For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

Re: For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Indlæg af TAm »

Jeg prøvede at starte op i Ubuntu 10.04, som jo nu er installeret, med den forkerte skærm. Efter Ctrl+Alt+F1 skrev jeg
rm ~/ . config/monitors.xml
hvortil Ubuntu svarede 'Kan ikke fjerne ... et filkatalog'. Der er noget galt.

Så brændte jeg en CD med Ubuntu 12.04 LTS fra siden http://www.ubuntu.com/download/desktop.
Den opførte sig lige som LUbuntu 13.04. Først en farvet skærm med de 4 farvede prikker, mens CD'en arbejdede. Så blev skærmen sort og blinkede med ...~$, og jeg skrev diverse passwords (til Ubuntu 10.04) og
sudo apt-get install ubuntu-desktop (Enter)
Så blinkede skærmen som et natligt tordenvejr (uden lyn), og det blev den ved med, til jeg slukkede computeren.

Da jeg tændte igen startede Ubuntu 10.04 med den oprindelige skærmopløsning (16x10), som jeg nu kunne ændre til 800x600. Så nu virker 10.04 igen. Mystisk.

Hvad skal man egentlig gøre med de filer (LUbuntu 13.04 og Ubuntu 12.04), jeg downloadede og brændte på CD?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du har mellemrum rundt om . Så du forsøgte at slette alle dine filer og dokumenter

Brug mini iso cden til at installere og glem alt om den apt-get kommando.

Du skal ikke gøre noget med nogen filer, du skal bare brænde iso filen til en cd med et brænder program der håndtere iso filer, hvilket også virker til at være det du gør, bare ikke med mini.iso

Med et ordentlig skærmkort vil alle de problemer du oplever sikkert forsvinde som en sky fra himlen og du ville kunne installere fra den normale cd.
TAm

Indlæg af TAm »

Godt, det ikke lykkedes :) . Jeg tog mig sammen og lavede en CD med mini.iso (udpakket), og guess what: jeg gik på grund undervejs :( .

Først fik jeg at vide, at jeg manglede noget firmware: rt73.bin, som jeg kunne forsyne maskinen med via USB eller diskette. Jeg har ikke lige en rt73 liggende i skuffen; men jeg kunne heldigvis bare fortsætte uden.

Så kom problemet med netværket. Jeg har trådløst netværk. Først ESSID, som sandsynligvis er navnet på det netværk, jeg tilslutter mig med Windows, eller vælger, når jeg tilslutter mig med Ubuntu 10.04. Det skrev jeg. Så skulle jeg finde på et navn til netværket. Jeg valgte tnet som værtsnavn. OK. Men så skulle jeg vælge et 'arkivspejl'. Hwa dælen er det? Jeg valgte det, der blev foreslået (dk. ...) og fik at vide, at det duede ikke. Så kunne jeg ikke komme videre. Hvad skal man vælge, når man ikke ved, hvad det er?

Hvorfor kan mini ikke bare give mig en liste over tilgængelige netværk, som Ubuntu plejer? Jeg bakkede ud af mini'en og genstartede uden CD. Så kom 10.04 og virkede med netværk og det hele. Så netværksdimsen var altså ikke faldet ud af USB stikket. Jeg er lige nu en anelse frustreret :) .

Jeg tror mit spørgsmål handler om rt73.bin og arkivspejlet.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

rt73.bin er sansynligvis programkode der er nødvendigt for at kunne benytte din wifi dongle. Da du ikke har den kan den ikke automatisk finde en liste af netværk og beder dig der for skrive et ESSID og da der stadig ikke er netværk kan den ikke selv finde et passende 'arkivspejl', og det du vælger fungere heller ikke da der ikke er nogen internet forbindelse.

Kortsagt den kan ikke få forbindelse til internettet uden du giver den rt73.bin. Jeg har vedhæftet rt73.bin, fra min 13.04 installation, i en zip fil. Filen ville nok også være at finde på nogle af de cd'er du har hentet.

Har du mulighed for at sluttet maskinen til internettet via kabel, det ville nok være en del lettere?
Vedhæftede filer
rt73.zip
(1.25 KiB) Downloadet 708 gange
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

@TAm
Apropos RAM, så er RAM delt med grafikkortet i mange (alle?) bundkort, så det RAM der ikke er tilgængeligt er summen af detgrafikkortet skal bruge + den bunke RAM kernen skal have til rådighed.

Antallet af KB (Kilo Byte)s kernen mindst skal have til rådighed kan findes med:

Kode: Vælg alt

sysctl vm.min_free_kbytes

På min maskine ligger det på omkring 44 MB (Mega Bytes) for kernen:
vm.min_free_kbytes = 45056

... og 256 MB for grafikkortet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Arh det hade jeg helt overset, så giver rammene mere mening. Der er en på 512MB og en på 256MB, og grafikkortet reservere 64MB. Så ville du også få 768MB ram på maskinen ved at opgradere til et andet grafikkort :)
TAm

Indlæg af TAm »

Tak til Lars, Det er altid rart med lidt Terminal sprog :)

Og til Anders:
Tak for tip'et! You are the best! Jeg satte et kabel på, og så kørte det! Jeg valgte 'Audio recording and editing suite' og 'LUbuntu minimal installation'. Man kunne også vælge KUbuntu, men ikke Ubuntu 12.04, hvorfor ikke? Det lykkedes også at finde skærmopsætningen 800x600, ellers forsvinder et stykke af skrivebordet ud til højre. Jeg har også skiftet til WiFi og installeret Libre Office. Harddisken er på 40 MB, så der er vel plads til noget mere.

Og så lidt evaluering af Installationsprogrammet:

Teksten kunne godt være lidt mere for lægfolk. Det var tit lidt svært at se, hvad det egentlig handlede om, så jeg måtte vælge lidt på må og få. For mange navne, jeg ikke kendte. Før installationen startede var der et langt stykke tid, hvor skærmen bare var lilla. Her kunne godt stå 'Venter på internettet', eller hvad den nu lavede. Og måske en progress bar. Efter 'Rydder op...' var der også en tom skærm. Man kommer jo i tvivl, om der er noget, der er gået galt.

Nu må jeg jo finde ud af, om det er umagen værd at anskaffe et ordentligt grafikkort til sådan en gammel maskine; men det vil vel få skærmen til at ligne en rigtig computerskærm :) . Man sætter det vel bare i computeren og sætter skæmstikket over i det. Så må man kunne vælge det andet skærmkort i LUbuntu.
TAm

Indlæg af TAm »

Nåeh ja, det er dér de 64 MB bliver af :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ved ikke lige hvorfor du ikke kunne vælge Ubuntu, det pleger ikke at være et problem. Det kan dog installeres med:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Håber du mener 40GB ellers er det ikke meget plads :), men ellers jo det er fint. Jeg bruger selv ikke mere end ca. 64GB og det er inklusiv alle mine billeder, musik og dokumenter.

Det er rigtig at det ikke er den mest bruger venlige process, det er faktisk den der normalt bliver brugt ved server installation, men det er også begrænset hvor meget brugervenlighed man kan klemme ned på 40MB :)

Mht grafikkortet så vælger computeren det normalt automatisk. Der findes dog nogle ældre maskiner hvor man skal vælge det fra BIOS.
TAm

Indlæg af TAm »

Øh, nåeh ja, der mangler lige tre nuller :)

Det med BIOS gør mig nervøs, eller er det bare F8?
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

Ja F(etellerandet) under opstart eller esc eller delete, det er forskelligt fra maskine til maskine.
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du køre følgende kommando:

sudo dmidecode -s baseboard-product-name

Burde vi kunne se hvilket bundkort du har, finde manualen og se om det er automatisk eller hvordan du skal ændre det.
TAm

Indlæg af TAm »

Bundkortet skulle efter din 'sudo' hedde SiS-651.
Jeg er spændt på at høre, hvad det betyder, at bundkortet er 'automatisk' :)

Nu har jeg også downloaded MuseScore (noder på skærmen spilles med midi). Når jeg prøver at spille noget musik, siger den bare dut-dut-dut meget hurtigt. Der mangler nok noget Midi driver eller sådan noget.
TAm

Indlæg af TAm »

Sensation:

Ifølge http://sis-650-651-740-661fx-741-760-series.soft32.com/ kan man downloade bundkortet gratis !?!

Mon det kommer ud af højttaleren?

http://www.motherboards.org/mobot/chipsets_d/SiS/651/ er de mere realistiske. Er linien:

External Graphics AGP4X

Relevant? Jeg har en AGP-slot; men jeg har ikke checket, om det er en 4X.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Automatisk betyder at du blot sætter kortet i og slutter skærmen til (og hvis det er Nvidia, installere driveren fra softwarekilder).

Det er desværre bare navnet på chipsættet og ikke selve bundkortet. Det er nok til at vi kan være sikre på det er AGPx4, men ikke nok til at vi kan sige om den vil se et nyt grafikkort automatisk. Normalt vil navnet stå skrevet i mellem AGP- eller PCI-portene med rimelig store bogstaver.

Der findes rigtig nok et par versioner af AGP-porten, dog er de flest kompatible. Dog findes der både bundkort og grafikkort der ikke over holder standarden. Hvis din port har 2 hakker, som på billet neden for kan, du følge dig sikker på at det vil virke korret med et kort der passe i. Det omvendte gælle for et grafikkort, men jeg tvivler på der stadig bliver lavet kort med den fejl.
Billede