Ulemper ved Ubuntu

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Klop »

Jeg bruger et mindmap program der hedder Openmind, som desværre kun kan køre i windows. Desværre kan alle de noter jeg har fabrikeret i løbet af de sidste 4 år også kun åbnes i dette program. Jeg har forsøgt at køre programmet med Wine og Crossover, men uden et godt resultat.

Ovenstående er selvfølgelig primært en ufordel ved Openmind og ikke ved Ubuntu, men dog stadig irreterende.

Jeg ved godt at mange ser det som en joke, men jeg savner nu Itunes. Jeg har en Ipod Touch og selvom den virker upåklagelig med Rhytmbox, kører det nu mere glat og lækkert i Itunes.

På trods af de små irritationsmomenter, kører jeg alligevel med ren Ubuntu og har meget svært ved at se mig vende tilbage til Windows.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af zob »

Det er selvfølgelig ikke stedet at diskutere et specifikt program. Men jeg kan da godt perspektivere lidt ved at lade din problem med openmind (sikke et navn og have for et lukket program) illustrere problemet med lukkede formater. Forestil dig en dag openmind-udviklerne lukker og slukker, så ville du være lidt på den. Fordelen ved åbne formater (blandt andre) er netop dette. Du kommer ikke i sådan en situation. For alle har mulighed for at bygge videre på dem, lave convertere, fortsætte formatet, udvikle programmer til det...
Jeg går ud fra at du har tjekket om ikke openmind dog skulle have en eksport funktion, der kan eksportere til et mere menneskeligt format, som du eventuelt kunne læse med et open source program.
Jeg kan foreslå xmind (bruger det selv) eller freemind.
Xmind kan hentes fra deres hjemmeside. Der er både en 32bit og en 64bit version med deb-fil til ubuntu: http://www.xmind.net/downloads/
(xmind har i øvrigt ikke altid været open-source, men er blevet det).
Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Klop »

Zob, jeg er fuldstændig enig! Det er det jeg mener med at det primært er et problem med Openmind. Det bliver dog dermed, for mig, en ulempe ved at bruge Ubuntu (dermed på ingen måde sagt, at det er Ubuntus skyld).

Jeg har kigget på muligheder for at konvertere, men det lader sig desværre ikke gøre (jeg oprettede en tråd om problemet https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=10289&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=openmind, hvor jeg blandt andet fik god feedback fra din side). Super frustrerende, for programmet er ikke specielt godt.
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af swotie »

klop ... har du prøvet virtualbox ... så kan du køre dit windåse program på ubuntu
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
Siggehandf
Indlæg: 22
Tilmeldt: 20. dec 2009, 13:00
IRC nickname: Sigge

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Siggehandf »

Jeg havde hvad man kan kalde et "linux" moment igår.

Købte nyt bundkort, tog det gamle ud, smed de nye i... 100% fejl fri boot og alt var som da jeg slukkede, før skiftet. Havde det været windows, skulle jeg højst sandsynligt til at reinstallere systemet eller ihvertfald til at pangle med nogle nye drivere. Havde det været OEM windows, ja så skulle jeg ud og købe nyt Software.
Klop
Indlæg: 74
Tilmeldt: 24. feb 2008, 21:38

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Klop »

Swotie, tak for tippet. Det køre fuldstændig glidende.
sus.thorkilsen
Indlæg: 88
Tilmeldt: 6. aug 2010, 16:47
IRC nickname: sus

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af sus.thorkilsen »

jeg synes det er en ulempe ved ubuntu, jeg bruger version 12.04.2 64 bits, at libre office writer ikke er kompatibel med windows words. jeg er formand i en bestyrelse på 8 personer, hvoraf 6 bruger windows , én bruger Mac og så er der mig, der bruger ubuntu.
Selv om jeg gemmer i windows format, så ser alt hvad jeg skriver lidt mærkeligt ud, når det modtages af de rigtige windows brugere. Det er formaterne det er galt med, sidehoved- og fod, der ikke passer, sideskift, der heller ikke passer og opstillinger fx indholdsfortegnelse - og det samme gør sig gældende, når jeg modtager et dokument fra de rigtige windows brugere.

Den eneste løsningsforslag jeg har fået hidtil er at sende alle dokumenter som pdf fil, men så kan modtagerne ikke rette i dem, og det er noget skidt.

Findes der et eller andet genialt trick, jeg kan bruge, for ellers tegner alt i sol og måne til at jeg må skifte tilbage til windows som jeg havde før. jeg skiftede for ca. 5 år siden til UBUNtu, fordi jeg fik en virus, som ikke var til at komme af med og i øvrigt hadede windows af mange grunde, så vil det være en ulykke for mig at skulle gå tilbage til windows.

er der nogle, der kan hjælpe??

så ville jeg blive meget glad

sus.thorkilsen
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Stra »

Med den nyeste version af libreoffice 4.2, skulle der være fuld integration mellem libreoffice og word

http://www.computerworld.dk/art/229890/masser-af-nyheder-i-gratis-kontorpakke
Senest rettet af Stra 4. feb 2014, 18:39, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Libreoffice fåes (gratis) til både Windows og mac så hvis de installere det og i så gik over til ODF ville der ikke være nogen problemer.

Der arbejdes hele tiden på at gøre kompatibiliteten mellem office pakkerne bedre så det kan være det fungerer bedre med en nyere udgave af libreoffice.

Du kunne også installere MS office i wine
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Stra skrev:Med den nyeste version af libreoffice 4.2, skulle der være fuld integration mellem libreoffice og word

Det er nok lidt af en overdrivelse, men den er bedre end i forgående udgaver
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Ivan »

Det billede der kommer kun op når MS Office (nyere versioner) startes første gang (om der er en mulighed for at få det frem igen senere ved jeg ikke) men hvis det er tilfældet at det ikke kommer igen, nytter det ikke meget for folk der allerede har det installeret og haft det startet.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Stra »

AJenbo skrev:
Stra skrev:Med den nyeste version af libreoffice 4.2, skulle der være fuld integration mellem libreoffice og word

Det er nok lidt af en overdrivelse, men den er bedre end i forgående udgaver
Tja

citat:
For det først er det blevet muligt at redigere docx-dokumenter og gemme dem igen, uden at formateringen ændres.

I praksis betyder det, at LibreOffice er anvendelig i alle de sammenhænge, hvor Microsofts filformat tidligere har haft monopol.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af thj01 »

Jeg har aldrig forstået rationalet i at det er afsenderens problem, at modtageren har et inkompatibelt program.

Især ikke når formatet man afsender i er forsøgt lavet efter de specifikationer som modtageren selv har opgivet.


Skal tingene stå som afsenderen har ment dem, skal man anvende egnede formater - f.eks. pdf. Det gør man på universiteterne, fordi selv filer lavet i word 2003 i docx formatet kan lave sjove ting når det kommer ind i office 365.


rtfm ftw
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."