AJenbo skrev:Jeg er ikke bekendt med programmet men vil forventer at du gemmer regnskab som fil som du så ville kunne åbne på en vilkårlig maskine, eller at der i det mindste er en mulighed for at lave et backup og så gendanne regnskabet der fra i Wine. Hvis ikke det er tilfældet må du kontakte firmaet bag produkter og høre dem hvordan man migerer regnskabet til en anden maskine.
Hvis det viser sig at måden at gøre det på er manuelt at overføre mapperne kan det faktisk godt lade sig gøre at have regnskabet tilgængeligt på begge maskiner ved at lave symbolske lænker i Ubuntu som peger over på de rigtige filer i Windows.
Hvis det viser sig at måden at gøre det på er manuelt at overføre mapperne kan det faktisk godt lade sig gøre at have regnskabet tilgængeligt på begge maskiner ved at lave symbolske lænker i Ubuntu som peger over på de rigtige filer i Windows.
Det lyder godt, men hvordan gør man lige det? Jeg er, som tidligere nævnt, ret ny i Ubuntu. Jeg har tidligere forsøgt at lave genveje til programmer og filer, som jeg er vant til at kunne i Windows, men de virker ikke når jeg har genstartet maskinen.
Nærmere kan jeg ikke komme det uden du oplyser hvad det er vi har med at gøre. Jeg savner stadig stien til exe filen, og en beskrivelse af de mapper/filer som regnskabet ligger i. Konsulter eventuelt hjælp/manualen til dit program for at se om der står noget omkring hvordan man overføre regnskaber.
PEF skrev:Jeg har tidligere forsøgt at lave genveje til programmer og filer, som jeg er vant til at kunne i Windows, men de virker ikke når jeg har genstartet maskinen.
Laver du genvejen til et andet drev som ikke er monteret ved opstarten? Prøv eventuelt at oprette et nye emne om problemet.
Jeg går ud fra at du mener at regnskabet ligger i: /media/poul/3A3C5D013C5CBA19/Programmer/SummaSummarum3/backup
Jeg vil tro du kan finde Wine installationen af programmet her: /home/poul/.wine/drive_c/Program Files/SummaSummarum3
Det virker på mig som om det ikke er det aktive regnskab og der for enten ikke kan deles mellem 2 systemer, eller at det er noget andet vi skal have fat i.
Men du kan prøve at se om ikke der er en funktion i programmet til at importere et backup. Som sagt kan jeg ikke hjælpe dig meget med hvordan man overføre regnskaber da jeg ikke er bekendt med programmet og ikke har mulighed for at få adgang til det. Men det du mangler nu er heller ikke Linux/Wine specifikt og skulle gerne være ens med hvordan man normalt ville gøre det i programmet. Når du finder ud af hvordan det gøres kan vi så eventuelt se på om det er muligt at gøre så det samme regnskabet er tilgængeligt fra begge systemer.
Hjem skrives ~, så det ville være ~/.wine/drive_c/Program Files (x86)/SummaSummarum.
Prøv at se om ikke du kan importere regnskabet hvis du kopiere backup mappen fra din Windows installation over til Wine installationen. Har du ikke en manual eller vejledning til programmet? Er der ikke længere support at hente hos dem der har lavet programmet?
Jeg har kopieret backup-mappen over til wine-installationen men programmet kan ikke se indholdet i den. Jeg har oprettet et prøveregnskab som jeg har gemt i backup-mappen sammen med mine andre regnskaber. Det kan programmet godt finde men altså ikke mine andre mapper med regnskaber, selv om de ligger samme sted.
Forresten får jeg denne fejlmeddelelse når jeg åbner programmet:
Skaermbillede 2015-02-20.png (252.23 KiB) Vist 126 gange
I wine stifinder kan jeg se disse drev: C: D: E: G: og Z:. Det er kun C og Z der tilsyneladende indeholder filer.
Senest rettet af PEF 20. feb 2015, 15:24, rettet i alt 1 gang.
Har du ikke en manual eller vejledning til programmet? Er der ikke længere support at hente hos dem der har lavet programmet? Hvad med en hjælp fil? Jeg har som sagt ingen erfaring med SummaSummarum og kan der for ikke hjælpe dig med hvordan man bruger det.
PEF skrev:Forresten får jeg denne fejlmeddelelse når jeg åbner programmet:
Skaermbillede 2015-02-20.png
Den ser ud til at savne en fil fra dit skrivebord, det må være noget du tidligere har oprettet og henvist programmet til. Jeg kan igen kun henvise dig til programmet manual.
PEF skrev:I wine stifinder kan jeg se disse drev: C: D: E: G: og Z:. Det er kun C og Z der tilsyneladende indeholder filer.
Z: er dit reigtige fil system.
C: er ~/.wine/drive_c/ hvor alle de Wine specefikke filer ligger.
D: er dit cd rom drev.
E: og G: er sansynligvis et medie drev hvor der pt. ikke er indsat en disk, eller din windows disk før den er blevet monteret.
Det kunne det! Jeg fandt installationsprogrammet til den version jeg har kørende i Windows, idet den version jeg havde installeret fra cd-en ikke indeholder muligheden for systemsikkerhedskopi men kun 'almindelig' sikkerhedskopi. Nu fungerer programmet i Ubuntu og det ser tilmed ud til, at programmet gemmer filerne i windowskataloget, så jeg vil kunne bogføre i samme regnskab valgfrit i XP eller Ubuntu.
Jeg siger tusind tak for hjælpen, som det lykkedes dig at give mig, selv om du ikke kender programmet. Jeg har dertil også fået lidt større kendskab til Ubuntu. PEF