Chromium og Firefox

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Chromium og Firefox

Indlæg af lath »

lfdk skrev:Er der ikke nogen der har en ide til hvordan man kan tømme ram pr interval eller ved en kommando el. på andre måder? jeg er træt af hele tiden at den genstarter Chromium og Firefox. I windows kan man få en masser programmer der kan gøre arbejdet med at tømme ram.. er der ikke sådan noget til Linux?

Du kan ikke normalt styre RAM inden i programmer. Det er udelukkende programmøren der styrer RAM.

Firefox og vist-nok også Chrome har en

Kode: Vælg alt

about:memory
, hvor du kan frigive noget af RAMen den bruger.

Hvis Firefox har en memory leak er det en programmeringsfejl som kun kan rettes i kildekode.
For at rettelsen virker skal den rettede kildekode så igennem C++ compileren g++ (Firefox er et program skrevet i C++ programmeringssproget), og en ny version af Firefox vil så senere blive tilgængelig i arkiverne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:
lfdk skrev:Er der ikke nogen der har en ide til hvordan man kan tømme ram pr interval eller ved en kommando el. på andre måder? jeg er træt af hele tiden at den genstarter Chromium og Firefox. I windows kan man få en masser programmer der kan gøre arbejdet med at tømme ram.. er der ikke sådan noget til Linux?

Du kan ikke normalt styre RAM inden i programmer. Det er udelukkende programmøren der styrer RAM.

Firefox og vist-nok også Chrome har en

about:memory
, hvor du kan frigive noget af RAMen den bruger.

Hvis Firefox har en memory leak er det en programmeringsfejl som kun kan rettes i kildekode.
For at rettelsen virker skal den rettede kildekode så igennem C++ compileren g++ (Firefox er et program skrevet i C++ programmeringssproget), og en ny version af Firefox vil så senere blive tilgængelig i arkiverne.

/Lars

Fedt, jeg vidste ikke at about:memory fandtes, så nu er der lidt at kigge på.
Der er en komplet liste over about's her
http://www.geek24.com/g/firefox-about-commands-list
lath

Indlæg af lath »

thj01 skrev:Problemet er lidt, om det er browseren der styrer din hukommelse idet du henter og gemmer, eller om det er Ubuntu

Det er aldrig Ubuntu der styrer RAM forbruget. Det er altid programmet selv der styrer RAM forbruget.

Med andre ord, så er det en programmeringsfejl at RAM pladsen for et billede ikke bliver frigivet af programmet:
Det fænomen jeg beskriver hedder en memory leak.

Han kan sådan set godt fange det sted i programmet hvor fejlen opstår, hvis han installerer debugging symboler for sin browser og så starter browseren via en debugger (f.eks. ddd), men det er nok lidt meget at forlange af en almindelig bruger.

Valgrind og lignende kan også fange fejl, hvis de får lov til at modificere de steder i programmet hvor RAM bliver allokeret og deallokeret (frigivet): http://www.linuxprogrammingblog.com/using-valgrind-to-debug-memory-leaks
I praksis kan han prøve at køre (husk at installere Valgrind først):

valgrind --tool=memcheck --leak-check=yes --log-file=$HOME/firefox-valgrind.log /usr/bin/firefox https://ubuntudanmark.dk/forum/

Som der står på siden jeg linker til, så virker det ikke hvis Firefox har sine egne funktioner for håndtering af hukommelse.

Det er muligt at Firefox har noget Firefox specifikt debugging indbygget i browseren man kan aktivere, hvis man starter den fra en termianl.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lfdk
IRC nickname: lfdk

Indlæg af lfdk »

Tak for de mange tilbagemeldinger, nu vil jeg prøve om jeg kan få noget ud af det i har skrevet..

Jeg vil prøve om jeg kan få noget ud af det med memory leaks. jeg bruger mest chromium.

Når den crasher er det for det meste kun på 2 forskellige sider den gør det. De 2 sider jeg omtaler hedder voyeurweb.com og projectvoyeur.com, hvis jeg ikke husker forkert gjorde min win xp det også da jeg brugte den for en 3 år siden.
kan det være siderne der er en fejl på??

I Chrome kan man få memory info ved at skrive

chrome://memory
i adressefeldtet
lfdk
XUBUNTU 13.10
AMD PHENOM III 3.4 GHZ QUART CORE 16 GB RAM 2X500 GB DISKS
Ati Radeon HD 5770
Ivan
Geografisk sted: Rudkøbing

Indlæg af Ivan »

Måske en udvidelse til at hente filer/billeder med ville være lykken

Download Master til Chrome
https://chrome.google.com/webstore/detail/download-master/mcceagdollnkjlogmdckgjakjapmkdjf

DownThemAll til Firefox
https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/downthemall/
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

Umiddelbar så kan problemet også skyldes at de to sider har nogle fejl/features i deres JS (bevidst/ubevidst), som duer på windows, men som browserne i Ubuntu afviser.

Måske er det selve siderne der laver snask - og ikke browseren som sådan. (ret gæt)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lfdk

Indlæg af lfdk »

Hej igen nu har jeg prøvet at køre kommandoen

valgrind --tool=memcheck --leak-check=yes --log-file=$HOME/chrome-valgrind.log /usr/bin/chromium-browser
og kom med denne logfil

==27152== Memcheck, a memory error detector
==27152== Copyright (C) 2002-2011, and GNU GPL'd, by Julian Seward et al.
==27152== Using Valgrind-3.7.0 and LibVEX; rerun with -h for copyright info
==27152== Command: /usr/bin/chromium-browser
==27152== Parent PID: 4239
==27152==
Jeg får ikke meget ud af den men det kan da være at i gør!
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
lath

Indlæg af lath »

lfdk skrev:Hej igen nu har jeg prøvet at køre kommandoen

valgrind --tool=memcheck --leak-check=yes --log-file=$HOME/chrome-valgrind.log /usr/bin/chromium-browser
og kom med denne logfil

==27152== Memcheck, a memory error detector
==27152== Copyright (C) 2002-2011, and GNU GPL'd, by Julian Seward et al.
==27152== Using Valgrind-3.7.0 and LibVEX; rerun with -h for copyright info
==27152== Command: /usr/bin/chromium-browser
==27152== Parent PID: 4239
==27152==
Jeg får ikke meget ud af den men det kan da være at i gør!

Hmm, det var som forventet - Firefox har deres egen hukommelses allokator, og det ved Valgrind ikke rigtigt hvordan den skal håndtere.

Så er vi ude i en systematisk udelukkelses metode:
  1. Deaktivere alle plugins
  2. Deaktiver alle tilføjelser.
  3. Genstart browser.
  4. Besøg problematisk web side, hvis browseren virker nu så er det med garanti at fejlen er i et plugin eller i en tilføjelse.
    Hvis browseren derimod går ned, så er problemet i selve browseren.
  5. Hvis browseren virker i trin 4, så skal du nu i gang med udelukkelsesmetoden indtil du finder synderen (det plugin eller tilføjelse der er skyld i problemet):
    1. aktivere ET plugin
    2. genstarte browser
    3. besøge problematisk webside
    4. Hvis browser stadig virker, går du til første trin i denne liste igen og gentager. Gik browseren derimod ned, ved du nu hvilket plugin der er skyld i fejlen.
    5. Kør listen herover igen- nu bare med tilføjelserne i stedet for plugins.

Husk at du skal genstarte browseren hver eneste gang du aktiverer eller deaktiverer en tilføjelse og/eller et plugin.

Hvis alt virker på Firefox, så gør du det samme på Chromium browseren.
Jeg tror at problemet er et Firefox plugin eller en Firefox tilføjelse, som går ud over Chromium, der er fejlfri.
Årsagen til jeg tror at der er Firefox har noget at gøre med den måde som Firefox er bygget op på i forhold til Chromium/Chrome.
(hint, hint: mange tråde i 1* OS process i Firefox vs mange OS processer for Chromium/Chrome)

/Lars

P.S.
Firefox har undtagelsesvis en seperat OS proces udelukkende til Adobe Flash, fordi det har flere huller end en si rent sikkerhedsmæssigt (det var pænt sagt).
lfdk

Indlæg af lfdk »

Ok tak for tilbage meldingen.. det vil jeg prøve..

Jeg har ikke prøvet at tæve rammende endnu hvordan gør jeg det bedst du skriver fra en live session! kan du forklare nærmere.. hvilket program er bedst?

Jeg har live cd parted magic 2012-08-09 kan den bruges?
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770
lath

Indlæg af lath »

lfdk skrev:Ok tak for tilbage meldingen.. det vil jeg prøve..

Jeg har ikke prøvet at tæve rammende endnu hvordan gør jeg det bedst du skriver fra en live session! kan du forklare nærmere.. hvilket program er bedst?

Jeg har live cd parted magic 2012-08-09 kan den bruges?

Apropos RAM tæsk:

Nogle links, bemærk at du kan gøre det på det via den software Ubuntu allerede har installeret på din maskine:

/Lars
lfdk

Indlæg af lfdk »

Tak for hjælpen jeg fandt ud af at det er en af mine ramblokke der er færdig... ærgeligt at jeg ikke viste det noget før så kunne jeg ha fået byttet på garanti... øv
lfdk
XUBUNTU 13.10
Ati Radeon HD 5770