problemer med systemprogram i 12.10 og 13.04 bærbar PC

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: problemer med systemprogram i 12.10 og 13.04 bærbar PC

Indlæg af lath »

Finn Bjerke skrev:jeg har fejl på 2 PC og med 3 versioner af Ubuntu. Er jeg forfulgt af en dæmon eller er der en mere logisk forklaring. der er ikke nisser i huset (mere) ;-)
tak for input.

systemfejl på den bærbare er hyppige, men der sker ikke andet end at det der skilt kommer, jeg crasher ikke. Nu kører jeg 13.04 som er hurtigt men måske starterlidt langsomt.

Du kan sagtens have 2 gamle harddiske med som er så gamle at der opstår fejl - ingen kerneversioner tager hardwarefejl særligt pænt for at sige det mildt.
Særligt følsom er kernen overfor fejl i filsystemet der har / (root) partitionen.

Det kan også være andre hardwarefejl.
En anden mulighed at den samme fejl trigges i alle 3 styresystemer - tjek dine logs (boot op i en Live session fra et USB drev for at hente data fra alle 3 computere)
- og fra nu af vil jeg ikke komme med flere gætterier før jeg får flere konkrete data fra dine computere - det andet kommer vi ikke videre med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
pollute
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Indlæg af pollute »

lath skrev:
pollute skrev:
AJenbo skrev:Sammen ligner du de tidligere versioner da de også var i Beta? Det kan nogle gange være godt at vendte en måneds tid efter udgivelsen før man skifter til en ny version. Som sagt vil du også blive gjort opmærksom på flere små problemer end normalt når du køre en Beta udgave. Hvilket grafikkort har du?

Ja det er en god regel at vente en måned efter udgivelse. Jeg ville bare gerne hjælpe lidt med at finde bugs. Men det gik lidt galt :) Mit grafikkort er et NVIDIA GeForce GTX550Ti.

Med hensyn til andre versioner af Ubuntu har jeg kun kunnet køre 12.10, som jeg kører nu. 12.04 gav Kernel problemer i forbindelse med GRUB opstart.

Jeg lagde mærke til:
12.04 gav Kernel problemer i forbindelse med GRUB opstart.

Jeg går ud fra du mener efter at du har valgt kerne i GRUB, og GRUB har startet den valgte kerne?
Hvis nej, så er problemet i GRUB og ikke i kernen fordi kernen ikke er startet op når GRUB kører.
GRUB er et 16-bit program der kører i 8086 tilstand ligesom DOS programmer gør - alle x86 mikroprocessorer starter op i 8086 tilstand.
Kernen (både Linux, Windows, og MAC OS X i Mac computere på en x86 mikroprocessor) skifter så senere til priviliged mode via 2 maskinkode instruktioner efter en del opsætning.

/Lars

Jeg havde problemer med at Ubuntu slet ikke ville installere på maskinen. Efter jeg valgte Ubuntu install skete der intet. Jeg rapporterede problemet på Launchpad. Her blev problemet diagnosticeret som et Kernel Grub opstarts problem. Min computer har en speciel grub opstart, så i starten blev jeg nød til at køre en speciel opstart. Fejlen blev så fikset til 12.10, med et kernel fix (Det var det de kaldte det).

Her er mit indlæg om hvordan jeg ordnede problemet indledningsvis:

Jeg har ved med hjælp fra det internationale forum løst problemet. Det viste sig at min computer havde noget der hed UEFI firmware. Det gør at grubben i Ubuntu ikke kan starte op. Det blev løst ved at trykke på "c", ved opstart. Man får så en kommando linje hvor der skal tilføjes "nomodeset".

linux /casper/vmlinux file=/cdrom/presseed/ubuntu.seed boot=casper quiet splash nomodeset -- initrd /casper/initrd.12

Man kan nu prøve Ubuntu, men ved genstart vil man skulle gøre dette igen. Jeg brugte derfor boot repair til at ændre grub options. Her skulle jeg ændre kernel options til nomodeset. Herefter kan jeg installere Ubuntu.

Jeg har reporteret problemet på Launchpad, og prøver i øjeblikket den nye kernel for at se om det er lavet.
Min computer er en Acer Predator G3610
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du starter fra cd/usb er det SysLinux der bruges i stedet for grub, når du kan trykke c og redigere opstarten af kernen er problemet ikke i grub/syslinux. Nomodeset fortæller Linux at den ikke skal anvende sin driver til Grafikkortet. Så problemet du oplever er med den indbyggede grafik driver. Hvilket grafikkort har du?