Er uduntu det rigtige til børnehaven?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
byth
IRC nickname: marianne

Re: Er uduntu det rigtige til børnehaven?

Indlæg af byth »

Troels skrev:
byth skrev:ja, det ser fint ud. Jeg kan dog ikke gennemskue om det samtidig gør at børnene ikke kan rode rundt. F.eks. får de tit højreklikket og det kan der jo komme sjove ting ud af.
Og ja, du har helt ret - jeg aner intet om Linux

Jeg vil mene, at det helt klart kan lade sig gøre at lave en sådan løsning. Måske ikke lige helt på denne måde, men vi har fat i essensen. Hvor ligger den børnehave henne i landet?

vangede/gentofte
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

welll
lad os sige det på den her måde... hvis det er muligt at låse i windows, så er det også muligt i ubuntu.

jeg har flere ideer til hvordan det kunne løses. blandt andet kan man jo lave et image med en backup som hurtigt kan initieres efter.
man kan disable funktionen af højreklik helt.

hvad angår cd'er så er der muligvis en metode, men den er ikke helt efter bogen, og det er ikke sikkert det vil virke, men man kan jo forsøge at bygge et iage af cd'en som man mounter.

det vi lige skal have med er jo at det at cd'en skal sidde i jo er det der fungerer som kopibeskyttelse, og det er derfor som sådan ikke lovligt at omgå denne.

man ku jo give det et forsøg på en eller 2 maskiner til at starte med. en windowslicens koster jo ikke meget mere end 6-700 kronrer hvis nu det skulle ende med ikke at virke så godt.
hvis der er behov for det yder jeg da gerne support (bor ikke langt fra vangede/gentofte) lige som forum her altid er behjælpelige...
jeg vil fog foreslå at alle "voksne" der skal kunne lege "admins" på systemet får et mindre "kursus"/en gennemgang af hvad, hvordan osv ubuntu er og fungerer FØR projektet går i gang da dette vil gøre dem en del mere positive og åbne for projektet. min erfaring er at folk ellers har en "hvorfor ikke bare bruge windows som vi kan finde ud af, og som alle andre har"-holdning
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
byth
IRC nickname: marianne

Indlæg af byth »

soundpartner skrev:welll
lad os sige det på den her måde... hvis det er muligt at låse i windows, så er det også muligt i ubuntu.

jeg har flere ideer til hvordan det kunne løses. blandt andet kan man jo lave et image med en backup som hurtigt kan initieres efter.
man kan disable funktionen af højreklik helt.

hvad angår cd'er så er der muligvis en metode, men den er ikke helt efter bogen, og det er ikke sikkert det vil virke, men man kan jo forsøge at bygge et iage af cd'en som man mounter.

det vi lige skal have med er jo at det at cd'en skal sidde i jo er det der fungerer som kopibeskyttelse, og det er derfor som sådan ikke lovligt at omgå denne.

man ku jo give det et forsøg på en eller 2 maskiner til at starte med. en windowslicens koster jo ikke meget mere end 6-700 kronrer hvis nu det skulle ende med ikke at virke så godt.
hvis der er behov for det yder jeg da gerne support (bor ikke langt fra vangede/gentofte) lige som forum her altid er behjælpelige...
jeg vil fog foreslå at alle "voksne" der skal kunne lege "admins" på systemet får et mindre "kursus"/en gennemgang af hvad, hvordan osv ubuntu er og fungerer FØR projektet går i gang da dette vil gøre dem en del mere positive og åbne for projektet. min erfaring er at folk ellers har en "hvorfor ikke bare bruge windows som vi kan finde ud af, og som alle andre har"-holdning

Tak for svaret - også til alle jer andre.
jeg kaster mig ud i det. Jeg prøver her i juleferien at sætte en computer op, nu har jeg jo flere gode ideer at arbejde med og jeg føler mig tryg, da dette forum jo virkelig giver god hjælp. jeg vender nok tilbage hvis noget driller.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg arbejder i en SFO (5-10 årige skarnsunger :mrgreen: ), hvor jeg har sat børnenes computer op med Ubuntu.
D.v.s. Den første computer bruger Kubuntu 8.10 den anden computer som er ældre model og kun har 128 MB RAM kører Xubuntu.

Jeg har ikke gjort det store ud af om det er låst; Her er hvordan jeg har delt brugerne op.
0-1 Klasse
2-3 Klasse
Admin (mig)

For hver bruger har jeg installeret spil som cirka passer til alder trinene, dog et få spil som er lidt svære da nogen børn er klogere end andre (okay, det var politisk ukorrekt sagt - men det passer). + dem der vil udfordres eller afprøve noget nyt.

Et stort Ikon på skrivebordet af hvad der ligner en globus med navnet Internet, og et stort ikon af sluk knappen hvor der står SLUK.
Et stort Analogisk ur i højre hjørne (jeg vil have gået med et binært ur, men det er nok for svært :mrgreen: ).

Defter strippede jeg Kubuntu's panel og oprettet en quick-launcher mappe med genveje til spillene.