For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
TAm
IRC nickname: Wizz
Geografisk sted: Gladsaxe

For lidt Ram? Installation af Lubuntu, Grafikkort

Indlæg af TAm »

Jeg har en gammel stationær Zitech computer, som kørte Windows XP. Nu blev den for langsom, og jeg blev rådet til at installere LUbuntu. Jeg har kørt den oversatte boot CD flere gange, og hver gang er den gået i stå midt i det hele, selv om skærmen viser en nydelig blå skærm, hvor der står Lubuntu13.04 og nogle prikker, der blinker.

Jeg tænkte, at download af iso filen kunne være gået galt; men da jeg kiggede på nettet igen, så jeg, at der kræves mindst 384 MB RAM. Jeg har kun 192 MB. Så kunne jeg prøve en særlig fil til mindre ramkrav; men de links, der var til den, var til en ikke-eksisterende side.

Mon det er muligt at installere LUbuntu på min gamle Zitech?

PS Hvad er en Torrent? Kræver den mindre RAM?
Senest rettet af TAm 30. apr 2013, 23:32, rettet i alt 1 gang.
vooze
IRC nickname: vooze

Re: For lidt Ram?

Indlæg af vooze »

Jeg ved ikke helt med RAM, men hvis man går under minimum får du nok også svært ved bare at køre en browser og den slags ting.

Mht. torrent, så er det præcis den samme iso (install fil) du henter, torrents er bare en anden måde at hente filer end HTTP.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg mener det absolutte minimum er 64 mb. Men jeg vill kraftigt råde dig til at opgradere til 512mb eller mere, det pleger at være til at finde sd eller ddr ram, måske kan jeg skaffe nogle hvis du kan prææcicere hvilke den kan benytte.

DEn alternative installation har ikke en grafisk brugerflade og kræver der for ikke den samme mængde ram, bagefter instalationen kan systemet benytte swap når der ikke er ram nok
TAm

Indlæg af TAm »

Jeg ved ikke, hvad det er for noget RAM. Det sidder på et langt, smalt printkort i en slot med en hvid holder i hver ende. Der er 4 chips på hver side; men der er plads til 8 på hver side, og de sidder på skift på den ene og den anden side af kortet.

I den computer, hvor jeg ødelagde CPU'en, sidder der to kort af samme slags; men her er der 8 chips på hver side, og de sidder på de samme steder på de to sider af kortet. Så kortene er lige lange. Slotsene ser også ens ud. Tror du, man bare kan sætte sådan et kort i den tomme slot? Måske i begge slots?

Hvad med statisk elektricitet? Kan de også blive ødelagt, lige som CPU'en? Hvilke forholdsregler skal man tage? Noget med kun at berøre pertinaxen og chipsene, men ikke noget metal?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du kan skælne mellem RAM typen via de hak der er mellem kontakt fladerne på modulerne, nogle bundkort kan tage 2 forskellige typer moduler, men ikke samtidig.

Der er 3 typer du kan forvente at finde med en Pentium 4 processor:
1. De er sikkert kompatible, de fleste SD-RAM er enten 100Mhz eller 133Mhz, hvis man montere blandede moduler vil bundkortet sætte dem til lavest fælles nævner, men det er stadig bedre at have 384MB 100Mhz end 192MB 133Mhz.
Billede
(To huller forskud mod den ene side)

2. Det kunne også være DDR(1) (stadig en form for SD-RAM) i maskinen, her gæller samme regler dog er de dobbelt så hurtige.
Billede

3. Det er meget usandsynligt men der findes også P4 maskiner med RD-RAM, dem har jeg godt nok ikke nogen erfaring med. Disse vil ikke være at finde i et VIA bundkort.
Billede

Mht til installation, så kan du undgå statisk elektricitet ved at rør ved kabinettet eller en radiator inden stikker fingrene i maskinen. Der er ikke noget jeg har haft de store problemer med, men nogle miljøer byder på mere statisk elektricitet (og sågar overgang) end andre.

Installation og afmontering er nogen lunde ens for alle typer moduler:
Billede
TAm

Indlæg af TAm »

Whow, det bliver spændende. Det vil nok tage lidt tid :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke meget svære end lego :)
TAm

Indlæg af TAm »

Du har ret! Og nu har jeg 704 MB, så den nye må have været på 512 MB = 16x32 MB. Der er 8 chips på hver side. Den gamle på 192 MB i 8 chips burde så have været 256 MB, så de to 32 MB chips må have "stået af".

Jeg kunne nu installere Ubuntu 10.04 på 32 minutter. For ca. 5 år siden tog det 8 timer med det lille, ensomme RAM kort. Jubii!
Img_0561.jpg
Img_0561.jpg (458.79 KiB) Vist 677 gange

Den LUbuntu 13.04, jeg fik downloaded, stopper installationen, inden der overhovedet kommer en dialog. Selv om CD'en blev godkendt af LUbuntu testen. Der må være gået kludder i download processen.

Nu ville jeg jo gerne have en bedre skærmopløsning. Efter brochuren kan skærmen klare 1360x768; men det tilbyder Indstillinger > skærme ikke. Computeren var lavet til 800x600, og bredformatet var ikke en gang opfundet den gang. Alligevel tilbyder Ubuntu to bredformater: 960x540 (som den ikke kan vise) og 960x600 (16x10 !), som godt kan vises; men hvor den yderste højre del af billedet forsvinder ud "over kanten". Det, der fungerer bedst, er 800x600, som skærmen kan strække ud i hele sin bredde. Ret forvrænget.

I en amerikansk portal så jeg forslag som "gksudo displayconfig-gtk" og "lspci -nn | grep -i vga", som jeg ikke forstår et klap af (sværere end Lego :) ). Mon der er noget af det, man kan bruge i Ubuntu 10.04?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Helt så fejl tolerante plejer computere nu ikke at være. Der er nok tale om en klods på 128MB og en på 64MB, hvilket også ville forklare dit totale på 704 (512+128+64). Måske er der ligefrem noget indbygget i bundkortet selv om det er noget man sjældent ser.

Da 10.04 er udløbet fra support ville jeg ikke være så glad for at efterlade dig med den. Det undre mig lidt hvad der kan være galt med Lubuntu 12.04, måske har din CPU ikke PAE, men så plejer den at melde en fejl inden den kommer så langt. Prøv at hente mini.iso. Installationen burde være temmelig hurtig og rimelig enkelt om end den er tekst grafisk. Bagefter logger du ind i terminalen og køre følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install lubuntu-desktop

(du skal have sluttet internet til maskinen for at den kan hente pakkerne)

Når den er færdig kan du genstarte med

sudo reboot

og så burde du være kørende frem til april 2017.

Nogle ældre grafikkort kan godt have svært ved nogle af det mere abstrakte opløsninger, et ældre grafikkort i min mors maskine ville kun køre 1360x768 eller 1368x768 selv om skærmen var 1366x768. De opløsninger du får tilbudt lyder dog meget skrabet så jeg ville lidt håbe på at det kunne lade sig gøre at komme lidt nærmere den rigtige opløsning.

lspci -nn | grep -i vga

Fortæller hvilket grafikkort du har, så den må du meget gerne køre og skrive resultatet her så vi kan se hvad maskinen har at gøre godt med.

Den anden kommando tror jeg ikke der er de store potentialer i.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

http://www.memoryten.com/pc/001899/DDR-184p-PC3200-512MB/
Her er lidt flere oplysninger om den ram plade du fandt. I dag koster alligevel 150,- så tillykke med det :)
TAm

Indlæg af TAm »

Tak for tillykken :) . Jamen der sidder 8 klodser på det gamle RAM kort, og de ser ret ens ud. Men OK. Det kan måske være 4x16 + 4x 32? Der er jo 4 på hver side, på skift.

Jeg har downloaded LUbuntu iso-filen med min bærbare (Windows Vista) og brændt en CD med en iso-brænder; men jeg ved ikke, om min bærbare har PAE. (Jeg ved ikke en gang, hvad det er :) ). Jeg gjorde i sin tid det samme med Ubuntu 10.04, og den CD virker nu. Metoden burde vel så være god nok. Kan der ikke være sket en fejl under transmissionen eller i brændingen? Jeg har brugt FreeCreateBurnIsoImage programmet fra NBXSOFT. Findes der noget bedre?

Jeg prøvede lspci... i Terminal. Den skrev
01:00 VGA compatible controller [0300]: Silicon Integrated Systems [SiS] 65x/M 650/740 PCI/AGP Display Adapter [1039:6325]
Jeg gad vide, hvad det betyder. Men 1939x6325 er jo ikke nogen dårlig skærmopløsning :D
TAm

Indlæg af TAm »

Nu har jeg prøvet at vælge 16x9 opløsningen, hvorefter skærmen siger "Out of range". Den vender ikke tilbage og viser kun "Out of range" hver gang, jeg starter computeren. Så kunne jeg jo lige så godt lave en ny download af LUbuntu og installere den. Den nåede et stykke længere og viste en Terminal lignende skærm, hvor jeg skulle skrive et eller andet. Jeg skrev install og fik at vide, at der manglede en parameter. Prøv install --help.

Da jeg tastede install --help, viste skærmen 'install //help', og det kunne den jo ikke forstå. Så gik den i sort, og jeg fik ikke flere chancer. Hvor mon bindestregen blev af?

Har jeg fået fat i en forkert version af LUbuntu? Måske skulle jeg installere Ubuntu 10.04 igen og så holde mig fra 16x9? Eller Windows XP (det er jo ikke så sjovt)?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke så meget de chips de sider på ram klodsen, men selve ram-klodsen som en helhed, de kommer kun i 32, 64,128, 256, 512, 1024 eller 2048MB moduler, der er ikke nogen med 192MB.

PAE er noget i CPU'en. Det er på den maskine du vil installere på det skal være der. Men hvis du følger mine instruktioner vil det ikke være nødvendigt og det kan også løse en del andre problemer så prøv venligst den:
AJenbo skrev:Prøv at hente mini.iso. Installationen burde være temmelig hurtig og rimelig enkelt om end den er tekst grafisk. Bagefter logger du ind i terminalen og køre følgende kommando:

sudo apt-get install lubuntu-desktop

(du skal have sluttet internet til maskinen for at den kan hente pakkerne)

Når den er færdig kan du genstarte med

sudo reboot

og så burde du være kørende frem til april 2017.

/ i stedet for - er pga. dit tastatur er sat til Amerikansk. Huskede du at vælge dansk tastatur under installationen? På et Amerikansk tastatur vil - side hvor + sider på et dansk tastatur. Men det virker som om du gør noget forkert. Hvis du har fået installere mini udgaven af Ubuntu og er kommet til terminalen skal du køre den "sudo apt-get" kommando jeg skrev tidligere (se oven for hvor jeg citere mig selv).

1939:6325 model identifikations nummeret på grafikkoret. SiS grafikkort er noget af det rigeste du kan få, selv under Windows med officelle driver kan de give masser af vrøvl og meget dårlig ydeevne, de har det også med ikke at understøtte de rigtige opløsninger. Du bør nok prøve at se om ikke du kan finde et indstikskort og sætte computeren i så du kan så et ordenligt biled på maskinen. Jeg kan måske hjælpe hvis du kan oplyse om der er PCI, AGP eller PCIexpress porte i bundkortet.
Billede

Det er heller ikke usandsynligt at de problemer du oplevede med at installere Lubuntu er pga. SiS grafikkortet.

Hvis du en anden gang render ind i et problem med skræm opløsningen kan man normalt trykke ctrl+alt+F1 for at komme til en terminal og der ændre på skærm indstillingerne så den virker igen.

XP har i øvrigt kun 1 år tilbage at leve i, så efterlader Microsoft den og lader viruserne flå den i stykker.
TAm

Indlæg af TAm »

Uha! Det var ikke så godt :) .

Er der forskel på at installere Ubuntu 10.04 og LUbuntu 13.04, hvis man installerer på en maskine uden PAE? Ubuntu 10.04 gik jo godt nok. Det ser ud til, at jeg 2 muligheder:

1. Ubuntu 10.04 (eller nyere?).
Enten A. Ctrl+Alt+F1. Men hvad skriver man for at ændre opløsningen (til 800x600)?
Eller B. Installere den igen (på 32 minutter). Det må være den nemme udvej og jeg har en 11.04, som jeg ikke har prøvet. Er der en nyere?

2. LUbuntu 13.04. Der kom faktisk en Terminallignende skærm med ~$, hvor jeg skrev 'sudo apt-get install lubuntu-desktop' med CD'en i drevet. Men svaret var noget med, at det ikke var en nyere version, og den ikke ville installere noget. Den troede vel også, at den i forvejen var i gang med at installere lubuntu 13.04. Jeg går ud fra, at fremgangsmåden til at bruge mini.iso skal være:
a) Download mini.iso til min bærbare ved at klikke på dit link.
b) Brænd en CD med den udpakkede iso-fil på den bærbare.
c) Start den gamle Zitech maskine op med CD'en i drevet.
d) Der kommer en sort side med ~$ hvor man skriver 'sudo apt-get install lubuntu-desktop'.
e) Maskinen knokler i 32 minutter eller mere.
f) Når den er færdig vises igen ~$ og man tager CD'en ud og skriver 'sudo reboot'.

Har jeg misforstået noget? Der er ledige slots af typerne PCI og en enkelt AGP.

Dette emne handler efterhånden også om installation og grafikkort. Er det for sent at ændre overskriften, af hensyn til dem, der kunne finde på at søge på emnet?

Jeg kan ikke lade være med at sende en venlig tanke til dem, der siger, at hvis man har en gammel, sløv computer, kan man bare installere Ubuntu på den. Så bliver den straks hurtig igen. Måske skal man i hvert fald lade være med at skifte skærmen ud :) .
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg har ikke lige styre på hvad jeg har af AGP grafikkort, men hvis det skulle være et nyt ville jeg forslå:
https://www.fcomputer.dk/hardware/grafikkort/msi/n6200-512d2h-lp-grafikkort.html
Eller denne som har åbne driver og der for ikke kræver noget at installere:
https://www.fcomputer.dk/hardware/grafikkort/club-3d/hd-3450-grafikkort.html

Ubuntu 10.04 kræver ikke PAE under installationen, ved 12.04 og frem skal man bruge mini.iso. Jeg tror dog godt vi kan konkludere at du har PAE på denne maskine.

11.04 er ikke en LTS og har ikke modtaget opdateringer i ½ år så den ville jeg nok holde mig fra.

1. Denne kommando vil nulstille skærmen i Ubuntu, men jeg er ikke sikker på om den virker med Lubuntu:

rm ~/.config/monitors.xml

(du skal så genstarte computeren bagefter)

2. Du skal først have installeret basis systemet fra CD'en så hvis den blot starter i en terminal når du sætter CD'en i er der noget galt. Så ville det i øvrigt også være cd'en og ikke harddisken du forsøgte at installere Lubuntu på.
b) Det er lidt vigtig at være opmærksom på den ikke blot udpakker filerne, der er også noget opstarts kode der kun kommer med hvis man bærnder ISO filen korrekt. Men hvis du kan starte fra CD'en har du gjort det korrekt.
d) Når du starter fra mini.iso cd'en kommer der en tekst baseret installation som du skal gennemføre, du kan se hele processen her: http://www.youtube.com/watch?v=JLAQ2uQgTAY
e&f) faktisk kan jeg se ud fra videoen at man kan vælge "Lubuntu minimal installation" fra pakken listen i slutningen af installationen, så det er ikke nødvendigt at skrive nogen terminal kommandoer.

Hvis du ændre titlen på det første indlæg vil det ændre emnet for tråden.