Tilgang til forskellige partitioner

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Schindler

Re: Tilgang til forskellige partitioner

Indlæg af Schindler »

Det blev også min konklusion, så er i gang med geninstallationen. Har for såvidt ikke så mange data på den endnu, men det er selvfølgelig ærgerligt med al den opsætning af mailprogram, installation af diverse programmer osv, jeg har foretaget.

Jeg følger denne guide:

http://www.funnestra.org/ubuntu/hardy/#install

til at få de rigtige ting på de rigtige partitioner.

Ser det rimeligt ud?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

ja :)

men kan den heller ikke starte i windows ?

EDIT: for hvis du kan det , mener jeg du skal bruge windows til at rydde op i dine partitioner , og lade
din livecd lave en guidet installering , istedet for at bruge de forskellige guides du har fundet .

ps: dette er ikke ment som en kritik , af de indlæg der er kommet indtil videre !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
sprocket
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Indlæg af sprocket »

christian.arvai : At sætte manuel partitions op er en rigtig god ide (seperat home). Da alle dine indstillinger, mails, genveje, bogmærker mm bliver gemt. Så hver gang du installere på ny, er ubuntu som du efterlod det før installationen.

At det ikke er ment som kritik, er helt ok. Alle har ret til en mening, og hvordan deres eget system er sat op, selvfølgelig.

Schindler : Jeg synes guiden du har fundet ser fornuftig ud. Den bogmærker jeg lige.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.
Schindler

Indlæg af Schindler »

Jeg har startet GParted fra en CD. Heri har jeg ladet Windows-partitionen være uberørt (Windows startede uden problemer). Så har jeg lavet en linux-swap-partition på 3 GB. Jeg har lavet en ext3-partition på 30 GB, hvorpå jeg vil installere selve Linux på, og så har jeg lavet en ext3-partition, som er resten af min harddisk, hvorpå jeg vil have data.

Så har jeg tænkt mig som sagt at installere Linux på 30 GB-partitionen og under installationen vælge, at min /home-mappe skal ligge på data-partitionen.

Lyder dette rimeligt?

Hvis ja, når jeg så er færdig og begynder at installere programmer mv., vil de så (hvis jeg ikke selv vælger noget andet), blive installeret på partitionen, hvor linux er installeret?

På forhånd tak for svar.
sprocket

Indlæg af sprocket »

Først vil jeg gerne vide hvor mange ram du har i. Swap-partitionen skal være dobbelt størelse af dine ram. Dog vil jeg sige højst 2 gb. Jeg har selv 2 gb ram og 2 gb swap. Mit swap forbrug står stort set altid på 0%. 30 gb til selve root lyder som en fin mængde plads.

Alle programmer du installere vil ligge i "/", sammen med styresystemet. Men alle dine indstillinger vil blive lagret i "/home", ex. du bruger firefox browser, som er installeret i "/". Mens dine fortrukne bliver lagret i "/home"

Lige et billede fra installitionen når du har valgt manuel (godt nok fra 7.10, men man kan godt få et billede af hvad man skal). http://www.perry-nelson.com/blog/wp-con ... -thumb.png
Schindler

Indlæg af Schindler »

Computeren har 4 GB Ram, men kun de 3 GB er i brug. Er 3 GB swap så tilpas?

Okay, og der er ingen problemer i, at tingene ligger på forskellige partitioner, når de skal arbejde sammen?
sprocket

Indlæg af sprocket »

jeg vil mene at 2 gb er rigeligt. Nej der er ingen problemer i at tingene ligger på forskellige partitioner, bare de er mountet som det de skal være.
Schindler

Indlæg af Schindler »

sprocket skrev:bare de er mountet som det de skal være.

Og det er de, når jeg følger den guide, jeg linkede til - Ikk?
sprocket

Indlæg af sprocket »

Jo det er rigtigt. Prøv at se de fine billeder der er med guiden http://www.funnestra.org/ubuntu/hardy/s ... manual.png
Schindler

Indlæg af Schindler »

Hvilken type filsystem er smartest at benytte til henholdsvis paritionen, hvor Ubuntu skal ligge, og partitionen, hvor data skal ligge? Kan godt se, hvad han skriver, men vil gerne høre din mening.
sprocket

Indlæg af sprocket »

Jeg vil foreslå dig ext3. Jeg har ikke lige tid til at udspecificere det, men overall synes jeg det er det bedste.
Schindler

Indlæg af Schindler »

Alt i orden, mange tak for din store hjælp:-)
Schindler

Indlæg af Schindler »

Hmm.. Nu har jeg så installeret, som jeg fortalte, at jeg ville. Ville netop installere nogle Firefox-tilføjelser, hvilket gav en fejlmeddelelse - Og ingen tilføjelser. Kan det have noget med partitioneringen at gøre? (Det er ikke lykkedes mig at få Firefox på dansk sprog endnu, så ved ikke, om det måske kan hænge sammen med dette...)
sprocket

Indlæg af sprocket »

Det har ikke noget med partitioneringen at gøre. dansk: System->Administration->Sprogunderstøttelse (fjern engelsk og tilføj dansk)
Hvilken tilføjelse er det?
Schindler

Indlæg af Schindler »

Det har jeg forlængst gjort, men Firefox og f.eks. OpenOffice er stadig på engelsk.

Alle tilføjelser - Har prøvet flere forskellige, og fejlen er den samme hver gang.