thj01 skrev:Don S skrev:GPL er som sådan ikke krav. GPL er et hack i copyright loven, der fjerner dele af loven, som ikke er passende, når vi snakker funktionel data, der kan blive representeret som en række bits og hvor kopier har en marginalpris, der er lig med, eller næsten lig med nul.
Desuden omhandler GPL ikke kun kildekoden, men også friheden til at dele binær software, samt rettigheden til at bruge softwaren ubegrænset sammen med andet software.
GPL - er en af de mest restriktive licenser der findes. Du kan IKKE ændre betingelserne, hvis du først bygger på GPL'et software - du er låst.
Det er derfor at man har udviklet LGPL. For at man MÅ ændre lidt på det software man bygger ovenpå.
GPL - er ikke et hack på copyright loven. GPL er copyleft - eller omskrevet - ALLE har copyright til at bruge GPL'et software.
En af ClosedSource bevægelsens argumenter mod GPL er at den fjerner frihed - dvs friheden til at lukke softwaren inde igen. og det er fuldstændig korrekt - overbygninger til GPL'et software SKAL være GPL.
GPL kan IKKE ændres - ligegyldigt hvad programmører, udviklere eller ejere synes
ClosedSource kan gøres til GPL - dvs. CS kan ændres hvis rettighedshaverne vil det.
Foretrækker du BSD-licensen eller forsøger du bare at få GPL til at lyde, som om det er dårligt for software-verden?
GPL, og for den sags skyld alle andre åbne licenser der er opstået derefter, kan sagtens betegnes som værende et hack i copyright loven, og det er jeg heller ej hverken den første eller eneste der har gjort (deriblandt RMS, Eben Moglen, samt andre). Man tager copyright loven, og så "fjerner" man de dele af den, der ikke er passende for fri software, under de betingelser, at ændringer bliver udgivet under den samme, eller en lignende licens: En licens der giver brugeren tilladelse til alt, bortset fra at begrænse brugen. Er det da frihed, at sige at du har friheden til at fratage mig min frihed? Man har da kun i sandhed global frihed, hvis den eneste begrænsning på friheden er, at du ikke må fratage andre retten til deres frihed.
Man tager ikke public domain "loven" og putter begrænsninger på. Hvorfor? Fordi at du juridisk set ikke kan det - det kræver en helt ny og separat lovgivning, at godtage en sådan lov.
Efter en ny lovgivning i 1976, blev alt nyt beskyttet af copyright loven automatisk, dvs. at man ikke længere behøvede at sige "dette er beskyttet". De facto er copyright og ikke public domain, derfor er GPL ikke begrænsende, da den, set relativt i forhold til copyright giver brugeren tilladelser.
"Du må ikke ændre/bruge mig!" <-> "Du må godt ændre/bruge mig, så længe du sørger for at sprede frihed med dine ændringer."