hvordan hovedparten af de alm. Hr. og Fru Danmark har oplevet Windows, det her er i hvert fald, det jeg har oplevet, og det er fuldstændigt korrekt, at man med router med firewall kan holde orme og virus ude ude, men hvad med det spyware de fleste selv lukker ind, spywaren er efterhånden så avanceret, at der bliver pakket forskellige ting ned i dem, b.la trojanske heste, og de gange jeg har foreslået løsningen med routeren, har jeg som oftest fået, at vide "hvorfor, jeg har da Norton" og b.la Norton er bedre end ingenting, men det er ikke ret meget.
Men det her jeg prøver på med Ubuntu, har afgjort ikke været for, at trække noget ned over nogle, eller klappe mig selv på skulderen, men at jeg syntes at det er træls, at rense computer, for de vira du ikke oplever,somme tider flere gange om måneden, så dem jeg har hjulpet hidtil, har fået at vide, at jeg ikke renser flere computere og alternativet så er Ubuntu, og det syntes jeg er fair nok, det har kostet mig meget tid gennem årene, og nu har jeg så muligheden for at slippe for det, og den problematik med ubudne gæster på computeren, altså er af et betydeligt omfang, og det bliver større og større, og det er min hovedårsag til, at jeg vil "sælge" Ubuntu til Hr. og Fru Danmark, så de kan få lov, at spille uforstyrret, og jeg trækker ikke noget ned om ørerne på dem, men prøver at fortælle tingene som de er.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af eitreach »

Zob, har du mulighed for at prøve det vst-værktøj af lath fandt? Jeg har som sagt ikke en Ubuntu-installation jeg kan bruge lige nu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

stinemet skrev:Jeg skal gå i gang med det

Hej har du fået skrevet et udkast? Det kunne være godt hvis du kunne sende det inden for en uge.
T-Duck
Indlæg: 214
Tilmeldt: 21. feb 2009, 10:49
Geografisk sted: Nord Falster

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af T-Duck »

Jeg har et vennepar, der led meget af vira, og er meget på facebook. Så en dag, for a 1½ mdr. siden da jeg skulle vælte deres bærbar. der prøvet manden i huset, ubuntu på min stationære, og han faldt for det, da jeg fortalte ham om nul vira, og plus hastigheden. Og han snakket med son kæreste om det. Og de har ikke set sig tilbage siden på windows. Men jeg kan ikke overtale min kone til at få det. da, hun er glad for win 7, hun er afhængig af sims spillene. som jeg ikke kan få til at kører i wine, uden spillene fryser, når man er kommet ind i dem :( men min mine forældre skulle ha' bærbar, og så et sted hvor de kunne aflevere den, hvis der var bøvl, for jeg gad ikke at være support for dem mere. Men af lige vel, blev jeg det, det vil sige det er win7 de har. Og at tanken om nyt os i stedet for win7 uha, så mister de IE. jaja. bare jeg kunne overtale dem
Packard bell EasyNote
Ubuntu 13.04 kde
Ram 8 GB ddr3
Intel Core i5 2. gen 2,3 GHz
640 GB HDD.
Nvidia GeForce GT 520M 1 GB
acer W700 tablet win8 64 bit
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Installer FF og nægt at hjælp dem med IE ;)

Faktisk installerede jeg FF midlertidigt på min fars WIn7 da IE crashede når man åbnede den. Han fortrak den frem for IE da jeg fik tid til at fikse IE, og nu køre begge mine forældre så Ubuntu :)